"2019-01-12 13:46 Ärligt talat tyckte jag att det här var kul. Delar av det. Felix skämde ut mig inför allihopa och jag satt där och ville sjunka genom marken, men pojkarna hade roligt. De kommer att trivas bra på förskolan. Nu ska vi i alla fall åka hem, byta kläder och åka hem till Lina och Ogge. Ha det bra! -Alina."
Vi lämnar dagiset, men Felix stannar för att prata lite extra med Leo. Själv står jag kvar med Charlie i famnen och tittar medan människa efter människa ramlar ut, fram till dess att Sami kommer. Han ser mig och ler innan han säger någonting till sin flickvän och nickar mot mig. Hon ser på mig och ler försiktigt innan hon nickar mot sin pojkvän. Han går emot mig och hon följer efter en liten bit efter.
"Hej." Säger han och jag nickar till svar. "Förlåt att jag inte har skrivit, men du skrev ju inte heller så det var ömsidigt." Säger han och tar tag i sin flickvän när hon ställer sig bredvid honom. Jag har ett svagt minne av att hon sa att hon heter Ida och är sjutton år. Hon var yngst i samlingen och jag näst yngst, följd av Felix, Leo, Mikaela och Sami, alla tjugo år.
"Så, vad har hänt sedan sist?" Frågar Sami och jag vänder blicken från hans blonda flickvän till honom.
"Jag har blivit gravid, brytit benet. Själv då?" Svarar jag och skrattar lätt. Han rycker lite på axlarna och tar tag i sin flickväns vänstra hand och visar upp hennes två ringar.
"Vi har gift oss." Säger han och jag nickar glatt.
"Grattis." Säger jag och tittar upp på henne, möter hennes blick.
"Tack, det betyder jättemycket. Du är Felix tjej och allt." Säger hon och ler blygt. Hon såg inte så trevlig ut på håll. Jag vet inte varför jag har fått för mig att hon är en bitch. Det kan ha varit det där på båten när hon lämnade Sami ensam för att träffa The Fooo med sina kompisar.
"Hej." Säger någon bredvid mig och jag tittar på Felix som sedan ser på personerna framför mig. "Sami, Ida. Så var det, va? Elsa." Han ser mellan alla tre och Ida nickar med stora ögon. Som om hon när som helst skulle utbrista: "han vet vad jag heter!" Eller något.
"Så var det." Säger Sami och Felix blinkar lätt mot Ida.
"Foooer kan jag tänka mig." Säger han och hon nickar stumt. Han ler stort. "När jag tänker efter minns jag en händelse på båten till Finland. Det var en blond tjej som hette Ida, hon var på väg till Finland för att gå på vår konsert tillsammans med en rödhårig tjej som hette Rebecka tror jag, hon var förlovad med en finlandsvensk kille. Det kan inte råka vara du?" Frågar Felix och blinkar med ena ögat mot henne. Hon ser storögt på honom innan hon nickar snabbt. Jag kan inte låta bli att himla med ögonen.
"Hur minns du?" Frågar hon chockat. Det ser ut som att hon ska svimma vilken sekund som helst.
"Vi pratade ganska länge. Du berättade nästan hela din livshistoria för oss." Säger han och hon ler generat. Felix har sådan inverkan på sina Foooers, även på mig. Ändå kan jag inte låta bli att tycka att det känns så töntigt. "Elsa lekte bra med Charlie." Säger Felix, byter ämne. Precis som alltid.
"Jo, det är sant." Säger Sami och Felix nickar innan han räcker sin telefon till Sami.
"Ditt nummer. Det kan vara bra att ha någon kompis till pojkarna. Vi har bara Leo och Mikaela som har Zamira." Säger Felix och nickar mot bilen där Leo just nu håller på att spänna fast dottern. Sami nickar innan han sneglar på mig och tar Felix telefon. Han skriver in sitt nummer och ger tillbaka telefonen till Felix som snabbt skriver någonting och signalen när han skickar meddelandet hörs. "Nu har du mitt nummer. Skriv om ni vill träffas någon gång. Men Ida, om mitt nummer kommer ut. Då vet jag att det var du." Han blinkar åt henne igen innan han börjar vända sig om. "Vi måste gå nu. Hejdå." Säger han och får två hejdå tillbaka innan han börjar gå bort mot bilen.
"Hejdå." Säger jag också innan jag sätter ner kryckan för att börja gå. Felix håller i min andra krycka och jag bär på Charlie. Felix verkar dock komma på det då han stannar tvärt och vänder sig om och går tillbaka till mig. Han flinar och tar Charlie ifrån mig innan han ger mig kryckan. Jag skakar på huvudet och hoppar efter honom mot bilen.
-
"Tack så jättemycket för alla presenter." Säger Lina och reser sig upp från sin plats i soffan. Hon ser på Ogge som nickar lätt åt henne. Jag har ingen aning om vad som går runt i deras huvuden. Ogge reser sig han också och de ställer sig bredvid varandra och ser på oss gäster. I de två sofforna sitter jag, Felix, Collin, Charlie, Oscar, Omar, Linas föräldrar, Linas lillasyster, Ogges föräldrar och Daff.
"Vi har någonting att berätta." Säger Ogge och ser på Lina som försiktigt trasslar in sina fingrar i hans. "Det är väl bara att... Säga det då, så svårt kan det inte vara." Ogge tar ett djupt andetag, men ändå är det Lina som säger det.
"Jag är gravid." Säger hon och en tryckande tystnad lägger sig över oss innan hennes mamma pratar.
"Men vad roligt. Fantastiskt. Vad jag har längtat. Grattis!" Hon reser sig upp och springer fram till Ogge och Lina och drar in båda i en bamsekram. Också Ogges mamma reser sig upp och ansluter sig till kramen. Deras reaktioner är mycket bättre än de vi fick.
"Här är man femtiotvå år gammal och ska bli morfar. Börjar jag bli gammal?" Frågar Linas pappa och Ogges knuffar till honom.
"Jag är femtiofem." Säger han och de skrattar tillsammans. Deras mammor släpper dem och vi andra får tillfälle att säga grattis och kramas.
"När kommer det?" Frågar jag och lägger handen på min egen mage. Vad roligt om vår bebis får en kompis! Lina ler mot mig.
"Sent i juli eller tidigt i augusti." Säger hon och jag ler och nickar. Det blir ju en alldeles perfekt lekkompis. Det kommer bara skilja knappt 1-2 månader mellan dem.
"Vad roligt." Säger jag och ger henne ytterligare en kram. "Vi kan vara gravida tillsammans, vi kan vara mammalediga tillsammans, vi kan göra allt tillsammans." Säger jag och både Felix och Ogge harklar sig bakom oss. Vi tittar dit och de höjer ögonbrynen.
"Vi då?" Frågar de i mun på varandra.
"Ni kan göra allt som inte vi gör." Säger Lina och hela rummet brister ut i skratt.
-
*Redigerad*
28/9-14
YOU ARE READING
»f.s« Can't Give Up On Love
FanfictionFortsättningen på min tidigare Felix Sandman Fanfiction "All That Matters" hitta den i min profil. Resa runt i hela Europa med två ettåriga pojkar. Tonåringar och småbarn nästintill ensamma i världen. Hur ska det någonsin fungera? Då pappan jobba...