Bab 11

2.3K 68 0
                                    

BAB 11

“Malu je , dah besar panjang pun mabuk laut .”ujar Sarah selamba sewaktu abangnya selesai muntah . Ain dan Farhan hanya tersenyum .

“Mana ada mabuk . Abang muntah sebab dah lama tak naik botlah .”tukas Rizal sambil mengelap mulutnya .

Mereka di dalam perjalanan untuk melewati pulau – pulau yang juga terdapat disekeliling Pulau Redang itu . Masing – masing mengambil tempat sendiri untuk melayan perasaan . Setelah puas menikmati keindahan pemandangan di sekitar laut biru yang terbentang luas itu ,  mereka kembali semula ke pesisir pantai .

“Abang pergi makan jom !”ajak Sarah , perutnya yang mula berlagu dipegang sambil memandang Rizal .

“Okay , jom . Kita pergi makan Char Koey Tiaw kat tepi tu nak ?”tanya Rizal sambil menunjukkan ke arah gerai yang dimaksudkan .

Mereka  mengatur langkah ke gerai itu , sesampai sahaja di sana makanan dan minuman dipesan dan mereka menikmati makanan dengan begitu selera . Sesudah melincinkan makanan , Sarah bersuara “Siap untuk snorkeling jom !”ajak Sarah bersemangat selepas perutnya sudah penuh diisi .

“Heyp , nantilah dulu . Ermm , kita lepak jap dalam bilik . Dalam pukul 3 lebih nanti kita jumpa kat pantai.”ujar Rizal sambil tangannya mengerling ke jam tangannya .

Ain , Farhan dan Sarah mengangguk dan masing – masing mengorak langkah ke bilik . Sewaktu di dalam bilik Sarah dan Ain hanya mengemas bilik itu dan mengatur barang – barang untuk snorkeling.

“Eyh , phone tertinggal dalam biliklah .”ujar Rizal sambil berpatah balik ke bilik . Sarah , Ain dan Farhan meneruskan perjalanan ke pesisir pantai .

Sewaktu di pantai , mereka hanya duduk di sebuah bangku panjang sambil masing – masing termenung . “Aik ? Ingatkan korang dah berendam dah ?”tegur Rizal sewaktu melihat mereka hanya duduk tanpa membuat apa – apa mahupun  menyarung goggle.

Sarah , Ain dan Farhan hanya menyengih sambil mula menyarung alat – alat snorkeling , tatkala kesemua mereka sudah sedia Rizal bersuara . “Semua dah siap dah ?”

“Dah .”serentak Sarah , Ain dan Farhan menjawab .

“Okay , first of all kita pergi kat celah – celah batu tu dulu .”terang Rizal sambil telunjuknya lurus ke arah batuan yang dimaksudkan .

Mereka mula masuk kedalam air dan menuju ke arah batu yang dimaksudkan Rizal sebentar tadi . Setelah puas bersuka ria dan bergelak tawa , Farhan bersuara . “Sarah , jom pergi atas batu tu . Macam best je ?”ajaknya .

“Hmm , betullah Farhan macam best je . Jomlah !”potong Rizal semangat . Sarah yang melihat hanya menggeleng sewaktu abangnya mula mengatur langkah . Perangai Rizal sememangnya sukar untuk diubah . Pabila dilihat Rizal , Farhan dan Ain sudahpun berlalu Sarah mempercepatkan langkahnya .

Masing – masing memanjat batu itu dengan penuh hati – hati . Rizal , Farhan dan Ain sudahpun selamat berada di atas batu itu .Kakinya mula menapak sedikit pantas , namun tanpa disengajakan dia terpijak teritip – teritip dan siput – siput tajam yang melekat di batu itu . Darah mula keluar dari tapak kakinya . Memandangkan tiada siapa yang menyedari keadaannya Sarah hanya terus memanjat sambil dibantu oleh Rizal dan Farhan .

Keempat – empat mereka berbual kosong sambil menceritakan pengalaman – pangalaman yang pernah dialami . Dalam leka berbual hari makin menginjak senja , Rizal mula membuka mulut , “Eyh , dah pukul berapa dah ni ? Jomlah balik , orang pun dah takde kat pantai .”dia mula berdiri seluarnya ditepuk perlahan mengibas pasir – pasir yang melekat .

Hanya Kau Yang TerakhirWhere stories live. Discover now