Chapter 2

71 17 3
                                    

"Jihyo,  kau menangis ke? Kau okey tak ni? Soal Ilwoo bila melihat mata Jihyo yang merah. "Appa kau pukul kau lagi ke? Melampau la appa kau ni." Marah Ilwoo. Sungguh dia marah tapi apa je yang dia boleh buat. Jihyo menggeleng kepalanya.

"Tak. Aku okey. Kau nak apa datang sini?" Soal JiHyo

"Aku nak tanya pasal esok, tapi takpelah, kau pergilah rehat dulu." Arah Ilwoo. Kesian dia tengok Jihyo. Walaupun appa dia macam tak anggap Jihyo tu anak dia Jihyo tetap sayangkan appa dia.

"Aku okeylah. Kita jumpa esok. Aku dah bagitahu appa." Jihyo senyum. Ilwoo mengeluh. Jihyo selalu macam tu. Dia selalu tak nak tunjuk dekat orang yang dia ada masalah. Jihyo sejenis yang tak suka menyusahkan orang lain. Dia seorang yang
berdikari. "Kau betul okey ni? Kalau ada apa-apa kau boleh cerita dekat aku." Ilwoo risau.

"Kau ni tak payah nak beria sangatlah. Mengada je kau ni." Ujar Jihyo. Dia kalau boleh tak nak simpati daripada orang lain.

"Eleh kau ni. Aku ambik berat je. Dahla, jumpa esok. Nanti aku bagitahu yang lain." Balas Ilwoo lalu beredar dari rumah Jihyo.

*****************************************************

"Korang nak pergi mana sebenarnya ni? Aku dah penat tau jalan dari tadi." Omel Jihyo. Dari tadi mereka berjalan tak henti-henti. Letih.

"Ala, rilek la Jihyo. Penat sikit je. Nanti sampai mesti kau suka tempat ni." Mingyu menjawab.

"Suka apa dalam hutan macam ni?" Balas Jihyo.

"Korang ni pernah datang sini ke? Tahu-tahu je ada tu la ada ni la." Soal Yoona pula.

"Eh,  ini tempat kitorang la. Mingyu ni hari-hari datang dating dekat sini." Seloroh Wonwoo.

"Eh kau,  sukahati kau je burukkan aku. Bukan kau ke yang selalu datang sini?" Balas Mingyu.

"Gaduh la korang. Emm,  Ilwoo,  apsal kau tak pernah bagitahu aku tempat macam ni? Sampao hati kau rahsiakan dari aku." Jihyo memandang tajam Ilwoo.

"Aku saja rahsiakan daripada kau. Aku ingat nak surprisekan masa birthday kau tapi si mingyu tu beriya sangat suruh ajak korang terpaksa la." Terang Ilwoo.  Jihyo tersenyum kecil. Tak sangka Ilwoo nak buat kejutan untuknya.

"Tak payah nak surprise sangatlah. Geli aku tau." Jihyo acah-acah marah padahal dalam hati dia suka dengan apa yang dikatakan oleh Ilwoo.

"Korang! Jauh lagi ke?! Aku dah penatlah jalan daro tadi. Tak sampai-sampai pun." Kali ini Yoona pula meletus. Mana taknya, dari tadi berjalan tak sampai-sampai.

"Cuba kau tengok kat depan kau." Arah Mingyu. Melopong mulut Yoona dan Jihyo bila mereka tiba. Mana taknya,  pemandangan didepannya sangat cantik. Dengan tasik berlatarkan bukit yang kehijauan mampu menenangkan hati yang kemarahan.

"Haa,  cantik kan? Kitorang bertiga selalu datang sini. Lepak-lepak tau." Ujar Wonwoo. Jihyo asyik memerhati pemandangan didepannya. Lupa seketika masalah dirumah. Ilwoo berdiri disebelah Jihyo yang asyik memerhati pemandangan itu.

"Tenang kan?" Soal Ilwoo. Jihyo mengangguk kepalanya. "Kenapa kau tak bagitahu aku kewujudan tempat ni? Kalau aku tahu,  hari-hari aku datang sini tau. Tidur sini pun aku sanggup." Bersungguh-sungguh Jihyo bercerita. Ilwoo tersenyum. Dia lega bila melihat Jihyo ketawa dan senyum seperti biasa. Walau berat mana pun masalah yang dihadapinya Jihyo selalu pendam sendiri.

"Kau kenapa? Diam je? Bisu ke?" Seloroh Jihyo bila Ilwoo hanya diam dari tadi.

"Aku gembira bila kau gembira. Jihyo,  lepasni kalau kau ada masalah bagitahu aku. Apa guna aku kawan kau kalau kau ada masalah aku tak boleh tolong?" Jihyo mengeluh kecil. Dia kalau boleh tak nak susah kan sesiapa. Masalah dia biar dia sendiri selesaikan. Jihyo tidak menjawab apa yang dikatakan Ilwoo. Biarlah perbualan ini dibiar sepi.

"Korang! Marilah sini makan!" Jerit Yoona. Jihyo bergegas meninggalkan Ilwoo. Ilwoo mengeluh berat. Degil betul Jihyo ni.

Selesai makan, Mingyu, Wonwoo dan Ilwoo memancing.

"Hyo,  kau suka IIlwoo kan?" Soal Yoona tiba-tiba membuatkan Jihyo terkedu.

"Ke..kenapa kau tanya tiba-tiba ni?" Soal Jihyo.

"Kau boleh tipu orang lain,  tapi kau tak boleh tipu aku. Kita dah kenal dari kecik tau. Semua pasal kau aku tahu." Ujar Yoona. Selain Ilwoo,  Yoona juga adalah kawan baik Jihyo sejak kecil. Jihyo sedih, ada masalah ke semua dia tahu. Jihyo juga selalu ceritakan masalahnya kepada Yoona. Senang kata mereka sudah seperti adik beradik. Jihyo mengeluh.

"Aku pun tak tahu sejak bila aku suka dekat dia lebih dari seorang kawan." Ujar Jihyo perlahan. "Kau...tak nak terus terang ke dengan dia." Soal Yoona.

"Aku tak nak persahabatan kitorang rosak. Lebih baik aku diamkan. Yoona,  kau kena rahsiakan perkara ni tau. Tolong jangan bagitau sesiapa." Pinta Jihyo.

"Aku tak kan bagitahu orang lain. Korang kawan aku. Aku tak nak kawan-kawan aku bermasam muka sesama sendiri." Ujar Yoona.

"Rahsia apa?" Soal Mingyu yang tiba-tiba muncul entah dari mana. Terperanjat jihyo dan Yoona.

"Kau ni memang tak tahu nak bagi salam ke?" Marah Jihyo. Mingyu tergelak kecil. Lawak dia melihat Jihyo dan Yoona yang terperanjat.

"Sorilah. Rahsia apa yang korang tengah rahsiakan ni?" Soal Mingyu.

Tbc

Jangan lupa vote dan komen!
Terima kasih!

Painful LoveWhere stories live. Discover now