Bab 3

47K 2.2K 63
                                    

ALDEN mengancing butang di pergelangan tangannya sambil melangkah menuruni tangga ke tingkat bawah. Kaki dibawa ke arah ruang makan yang sudah kedengaran bunyi bising manusia. Di situ keluarganya lengkap menikmati sarapan pagi.

"Morning!" Alden menyapa seperti selalu. Kerusi kosong di sebelah Arfel ditarik.

"Lewat pulak turun hari ni, angah." tegur Puan Sri Bethany. Alden senyum nipis sambil tangan menyapu jem di atas permukaan roti.

"Lewat lima belas minit aje, mum."

"Dah, makan cepat."

Usai membaca bismillah, roti gardenier yang sudah dilipat dua itu disumbat ke dalam mulut dan digigit perlahan-lahan. Mata Alden terpandangkan Alvian, abang sulungnya. Berbeza dengan dia, muka Alvian lebih kepada chinese look. Bermata sepet, berkulit cerah dan sepasang anak mata hitam. Kalau orang tengok mesti akan assume yang Alvian adalah lelaki berbangsa cina. Tengok saja namanya. Alvian. Doktor Alvian. Tapi hakikatnya, Alvian adalah lelaki berbangsa melayu dan beragama Islam.

"Jarang along boleh breakfast dengan kita hari ni. Bila along balik?" soal Alden. Alvian angkat kepala memandang Alden.

"Tadi lepas subuh. Semalam on call,"

"Kira hari ni along off lah?"

"Yes. Just for today..."

Alden angguk kepala, faham. Dia kalih pula memandang Arfel di sebelah. Arfel pun sama, nak ikut belah Datuk Sri Tengku Aazad Zhen. Mata sepet sebijik macam ayah dan alongnya. Anak cina kata orang.

"Kau ada kelas ke hari ni, Fel?" soal Alden lagi.

"Takde."

"Habis tu yang bersiap smart-smart macam ni nak pergi mana?"

Arfel sengih dulu.

"Biasalah, orang muda..." Arfel gelak. Alden dah geleng kepala. Kurang gemar dengan sikap Arfel yang terlalu banyak enjoy. Terlalu gemar bersosial. Kadang keluar pagi balik nak dekat dua belas tengah malam. Tak pernah nak lekat dekat rumah. Kalau pergi study group tu, lain lah. Haih.

"Habis grad masuk ofis." putus Alden dah macam diktator.

"Angah. Fel ada lagi setahun nak grad kut. Tak payah lah mention pasal ofis pulak. Chill okey? Lambat lagi." Arfel jeling. Alden buat tak peduli. Amanda cepat-cepat habiskan suapan nasi goreng. Dia tahu selepas ini pasti abang keduanya itu akan menyoal dia pulak. Macam lah tak kenal dengan Tengku Alden Zhen ni.

Baru Amanda nak angkat punggung, namanya dah diseru. Amanda berdecit.

"Ya, angah..."

"Apa kata hari ni Amanda ikut angah pergi ofis? Boleh la Amanda belajar sikit pasal bisnes," ajak Alden walaupun dia tahu apa jawapan adik bongsunya itu. Amanda laju menggeleng. Dengar perkataan 'ofis' dah buat perut dia sebu.

"My answer is no, angah. A big NO! Amanda tak minat bisnes. Amanda tak nak masuk ofis. Can you just understand me, angah?" balas Amanda, geram. Alden pandang adiknya itu, lama. Amanda, gadis remaja bermata biru sama sepertinya. Genetik Puan Sri Bethany turun kepada dia dan adiknya.

"You're 20 this year, Amanda. Lepas habis SPM, you tak apply mana-mana IPT pun. Tak nak sambung study ke? Kalau you tak nak sambung study, masuk ofis. Daripada you duduk saja dekat rumah ni."

Amanda juling mata ke atas.

"Look. Sejak dari form 1 sampai lah form 5, Amanda duduk hostel. Jarang tau Amanda boleh duduk rumah lama-lama kalau bukan sebab cuti sekolah. For now, let me breath. Amanda nak duduk rumah tatap muka mummy and daddy puas-puas. Lepasni Amanda apply lah mana-mana IPT. Bersepah kut IPT dekat Malaysia ni. Tunggu isi form aje," tercebik-cebik bibir Amanda. Angah dia ni memang kecoh!

Delisha Andara ✔Where stories live. Discover now