البوست دا لـ البنوتات اللي عايزه تلبس الخِمار(او اللبس الشرعي ) 😌♥️
هـ نتكلم عن الخِمار و كل الأسئله اللي بـ تيجي فـ دماغ أى حد لو فكر فيه 🌸- البنوتات اللي بتقول انها لسه صغيره علىٰ لبس الخِمار و انو هيكبرها .
= صغيره !! يعني انتِ لو جالك عريس دلوقتي هتقولي صغيره ! لو ربنا قبض روحك دلوقتي و سألك ملبستيش الحجاب الشرعي ليه هتقوليله أصل كنت صغيره !
طب هل الجنه و النار فيها صغير و كبير !
هل القبر مكتوب علىٰ الكِبار فقط !- مانا بلبس چيب و فساتين و طرح عادي يعني حجاب شرعي اهو !
= الطرح اللي بتلبسيها بـ تبقىٰ لحد فين ! ها ؟
دي لو مغطية رقبتك بـ تبقىٰ كويسه أوي .
ربنا قال { وَلِيَضْرِبنَ بخُمُرِهِنَ عليَ جُيُوبِهِنْ } .
يعني الخِمار يغطي منطقه الصدر ، و كمان الخمار جايه من الخمر اللي بتغيب العقول و تسترها .- طيب مَ في ناس لابسه الخمار و بتبقىٰ اوحش من اللي لابسه طرح و بناطيل ! ، مش بـ اللبس علىٰ فكره .
= هو انتِ لو شوفتي حد مسلم كان وحش هتقولي كل المسلمين وحشين ! لو شوفتي واحده بـ بنطلون عملت حاجه غلط هتقولي عليهم كلهم وحشين !
مش فاهمه ليه القاعده دي بـ تنطبق علىٰ المختمرات و المنتقبات !
ليه هما اللي لو واحده فيهم عملت حاجه وحشه يبقىٰ الفئه كلها وحشه !
ما احنا زيكوا برضه و بنغلط ! " كُلُّ بني آدم خطآء " .
و بعدين انتِ هـ تتحاسبي لوحدك مش هـ تشيلي ذنب حد فيهم يعني😃- انتِ شجعتيني بس انا خايفه ..
خايفه شكلي يبقىٰ وحش بيه ، أو حد من قرايبي يقولي مكبرك اقلعيه ، أو حد يزن عليا بـ البنطلون و اقلعه ، او مكنش قده و استاهله و عايزه التزام شويه قبل ما البسه ..
= طيب انتِ هتلبسيه عشان حد يقولك شكلك حلو بيه و لا علشان ربنا يرضىٰ عنك ؟
احنا دلوقتي هـ نعمل لآخرتنا و بس ، ملكيش دعوه بـ كلام الناس ، همه مش هيتحاسبو بدالك ، دول هينفروا منك اصلا يوم القيامه و هيقولولك محدش قالك اسمعي كلامنا ..
{ يَومَ يَفِرُّ المَرءُ مِن أخِيه ، وأُمِّهِ وَأبِيه ، وَصـٰحبتِهِ وبَنيه ، لِكُلِّ امرىءٍ مِنهم يَومئذ شَأن يُغنِيه } .
و كمان انتِ لو اتمسكتي بيه مهما اتقال مش هيأثر فيكِ .
النبى ﷺ قال :
" لا تزال طائفه من أمتي ظاهرين علىٰ الحق لا يضرهم من خذلهم حتىٰ يأتىَ أمرُ اللهِ و هم كذلك " .
همه ثابتين ، ماشيين علىٰ الحق و العقيده و العبادات و الأخلاق .
الناس هتخذلهم ، هتتريق عليهم " دا طبيعي "
فـ القابض علىٰ دينه كـ القابض علىٰ چمره من النار .
بس هي هتثبت علىٰ كلامهم ، مش هيهمها حد ، هى عايزه رضا الله ، الناس بـ النسبه ليها و لا حاجه
النبى ﷺ مدح الناس دي ♥️ ، دي الناس اللي هـ تفضل ثابته حتىٰ الممات ، حتىٰ يأتىَ الموت و هم كذلك .
الناس دي مش بتتريق عليكِ و بس !
دي كمان بتستهزء بـ أوامر النبى ﷺ !!
لما تحسي بـ تريقه اللي حواليكِ
اقرءي آخر سوره المؤمنون ، اقرءي آخر سوره المطففين ..
شوفي ربنا بيقول علىٰ الناس دي اي !
* طبعا مفيش سُنه بتقول انك لما تكوني مخنوقه ارجع لـ الآيات دي ، بس نا بقولك إلجَئي لـ القرآن * .
اعرفي مصيرهم اي ، و انتِ اللي ثابته علىٰ الحق مصيرك اي ! ♥️
الناس مش بـ تسيب حد فـ حاله ، لو لابسه اي ! هيتكلموا بردو .
فـ احنا نركن الناس علىٰ جنب و منفكّرش فيهم لانهم مش هـ يتاحسبوا مكاننا .
وحكاية انك تلتزمي الأول دي فـ انا عايزه اقولك ان الخِمار او النقاب هـ يربيكي و هـ يساعدك علىٰ مُجاهدة نفسك و انك تبعدي عن حاجات كتير غلط كنتِ بـ تعمليها .- بس الجو حر و هو هـ يكتفني و مش هـ يخليني ابقىٰ براحتي زي البنطلون .
= تعرفي انك طول ما انتِ ماشيه و لبساه * خالص لـ وجه الله * بتاخدي حسنات ؟
تخيلي بقىٰ لما تخرجي مشوار وترجعي بـ تجمعي حسنات قد ايه .
و العكس صحيح لما تخرجي بـ البنطلون كمية الذنوب اللي بتاخديها قد ايه !
وبعدين ربنا قال :
{ قُل نارُ جهنمّ أشدُّ حَرًا لَو كَانُوا يَفقهون }
اللي بـ يلبسوا بناطيل دول لا يدخلن الجنه و لا يشممن ريحها ، لعدة أسباب كتيره جدًا .
حر الدُنيا و لا نار ! ، نار الآخره اللي هي خلودٌ بـ لا موت !!
و بعدين مش هتبقي براحتك إزاى و انتِ لبسك واسع و محتشم و مفيش ذره منك باينه ! دي منتهىٰ الحريه ، اعقدي النيه لله و توكلي عليه و البسيه 🌸
قولي ي رب نا هسيب كل حاجه عشانك ، ي رب نا مش عايزه الدنيا نا عايزه الجنه ♥️♥️ ، حطي النيه انه لله و متخافيش مهما قالولك عشان محدش بـ يسيب حد فـ حاله .
رزقكن الله تاج العفه..♥️
دُمتُن بـ خير يا جميلات ..🌸♥️
#منقول
أنت تقرأ
نلتزم مع بعضنا (للبنات بس)✋
Randomلكل واحده عايزه تلتزم انا كمان عايزه التزم مش حقول ان انا ملتزمه والحاجات دي لا انا في الحقيقه عايزه وبحاول وبجيب الكلام دا من الي بقرأوه وبعدين بخليكوا تقرأوه مش انا الي مخرفاه