Bab 10

2.5K 73 0
                                    

BAB 10

Setelah berkali – kali menukar tarikh , akhirnya mereka memilih tarikh lima belas hari bulan empat untuk bercuti ke Pulau Redang . “Sarah , semua barang dah ambil kan ?”tanya Rizal pada Sarah yang sedang menyusun beg di dalam bonet kereta itu .

“Dah , semua dah ambil . Ermm , hah ! Beg kamera ada dekat dalam almari , tingkat dua , sebelah sofa . Tolong ambilkan ?”terang Sarah panjang . Rizal yang mendengar sudah tersenyum lebar mendengar penerangan Sarah yang sungguh terperinci itu .

Selepas selesai memasukkan barang – barang , Sarah dan Rizal bersalaman dengan ibu – bapanya . “Bawa kereta elok – elok , jangan nak cepat – cepat . Kalau mengantuk berhenti rehat dulu . Dah sampai nanti call papa . Kereta dah servis belum ?”pesan Encik Adzan panjang lebar sebelum diakhiri dengan soalan .

“Dah pa . Don’t worry kay . Kalau abang Riz bawa laju – laju ke apa ke Sarah cubit dia . Nanti dah sampai Sarah telefon .”jawab Sarah . Setelah selesai bersalaman , Volkswagen Golf merah itu mula meluncur laju pergi menjemput Farhan dan Ain pula .

Sepanjang perjalanan ke Kuala Terengganu itu Ain dan Sarah yang duduk di belakang hanya berbual kosong , setelah penat mereka akan berhenti tidur pabila terjaga semula mereka akan sambung semula bergosip. Farhan dan Rizal di hadapan hanya senyap sambil ditemani radio yang memutar berbagai lagu.

“Sarah , Ain bangun ! Dah sampai dah ni .”kejut Rizal . Sarah dan Ain yang terganggu dek bunyi kereta yang lalu lalang di tempat letak kereta itu terpisat – pisat membuka mata .”Kita dah sampai mana?”tanya Sarah . Ain sudah pun keluar dari kereta .

“Jetilah , dahlah cepat ambil barang – barang ni .”jawab Rizal dan terus bergerak ke bonet untuk mengeluarkan beg – beg sambil dibantu oleh Farhan . Sarah yang mendengar terus keluar dari kereta dan menggeliat sebentar setelah tujuh jam duduk di dalam kereta itu .

“Abang , cepat ! Tu feri kita kan ?”tanya Sarah sewaktu berjalan ke ruang menunggu . “Eyh , yelah ! Cepat !” arah Rizal pada mereka .

Keempat – empat mereka melajukan langkah menyorong beg masing – masing . Sewaktu tiba di pintu feri mereka menyerahkan beg untuk disimpan dan terus bergerak ke tempat duduk . Sarah duduk di tepi tingkap kemudian Rizal , Farhan dan paling hujung Ain yang leka dengan telefon bimbitnya .

Sarah membuang pandangannya ke laut yang terbentang luas , ingatannya kembali ke zaman silamnya sewaktu arwah abangnya masih ada . Otaknya ligat memutar memori – memori bersama abangnya itu . Air matanya menitis  tapi pantas diseka , bimbang jika abangnya yang berada di sebelah perasan . Sarah mula tersenyum , seperti terbayang di matanya wajah abangnya melarang dia untuk menangis . Sarah menarik nafas panjang , percutian ini diadakan untuk meraikan kejayaan mereka jadi dia sedar yang dia tidak sepatutnya bersedih .

Matanya ditutup rapat memandangkan jangka masa perjalanan adalah dua jam , jadi dia berhasrat untuk menyambung tidurnya yang terbantut sewaktu di dalam kereta sebentar tadi .

**********

“Woah , cantiknya chalet ni ! Ain petang ni kita jalan – jalan kat sini tau !”ujar Sarah pada Ain sewaktu sampai di chalet yang mereka tempah . “No , without my permission dear .”bisik Farhan yang berjalan seiring dengannya . Sarah hanya membuat muka simpatinya .

Farhan yang melihat wajah  Sarah hanya membalas dengan isyarat mata yang mengatakan tidak . “Petang ni kita jalan – jalan kat sini , tak pun dekat pulau ni .” sampuk Rizal , dia perasan akan isyarat mata Farhan pada adiknya itu , namun tidak diendahkan . Dia tahu Farhan boleh menjaga Sarah .

Hanya Kau Yang TerakhirWhere stories live. Discover now