دخل ثلاثتهم الي المكتب جلس كل منهم ع مقعده وبدؤو ف الحديث..
مارك بلغته:لا سيدي انا لست مدير الشركة فهو لم ياتي بعد..
ليث:كيف هذا لقد ارسل لي الامس انه قادم.. يبدو ان رئيسكم لا يوفي بوعوده
محمود وهو يدخل بشموخ صقر:لا ي ليث انا لسا عند وعدي.. طلبت تشوفني واديني جيتلكقام نائل ومالك منتفضين من صدمتهم به اهذا محمود صديق طفولتهم كانو يسمونهم الاخوه الاربعه كيف ومتي حدث له كل التغير هذا اما عن ليث ظل ينظر له ببرود ف عينه وبعضا من نظرة التحدي وظل جالسا مكانه واضعا يده تحت ذقنه..
نائل:لا معلش انا مش فاهم حاجه انت بتعمل اي هنا يعني اي. يعني انت الشركه الي بتنافسنا انت الي بعت ل ليث اميلات التهديد انت مين ي محمود.. ثم رفع صوت لاعلي اكثر حتي انتفض الجالسون ع صراخه.. انت ميييين
نظر لهم ليث واشار بيده ان يجلسو وهو مازال ع موضعه بلا حراك..
فتح محمود زر معطفه ثم جلس ع المقعد مقابل ليث وهم ينظرون لبعضهم نظره تحدي يعلمها مالك جيدا
محمود بتحدا:حذرتكو كتير وقولتلكو ابعدو عن الصفقه دي مسمعتوش كلامي وكل صفقه تاخدوها مني اعديها وافوت واقول معلش دول اصحابك بردو انما تيجي عند دي ولا..
ثم هبد يده ع الطاوله بقوه..
محمود:لا ي ليث مش هسمحلك تهد حاجة من الي بنيتها كفايه الي خدته ان الاوان انا الي اخد..
نائل:استني استني امبارح.. امبارح ف الكافيه فضلت تسالني عن المناقصه واي شروطها وعرفت كل اسرارها كنت شغال جسوس علينا ي محمود دا انت طلعت اوسخ مما اتخيل انا كنت عارف ان الغربه هتغيرك بس مكنتش اعرف انها هتبدلك بواحد تاني محدش يعرفه زيك..
نظر له محمود بجانب عينه ثم اكمل.:. اي محدش عايز يكمل كلام اه ي نائل كنت عندكو جسوس وخدت المعلومات الي عايزها واكتر واه اتغيرت وبقيت واحد تاني بس واحد بيكسب واحد معاه فلوس تشيلكو فلوس يدوس بيها ع الناس واحد محدش بيرفضله طلب طول عمركو انتو الي معاكو فلوس وبتحنو عليا بصداقه كذابه انما دلوقت جه دوري.. ثم نظر ف عين ليث بعمق واكمل.. متحلمش تكسبها ي ليث هخدها منك واي حاجه ملكك هاخدها منك الحق افرحلك يومين..
الي هنا ولم يتحمل اصبح محمود يتعمق ف جرحه حتي انفجر ليث به و أخذه من تلابيبه واوقفه امامه
ليث بغضب: اي المرض الي جواك دا من امتي وانت بالوساخه دي دا مش انت فووق دانا امحيك من ع وش الارض باستيكه و محدش يعرفلك مكان اقسم بالله ي محمود ان ما بعدت عن طريقي لهوريك وش عمرك ما شوفته وش ليث الحقيقي ساامع..
ظل يقهقه تحت يده حتي استفزه اكثر قام ليث برفع قبضته ف الهواء ثم انزلها ع ذقنه بقوه حتي قام نائل ومالك يبعدونه عنه فاذا لم يفعلو سوف يقتله بيده.. نظر ليث لمحمود اللذي ينزف من فمه ويسعل بقوه نظره اخيره ونفض زراعه من يد نائل ثم خرج خارج الغرفه وورائه نائل
مالك ببرود وهدؤ:انت بني ادم زباله وخساره فيك النصيحه انا حتي مش هحاول ارجعك كويس تاني لاني عارفك كويس بس الي اقدر اقولهولك انك خسرت حياتك ونفسك من ساعت مامشيت ف سكتك السوده دي خليك فرحان بيها شويه عشان مش دايمه.. اظن الاجتماع انتهي كل واحد ع بيته..
هدر بها قبل ان يخرج من غرفه الاجتماعاات دخل مكتب ليث حتي يهدئه قليلا لكن اوقفته رنه هاتفه.. مالك:ايوه..ايه.. طيب اهدي اهدي.. مستشفي ايه.. يعني اي محدش معاكي.. طيب طيب انا جايلك.. سلام
نائل:ف حاجه ولا ايه..
مالك:اه ورد صاحبه ريم تعبت امبارح وراحت المستشفي وريم معاها وهما لوحدهم انا رايح سلام..
ليث:استني انا جاي معاك.. هب واقفا وذهب ورائه
ولا ينكر ان جزء منه كان متلهف ليعرف ماذا حل بها
أنت تقرأ
شمس الليل بقلم شهد اكرم (كامله)
Romanceالورد دائما يطرح عنه الشوك.. والليث لا يمكن ان يخضع ابدا..ولكن بوجودها قد استسلم مرحبا بها بعد معاناه سنوات بدونها.. تصدق ع مقوله عندما تجتمع الانوثه ف امراءه ف ع الرجال السلام.. الحياه قاسيه ف معظم اوقاتها ولكن بمزيد من الحب تنكسر جميع القيود مرح...