BAB 20
Duit tambang teksi terus diberikan pada pemandu itu dan Sarah pantas keluar dari kereta untuk mengambil begnya di dalam bonet . Setelah teksi itu beredar , dia mengambil alat kawalan jauh di dalam beg untuk membuka pintu pagar rumahnya .
Pagar itu terbuka perlahan – lahan selepas punat ditekan . Apabila pintu itu terbuka cukup – cukup untuk memuatkan tubuhnya Sarah pantas menyorong begnya masuk ke dalam , tidak sampai seminit pagar itu tertutup semula .
Kali ini pintu rumah pula dibuka , kasutnya ditanggalkan dan beg tangan serta beg pakaiannya diletak di ruang tamu .
Memandangkan dia pasti yang tiada siapa pun yang tahu dia pulang awal , dia melangkah perlahan – lahan ke ruang makan di dapur tatkala mendengar suara abang , kakak ipar dan ibu bapanya seperti berbincang sesuatu .
Telinganya dipasang , mendengar setiap butir – butir perkataan yang mereka ucapkan .
“Ma , takkan kita nak diamkan je benda penting macam ni ?”terdengar di telinganya suara abang Riz seperti membantah . Keningnya bertaut mendengarnya .
“Papa rasa itu yang terbaik buat masa ni .”celah papanya pula .
“Terbaik ? Pa , cepat atau lambat dia akan tahu juga kan ? Riz tak nak tengok dia terseksa lagi pa.”ujar abangnya tegas . Sarah mulai pelik , dia sendiri tidak faham dengan apa yang sedang dibincangkan oleh keluarganya itu .
“Sarah patut tahu benda ni pa .”ujar Rizal menarik perhatian Sarah . ‘Aku ?’ getus hati Sarah . Sarah memutuskan untuk terus bertanya dengan keluarganya sendiri .
Dia mula turun dari tangga menuju ke ruang makan . Wajahnya jelas menunjukkan kekecewaan , panik , serius segala – galanya bercampur baur .
“Apa yang Sarah patut tahu ni ?”tanya Sarah tegas , mengejutkan semua yang berada di ruang makan itu. Semua mata tertumpu ke arahnya sekarang .
“Bukan Sarah cakap Sarah balik esok ?”tanya papanya .
“Tu semua tak penting sekarang pa . Now , I want to know what I need to know !”ujar Sarah tegas . Dia masih berdiri tegak di hujung meja itu .
“Sarah , abang nak Sarah kuat .”ujar Rizal , dia berhenti seketika untuk mengambil nafas . Matanya dikerling pada mama dan papanya , dia tahu ibu bapanya tidak mahu Sarah mengetahui perkara yang sebenar .
“Hairy tengah nazak sekarang . Kitorang semua baru tahu yang dia ada brain cancer .”tutur Rizal senafas.
Sarah terpaku , matanya mula kabur dek air mata yang merembes bagai air terjun , “Ya Allah.”hanya itu yang terkeluar dari mulutnya sebelum dia jatuh terduduk di situ dengan tangisan yang tiada hentinya.
Qashmiera bangun dari kerusinya dan melangkah ke arah Sarah , bahu adik iparnya itu diusap – usap perlahan . “Sarah , jangan macam ni .”pujuk Qashmiera .
“Habistu ? Akak nak Sarah buat apa ? Gelak ? Senyum ? Gembira ?”balas Sarah dalam tangisnya .
Puan Rosmah dan Encik Adzan mengeluh . Rizal mula bangun dari duduknya dan melangkah ke arah Sarah . “Abang nak Sarah naik atas sekarang , pakai jubah putih . Kita pergi ziarah Hairy dekat hospital sekarang . Cepat .”arah Rizal lembut .
Sarah menyeka air mata di pipinya . Sarah mula berlari , masuk ke biliknnya dan memakai jubah putih seperti yang diarahkan oleh abangnya atau lebih tepat lagi Hairy . Sekarang , dia sudah mula memahami mesej yang Hairy sampaikan sebelum dia pergi ke Sabah . Kini segala – galanya terungkai , maksud Hairy di dalam mesej itu sudah difahami sepenuhnya .
YOU ARE READING
Hanya Kau Yang Terakhir
Teen Fiction"Kenapa mesti kau wujud dalam hidup aku? Kenapa?" Hari ini mungkin permulaan. Aku kena kuat, aku mesti kuat nak hadapi semua ni. Walaupun pemergian abang merentap separuh dari nyawa aku. -Sarah-