Bab 27

4.6K 129 19
                                    

BAB 27 

Kini sudah dua minggu Sarah menetap di Sheffield . Bertuah sungguh dirinya apabila kawan lamanya , Susan menawarkan untuk menetap di rumahnya . Sarah berjalan – jalan di sekitar taman tempat dia dan Hairy bertemu suatu ketika dahulu .

Dia mula duduk di atas bangku yang menghadap air pancut di tengah – tengah tasik itu . Tempat yang sama di mana dia dan Hairy bertemu dahulu . Sarah mengeluh perlahan . Sejak dari dia datang ke Sheffield  , masih belum ada sebarang khabar berita dari Ammar .

Dalam hatinya , merintih kata – kata rindu yang teramat sangat pada tunangnya itu . Namun , ego membatasi segalanya . Sarah mengeluh perlahan . Mukanya diraup .

"Kenapa mengeluh ?"tegur seseorang dari belakangnya , mengejutkan dirinya yang sedang termenung. Sarah mengucap panjang sambil mengurut dadanya . Dia mula berdiri dan menoleh ke belakang .

Sarah tersentak melihat seorang lelaki berdiri tegak di hadapannya sambil di bibirnya mengukir senyuman yang cukup indah , bagaikan senyuman itu hanyalah untuk dirinya .

"Dah lama saya tunggu khabar dari awak , saya rindukan awak . Sebab tu saya datang sini ."ujar lelaki itu perlahan .

Sarah mengeluh . 'Ammar , kau tak tau betapa terseksanya aku waktu aku tinggalkan kau dulu .' Sarah merungut di dalam hatinya .

"Don't you have anything to say  Sarah ?"Ammar bersuara apabila mendapati dirinya hanya diam sedari tadi .

"Hah ? I think , no ?"balas Sarah . Ammar tersengih perlahan . Dia menarik tangan Sarah , duduk di atas bangku itu . Mereka mula melabuhkan punggung di atas bangku itu .

"Are you sure ? Don't you miss me ?"tanya Ammar lagi .

"Tipunya kalau saya cakap saya tak rindukan awak ."balas Sarah tanpa memandang Ammar . Pandangannya dihalakan pada air pancut di tengah – tengah tasik .

"Saya tau kenapa awak larikan diri dari saya . Saya minta maaf , apa yang awak nampak dekat rumah ibu tu kebetulan je . Dahlah , saya tak nak ungkit benda yang dah jadi . Sebab satu benda , saya sayangkan awak . Saya tak mungkin cari orang lain sedangkan awak dah cukup sempurna buat saya ."

Sarah terdiam , air mata mula mengalir ke pipinya . "Bukan awak yang sepatutnya minat maaf . Tapi saya , saya yang buat kesimpulan tanpa tanya dekat awak . Kalau saya bagi awak peluang untuk jelaskan , mesti benda ni tak jadi rumit macam sekarang . Semuanya bermula dari saya ."balas Sarah , panjang .

"It's my fault as well . Dahlah , sekarang ni yang penting kita dua – dua salah dalam hal ni , kita pun dah minta maaf dan memaafkan . Ibu dah tanya saya bila kita nak kahwin , dia pula yang tak sabar." Ammar menukar topik .

Muka Sarah memanas , "Apa awak ni , lambat lagilah . Saya pun tengah study kan ?"

"Saya dah cakap dah dekat ibu , jangan risaulah kita kan dah janji habis je awak belajar kita kahwin." balas Ammar .

"InsyaAllah ."

"Dah makan ?"tanya Ammar . Sarah menggeleng .

"Jom , saya belanja ."balas Ammar. Dia mula menarik tangan Sarah . Seketika kemudian Sarah berhenti .

"Jap jap jap , awak ni macam tahu je jalan kat sini ?"tanya Sarah pelik .

"Errr.. Actually kan , saya dah tiga hari dah dekat sini ."Ammar berterus terang .

Sarah membesarkan matanya . "What ? Baru sekarang cakap ? Maksudnya selama tiga hari ni awak spy saya dekat sini ? Eeeii , teruknya !!"Sarah membebel . Ammar tergelak sambil menggosok perlahan bahunya yang dipukul Sarah .

**********

"Aku terima nikahnya Sarah Azrin Syahana binti Adzan dengan mas kahwin RM80 tunai ."lancar Ammar melafazkan , dan secara rasminya dia sudahpun bergelar seorang isteri pada Ammar Rezza bin Zaihan .

