22

5K 182 2
                                    

Nami sudah menggaru kepala yang tidak gatal. Biar betul tak boleh nak baiki langsung? Lelaki yang memperkenalkan dirinya sebagai Ah meng itu beriya-iya menerangkan pada Nami tentang kerosakan keretanya. Nami akui memang sudah lama kereta itu tidak dihantar servis. Tapi sungguh tak disangka, masa-masa begini pula masalah datang! Tak pasal-pasal kena minta tolong pada orang yang baru di kenalinya beberapa minit tadi.

"Tak ada cara lain ke?" soal Nami pada Lutfi.

"Tak ada rasanya!" balas Lutfi. Nami sudah mengeluh.

"Nak towing kemana pula ni?" Tanya Nami apabila lelaki cina itu sudah mula menurunkan besi dari lorinya.

"Bengkel!"

"Eh! tak nak, tak nak... baiki dekat sini je lah."

"Masalahnya Ah meng tak bawa alatan. Tadi, dia dekat-dekat sini je!"

"Berapa hari ni?"

"Esok insha-Allah siap!" ucap Lutfi.

"Habis tu saya nak balik macammana?"

"Saya hantar!"

"Kampung awak dekat mana?" Soal Nami, Nami sudah mengerutkan kening.

"Kampung saya dekat-dekat sini je,"

"Dekat tu mana?" Soal Nami tidak puas hati.

"Kampung awak dekat mana?" Soal Lutfi pula.

"Dekat Bota,"

"Bota, dekat je lah tu, saya boleh hantar, tak ada masalah."

"Hish! Boleh percaya ke ni?" ucap Nami.

Lutfi senyum sendiri. Lutfi mengeluarkan kad pengenalannya lalu dihulurkan kepada Nami.

"Simpan elok-elok, kalau saya buat benda tak baik pada awak, awak boleh ambil tindakan pada saya!" balas Lutfi.

"Tak apa ke?" balas Nami.

Lutfi senyum menyenget. "Ambil je lah, niat saya nak menolong awak, kalau awak dah fikir macam-macam, ini je lah cara yang ada." Jawab Lutfi separuh kecewa.

"Erm, okey." Jawab Nami lambat-lambat.

"Bagi sini nombor telefon, nak bagi Ah meng." Lutfi sudah mengeluarkan Samsung S4 dari dalam poketnya.

"Saya mana ada nombor telefon dah!"

"Hah, kenapa?" soal Lutfi pelik.

"Saya dah buang simcard dalam laut tadi," jawab Nami.

"Lah!" balas Lutfi sambil menepuk dahi. Orang macam ni pun ada ke? Lutfi sudah geleng kepala.

"Saya bagi nombor telefon saya je lah pada Ah meng," ucap Lutfi. Nami angguk perlahan.

"sorry!" balas Nami.

"Tak apa, nak buat macammana, lain kali jangan buat benda-benda bodoh ye. Kalau saya tak ada tadi, apa jadi pada awak? Telefon tak ada, kereta rosak, ini nasib kereta rosak dekat sini, kalau dekat tepi jalan, macammana?" Nami sudah garu kening sebelah kanan. Tak sangka lelaki di depannya itu juga kuat membebel.

Lutfi angkat tangan apabila lelaki cina itu membawa kereta Nami keluar dari kawasan parking itu membunyikan hon. Nami mengeluh, tak pasal-pasal menyusahkan orang lagi.

"Jom balik!" ucap Lutfi.

"Balik mana?" soal Nami.

"Balik rumah awaklah, tak akan balik rumah saya? Tapi kalau awak nak balik rumah saya, saya tak ada masalah!" ucap Lutfi dalam senyuman. Gatal!

Nami sudah mengerutkan kening. Tak puas hati. Lutfi sudah berjalan laju di hadapan Nami. Nami cuba mengejar lelaki itu untuk berjalan di sebelahnya.

"Saya jalan laju sangat ke?" Tanya Lutfi apabila Nami berada di sebelahnya.

Encik Separuh Jiwa©️ ✔️Where stories live. Discover now