Kapitel 1

6.7K 89 6
                                    

"2018-03-18 10:35 Dop för tvillingarna idag. Det blev en himla vändning på namnen under de senaste veckorna, men nu är det bestämt. Felix val till 98 % men det är okej för mig. Jag ska i alla fall ta och hjälpa till med förberedelserna av barnen nu så det är väl dags att visa lite medverkan. Magen är på väg bort också. Yippie. - Alina."

Jag lägger telefonen på bordet med alla andra medverkandes telefoner. Vi har bestämt att de inte ska få vara störmoment under ceremonin. Jag går in i rummet där tvillingarna just nu sitter i varsin babysitter och får på sig mössorna med hjälp av min mamma.

"Var är Felix?" Frågar jag och ser mig omkring i rummet. Mamma rycker på axlarna och knyter snöret på Charlies mössa. "Mina fina." Säger jag innan jag springer tillbaka in till telefonerna och plockar med mig min. Mamma reser sig upp och tittar ner på pojkarna på golvet. Jag knäpper kort på dem och Instagrammar den bästa bilden innan jag går tillbaka bort med telefonen igen. Felix står nu vid bordet och pillar med sin telefon.

"Hej babe." Säger jag och han tittar upp på mig och nickar som hälsning. "Var försvann du?"

"Jag mötte Oscar. De kommer in snart." Säger han och låser telefonen innan han lägger den på bordet. Jag lägger ner min och går närmare honom och lämnar en kyss på hans läppar. Jag tar tag i hans hand och drar med honom ut till mamma och tvillingarna.

"Mina fina pojkar, vad har jag gjort för att förtjäna er?" Frågar Felix och lyfter upp Charlie. Jag lyfter upp Collin och tittar på de båda. Deras hår har blivit ljusbrunt och deras ögon ser ut som mina. Det blev inga Felixögon, men det blev en Felixnäsa och en Felixmun. Nej, det blev två i och med att de är två.

"Var har jag min gudson?" Oscars röst ekar i kyrkorummet och jag vänder mig om och tittar på honom där han står med Ogge. Jag lyfter upp Collin lite och Oscar ler. "Där är han." Säger han och tar honom ifrån mig.

"Min son." Säger jag och tar tag i Collins lilla hand. Han klämmer mitt finger hårt och jag pussar honom på näsan.

"Nej, nu ska jag hålla i min gudson." Säger någon som jag direkt identifierar som Oliver. Oscar vänder sig om och blir direkt av med Collin.

"Varför bråkar ni?" Suckar jag och ser drygt på dem.

"För att det är Felicia som får bära in honom, då måste vi få hålla honom innan." Säger Oliver och Oscar nickar instämmande.

"Okej, men jag ska snacka med prästen nu och det ska Felix också. Om ni har skadat dessa när vi kommer tillbaka så blir ni inte faddrar alls." Säger jag och gör en gest med fingrarna från mina egna ögon mot de tre killarna i rummet. Felix nickar instämmande och lämnar över Charlie till Ogge innan vi går mot rummet som ska föreställa prästens kontor. Hon står klädd i en kåpa och fäster någon sorts duk över axlarna.

"Hej." Säger hon och ser glatt på oss.

"Hej." Svarar vi i mun på varandra.

"Ni kan läsa igenom det där pappret så att allting är rätt." Säger hon och pekar på ett papper på ett bord. Jag och Felix går fram till det och skummar igenom pappret som allt verkar stämma på.

"Det är rätt." Säger Felix och hon nickar med ett stort leende.

"Ja, klockan är ju tre minuter i nu, så vi ska väl börja fixa iordning. Ställa upp. Ni har ordnat vem som bär in era pojkar, va?" Jag nickar och vi går tillsammans med prästen ut till gudföräldrarna. Felicia håller redan i Collin och Rebecca håller i Charlie.

"Ni får gå ut och så får ni gå in i kyrkan när klockorna slutar ringa och musiken startar." Vi nickar och går ut ur kyrkan bakvägen och går runt. Jag och Felix med sex faddrar och två barn i följe. Vi ställer oss i vapenrummet och väntar på att klockorna som redan ringer ska ringa klart. När de väl gör det börjar någon spela på orgeln och vi börjar gå in i kyrkan till församlingens allsång. Vi ställer oss uppe vid dopfonten och väntar på att musiken ska ta slut. Prästen börjar prata innan det är dags för mig att läsa upp en bön för mina söners skull. Felix läser en bön efter mig innan prästen läser en. Efter det läser prästen ett evangelium ur bibeln medan vi andra står och lyssnar.

"Så vill vi göra med dessa barn som vi nämner vid namn." Säger prästen och ser på våra söner som hålls av sina gudmödrar. Hon riktar blicken mot mig och Felix och ställer frågan som vi är förberedda på. "Vilka namn har ni gett era barn?"

"Wilhelm Charlie Magnus." Svarar Felix och riktar blicken mot mig.

"Och Wilhelm Collin Lars." Fortsätter jag.

Prästen läser något som hon kallar för befrielsebönen och gör kors på båda pojkarna. När hon rör Charlies panna börjar han gråta och Rebecca ger mig en panikslagen blick. Hon räcker honom till Hampus som vaggar honom lätt och han tystnar fort. Rebecca som ändå tagit på sig att läsa en bit ur bibeln går fram och ställer sig och gör det. Efter henne läser Ogge och efter honom läser Oliver. När de har läst sjunger församlingen en sång medan Felix yngsta bror kommer upp och prästen håller i en kanna bredvid honom. Pojken liknar Felix något enormt och det skrämmer mig. Psalmen tar slut och prästen lämnar över kannan till Felix bror som börjar hälla i vattnet i dopfonten medan prästen läser dopbönen. Efter det läser hela kyrkan trosbekännelsen..

"Vill ni att era barn skall döpas till denna tro och leva med församlingen i Kristi gemenskap?" Frågar prästen med blicken flackande mellan mig och Felix.

"Ja." Svarar vi samtidigt. Prästen tar Collin ifrån Felicia och lutar honom över dopfonten innan hon försiktigt fyller handen med vatten och häller över hans huvud tre gånger medan hon läser för honom.

"Wilhelm Collin Lars, jag döper dig i Faderns och Sonens och den helige Andes namn. Livets Gud, uppfyll Wilhelm Collin Lars med din helige Ande, och hjälp honom att dag för dag leva i sitt dop." Hon lägger handen på hans huvud innan hon läser den sista biten och lyfter upp honom och visar för församlingen. "Jesus sade: Den som tar emot ett sådant barn i mitt namn tar emot mig." Hon lägger tillbaka honom i Felicias famn.

"Wilhelm Collin Lars, vi välkomnar er i Guds familj och tar emot er med kärlek och förväntan." Säger Felicia. Prästen gör exakt samma sak med Charlie innan hon ger mig och Felix barnens dopljus. Dopet fortsätter med böner och psalmer innan prästen välsignar våra barn och meddelar att dopet är över. Jag andas ut och vi bär in ljusen i bakrummet och jag pussar på mina barn. Finare pojkar får man leta efter.

-

*Redigerad*

24/8-14

»f.s« Can't Give Up On LoveDonde viven las historias. Descúbrelo ahora