Mama dan ibu yang berada di kiri dan kanannya dipeluk erat . Seketika kemudian , dia memeluk Ain yang berada di belakangnya . Air mata yang mahu mengalir diseka perlahan .

"Heyp , kenapa nangis ? Cairlah eyeliner tu !"tegur Ain yang sudah menggantikan tempat mamanya di kanannya .

Sarah tersenyum nipis melihat gelagat rakannya yang mula mengelap perlahan bawah matanya . Seketika kemudian , Ammar mula menghampirinya untuk upacara pembatalan air sembahyang .

Ain di sebelah sudah tersengih – sengih sedari tadi . Sarah pantas menepuk paha Ain membuatkan gadis itu terjerit perlahan . "Ish , dia ni . Tengah jadi pengantin pun kasar lagi ."sempat Ain membebel sambil menggosok – gosok pahanya .

Ammar sudahpun berada di hadapannya , Sarah tersenyum nipis walaupun sebenarnya dia gementar . Tanpa menunggu lama , dia menghulurkan tangannya . Ammar menyarungkan cincin pada jari manisnya , diikuti dengan dirinya . Sarah mula mengambil cincin yang dihulurkan Ain , lalu disarungkan pula pada jari Ammar .

Sarah menunduk lalu mencium tangan Ammar , dan seperti biasa jurukamera yang berada di sekelilingnya meminta supaya melakukannya sedikit lama .

'Woi , aku dah sakit tengkuk dah dari tadi asyik tunduk !'jerit Sarah di dalam hatinya . Dia terus bangun dan beberapa saat kemudian .

Bibir Ammar sudahpun menyentuh dahinya , Sarah tersentak namun dia pantas mengawal riak mukanya agar senyum . Pipinya memerah tanpa bantuan pemerah pipi . Dan sekali lagi , semua jurukamera meminta perkara yang sama .

Sarah membentak di dalam hati , 'Ingat ni freeshow  ke ? Argghh ! Pipi aku dah 100 darjah celcius dah ni!'

Dan apabila bibir Ammar mula beralih dari dahinya , Sarah mengeluh lega . Mereka masing – masing mula berdiri untuk ke meja makan bagi acara makan beradab .

Ammar membantu dirinya untuk berdiri , memandangkan baju yang direka oleh kakak iparnya ini agak labuh ditambah lagi dengan kesakitan pada pinggangnya akibat terlalu lama duduk. Setelah selamat berdiri , mereka mula berjalan keluar dari rumah . Sarah menyarung kasut tumit tinggi berwarna putih sambil Ammar menyarung kasut lelaki berwarna hitam .

Mereka mula berjalan beriringan ke meja makan . Sarah memegang erat lengan Ammar , memandangkan kasut tumit tingginya itu membuatkan badannya tidak seimbang .

"Rilekslah ."bisik Ammar pada dirinya .

"Awak suruh saya rileks ? Oh , no . Tambah lagi saya dah rasa macam nak jatuh pakai kasut ni . Tak selesa langsung tau tak ?"tutur Sarah juga perlahan .

"Siapa suruh awak pilih kasut tu ?"balas Ammar selamba .

"Nak gaduh ke ?"tanya Sarah kembali .

Ammar tersenyum nipis , "Sorry,sorry . Dahlah tu , cuba senyum sikit . Tak comel dah muka isteri abang ni."tutur Ammar selamba .

Sarah sudah menelan air liur , bulu romanya meremang , jantungnya bagaikan sudah melompat keluar . " Am ! Tolonglah jangan guna perkataan abang tu sekarang . Saya tak berapa nak ready lagi ."

Riak muka Ammar bertukar sewaktu mendengar ayat Sarah , Sarah yang mula perasan itu . Menggosok perlahan tangan Ammar .

"Awak sorrylah , I didn't meant that . You know how much I love you right ? Hanya kau yang terakhir di dalam hidup Sarah Azrin Syahana ."tutur Sarah dengan suara yang lembut dan hanya Ammar yang mendengarinya .

Ammar mula merenung ke dalam anak matanya . "Terima kasih sayang . Am janji , Am takkan sia – siakan kehadiran Sarah dalam hidup Am ."balas Ammar . Tangan Sarah digenggam erat .

                                                                    THE END

Terima kasih sebab sudi baca karya sulung yang tak seberapa ni, kalau nak lebih thrill dari ni, you may give a visit to MAAF, AKU SUKA KAU KOTT, TERAKHIR & BUKAN YANG TERINDAH.


Hit the comment and vote button!


Hanya Kau Yang TerakhirWhere stories live. Discover now