Bab 16

2.3K 63 0
                                    


Are you sure Hairy ? You still got chances to do the chemotheraphy . You’re still young , I’m sure you have so much thing to do .If you don’t do the chemo ,you only have two years to spend .”ujar Doktor Devine , iaitu doktor yang bertanggungjawab merawatnya sepanjang dia menghidap barah otak itu .

I’m sure  , I’m the one who decide it . Anyway thanks , you’ve helped me more than I needed doctor.”balas Hairy sambil bersalaman dengan doktor itu .

Welcome Hairy , but I hope you’ll change your mind . I want you to do that chemotheraphy Hairy , but what can I do ? As you’ve said just now , you are the one who decide I can’t force you .You’re a fine young man . It’s a shame that you want to lose your life just like that .” jawab Doktor Devine lagi.

Hairy hanya membalas dengan senyuman hambar . Tahun ini adalah tahun akhirnya menuntut di  University of Law Sheffield bersama Sarah .

Hakikatnya tiada siapa yang tahu penyakit yang dihidapnya kini , termasuklah keluarganya di Malaysia . Biarlah hanya dia yang mengetahuinya . Setelah lebih setahun menjalinkan hubungan dengan Sarah , mereka memutuskan untuk bertunang selepas Hari Graduasi mereka .

Dia mula melangkah keluar dari bilik doktor itu , langkah diatur untuk mengambil teksi . Memandangkan hospital itu terletak jauh dari universitinya jadi dia terpaksa menggunakan teksi tanpa pengetahuan orang lain . Rasa bersalah menyelubungi dirinya , pasti nanti ramai yang tertanya – tanya dengan simptom – simptom yang dihidapinya kini . Keluhan berat dilepaskan , Hairy pasrah . Biarlah Allah sahaja yang menentukan hidup matinya kini .

**********

“Awak pergi mana pagi tadi ?”tanya Sarah perlahan sewaktu mereka dalam perjalanan untuk ke perpustakaan .

“Hah ? Owh , pagi tadi saya pergi teman kawan saya check up dekat hospital .”dalih Hairy , dia menghindarkan diri dari memandang wajah Sarah . Dia tahu pasti Sarah dapat membaca riak wajahnya yang menyatakan dia menipu .

“Okay , tapi saya text , call awak kenapa awak tak reply ?”tanya Sarah lagi .

My phone was out of battery , dear .”balas Hairy perlahan . Sarah hanya tersenyum lantas mengangguk. Seribu kali syukur dipanjatkan pada yang Maha Esa , kerana memperoleh wanita setulus Sarah . Seminggu yang lepas mereka pulang semula ke Malaysia untuk berjumpa dengan ibu – bapa Sarah dan dia pasti , jika ditakdirkan dia tidak sempat disatukan dengan Sarah pasti keluarganya dapat menjaga Sarah dengan baik .

Terimbas semula pertemuannya dengan keluarga Sarah  tempoh hari , segala – galanya indah . Sarah merupakan anak bongsu pada Puan Rosmah dan Encik Adzan . Perangai Sarah di rumah sahaja sudah cukup untuk dia menerangkan bagaimana Sarah yang sebenar .

“Woah , jumpa future husband dekat U.K , untunglah .”usik Rizal sewaktu dia , Qashmiera , Sarah dan Hairy sedang menonton tv sementara mamanya sibuk memasak di dapur .

Bukannya Sarah dan Qahmiera tidak mahu meolong , tapi pabila ditanya Puan Rosmah hanya menjawab, “Tak boleh , harini mama nak masak pakai air tangan mama je , korang tak payah tolong pergilah buat apa – apa yang patut . Hari ni kerja korang makan je .”

“Abang .”tegur Sarah perlahan . Hairy di hadapannya sudah tersenyum sumbing .

“Betul apa ? Abang jumpa dengan Kak Miera dekat Mid Valley je tau ! Sarah siap jumpa dekat U.K , mana adil .”tambah Rizal lagi .

“Abang , dahlah tu . Dah merah muka Sarah asyik kena kacau je dengan abang . Cubalah bagi dia rehat kejap .”tegur Qashmiera lagi .

Belum sempat Sarah mencelah , kedua – dua anak buah kembarnya  iaitu , Rayyan Najmi dan Rayyan Naqli mula datang ke arahnya .

Hanya Kau Yang TerakhirWhere stories live. Discover now