Chapter 3

49 15 3
                                    

"Rahsia apa yang korang tengah rahsiakan ni?" Soal Mingyu. Yoona dan Jihyo menjeling Mingyu. Suka betul menyibuk hal orang. Dah macam makcik-makcik.

"Sibuklah kau. Pergilah sana. Kacau je." Halau Yoona. Mingyu mencebik. "Sampai hati korang. Diorang halau aku, korang pun nak halau aku jugak?" Mingyu berdrama di depan mereka.

"Memang selayaknya diorang halau kau. Diorang tengah memancing yang kau pergi memekak dekat situ siapa suruh? Padanlah dengan muka kau tu." Ujar Jihyo. Saja ingin menyakat Mingyu. Mereka memang suka menyakat Mingyu. Comel je bila dia merajuk.

"Dahla, tak payah la buat muka macam tu. Buruk aku tengok. Pergi panggil diorang. Dah nak gelap ni." Arah Yoona. Mingyu hanya mengikut arahan walaupun hatinya masih sedih bila dipalau.

Mereka berlima pulang bila hari sudah gelap. "Eh, korang dah siap belum homework?" Soal Mingyu. Jihyo, Ilwoo, yoona dan Wonwoo mengangguk serentak. Mingyu terkejut. "Kau sorang je yang tak siap. Kau sorang je yang malas." Balas Yoona.

"Yah! Aku lupalah. Bukannya malas." Marah Mingyu. Yoona menjelirkan lidahnya. "Dahla korang ni, gaduh je kerja. Aku balik dulu. Annyeong!" Ujar Wonwoo lalu pergi. Walaupun rumah mereka semua dekat antara satu sama lain tapi jalan yang berlainan. Mingyu dan Yoona pula berjalan berdua memandangkan rumah mereka jalan yang sama begitu juga Jihyo dan Ilwoo. Kadang-kadang mereka akan ke sekolah sama-sama. "Jumpa esok!" Jerit Mingyu. Mereka balik ke rumah masing-masing.

"Jihyo, aku nak tanya sikit boleh? Soal Ilwoo. Jihyo mengangguk tanda boleh. "Kau tak terfikir ke untuk keluar dari rumah tu? Hari-hari appa kau pukul kau. Kau tak sakit ke?" Soal Ilwoo. Sungguh dia kasihan melihat Jihyo. Walaupun hari-hari dipukul dan dimarahi appanya, Jihyo tetap memilih untuk tinggal dengan appanya. Mendengar soalan itu Jihyo tersenyum tipis.

"Tipulah kalau aku cakap aku tak sakit. Tapi apalah nak dibandingkan dengan sakitnya appa kehilangan omma sebab aku." Ilwoo berhentikan langkahnya. Dia memegang erat bahu Jihyo.

"Berapa kali aku nak cakap dengan kau, omma kau meninggal bukan sebab kau." Sedikit tinggi suaranya. Sudah beberapa kali dia mengingatkan Jihyo supaya dia tidak menyalahkan diri sendiri.

"Aku tahu, sebab tu lah aku masih bertahan tinggal dalam rumah tu. Appa lah satu-satunya keluarga yang aku ada. Baik buruk dia aku kena terima semua tu." Ujar Jihyo. Tubir matanya sudah bergenang. Entah kenapa setiap kali dia bercakap pasal keluarnya, dia akan sebak.

"Aku minta maaf. Aku tak sepatutnya ungkit pasal ni." Ilwoo serba salah apabila melihat airmata Jihyo yang bila-bila masa saja akan jatuh. "Walauapapun, aku nak kau tahu yang aku akan selalu ada dekat belakang kau." Ujar Ilwoo. Jihyo sekadar tersenyum tipis. Sekurang-kurangnya dia berasa sedikit lega bila Ilwoo berada disisi dia saat dia jatuh.

Tbc..

Jangan lupa vote dan komen!
Terima kasih!

Painful LoveWhere stories live. Discover now