#7

123 8 1
                                    

POV Femke
Na een lange middag wordt Noa de cel terug gegooid. Hij zat onder de wonden en schrammen.
'Wat hebben jullie gedaan?! Wat is er gebeurd?!' zei ik.
'Dat gaat jou niets aan. Hier, dit zul je nodig hebben,' zei een man. Hij gooide me een EHBO-kit naar me en vertrok. Ik legde Noa voorzichtig op bed en verzorgde hem. Af en toe kreunde hij wat van de pijn en mompelde ik sorry. Toen ik klaar was zei hij zachtjes: 'Bedankt Femke. Het gaat al wat beter.'
'Wat is er gebeurd? Ze hebben je flink toegetakeld.'
'Ik had eerst een kort gesprek met de koning en vanaf daar weet ik het niet meer.' Hij keek me niet aan, maar leek lang na te denken. Er zat hem iets dwars.
'Wil je er over praten?' vroeg ik voorzichtig.
'Nee. Het gaat wel. Bedankt.'
'Probeer anders wat te slapen.' Hij knikte en draaide zich voorzichtig om. Ik zuchtte. Waarom gebeurd er altijd wat als ik in de buurt ben? Bruce en Lisa zaten vast bij Cealin, magie werd verbannen en nu dit. Ik heb zo lang dit weten te voorkomen en nu? Noa draaide zich een keer om. Op zijn gezicht zat een bezorgde uitdrukking. Hij sliep al. Wat hebben ze hem toch aangedaan?

De deur ging open. Joey kwam binnen en ging tegenover me zitten met een hand op zijn rug.
'Zo dat ging goed,' zei hij.
'Wat hebben jullie gedaan?'
'Tja, ik ben in onze bibliotheek gaan zoeken en vond iets. Volgens mij heb ik het mee.' Hij haalde zijn hand van zijn rug en zwaaide met een klein boekje. De kaft was van leer en was vol geschreven en getekend.
'Weet je nog dat je alles wat er ooit is gebeurd opschreef, heel erg in detail, net nadat je hier vast zat. Om te zorgen dat je je gedachtes op orde kon houden. Je had het tussen meerdere boeken in de bibliotheek gezet. Ook dat wat er gebeurde in een ver verleden staat er in. Zoals wat er in 2016 is gebeurd. Maar goed dat we daar op gaan voortborduren. Met hem.' Hij wees naar Noa. Ik keek om en zuchtte.
'Niet te geloven. Als dit mijn eerste keer was geweest had ik mezelf de schuld gegeven.'
'Maar goed dat dit dan je 4e keer is dan, of niet?'
'Hoe heeft er uit zo'n goede man als je vader zo'n rotzak als jou kunnen ontstaan,' mompelde ik. Het gezicht van de koning ging van een triomfantelijke lach naar een onheilspellende blik.
'Waag het eens om over mijn vader te praten. Hij was niets vergeleken bij mij.'
'Hij was meer dan jij bent of ooit zult zijn. Hij respecteerde iedereen en was altijd aardig. Je herkent zo veel van hem in Meredith.'
'Hou op...'
'Hij was een groots man met een gouden hart. Niemand was ooit zo warm en open, terwijl hij zo goed gerechtigheid kon brengen.'
'Voor de laatste keer hou op!'
'Hij hield van iedereen. Maar nog wel het meest van jou. Hij deed er alles aan om je gelukkig te maken zonder dat je een verwend kind was. En wat deed jij? Je liet hem keihard vallen. Je verliet hem en toonde nooit interesse. Dat idee, dat zijn enige zoon niet van hem hield werd zijn dood. Hij was zo verdrietig. Zelfs bij zijn laatste minuten was jij er niet. Jij bent niemand als je kijkt naar wat hij was. Een geweldige koning, en een nog betere vader.' Ik werd hard in mijn gezicht geslagen. Met een grijns op mijn gezicht legde ik mijn koude hand op mijn gloeiende wang.
'Nu jij weer,' zei ik. Joey gooide me mijn boekje toe, liep kwaad weg en sloeg de deur met een klap dicht. Zo makkelijk om hem uit de tent te lokken.

Aan het einde van de middag werd Noa wakker.
'Noa, ik moet je wat vertellen,' zei ik.
'Dat wat er vanmiddag met mij is gebeurd, dat het uit jouw boekje kwam? Het is goed.'
'Ik dacht dat je sliep.'
'Toen koning Joey binnen kwam werd ik wakker. En veel meer dan luisteren kon ik niet. Je hebt hem wel flink de kast op gejaagd.' Ik lachte.
'Ja, dat lukt me nog wel eens. Zeker bij hem.' Noa grinnikte om mijn opmerking.
'Hoe komt het dat jullie elkaar zo in de haren vliegen?'
'Dat is een lang verhaal voor een later moment. Jij moet nu vooral goed rusten.'
'Dat weet ik. Maar ben jij oké? Het is soms lastig om schuldgevoel te negeren.'
'Ja ik ben wel wat gewend. Als je iets nodig hebt zeg je het maar.' Hij knikte en draaide zich weer om. Hij zuchtte diep. Waar zou hij mee zitten?

Town of LegendsWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu