BAB 13
Hari ini genap dua bulan dia kembali U.K setelah kenduri kahwin abangnya . Tidak dapat dinafikan segala memori – memori pahit di Malaysia masih segar dalam ingatannya . Buku rujukan yang berada di hadapannya hanya diselak – selak perlahan . Inilah rutin hariannya sejak Ain mula sibuk dengan teman lelakinya . Kini , sudah terang lagi bersuluh cahaya ‘spotlight’ yang dia sudah tidak mempunyai sesiapa dalam hidupnya .
Masing – masing melakukan hal masing – masing dan tanpa disedari Sarah hanya bersendirian dibelenggu masalah yang tidak berhenti , rasa rindu pada keluarganya tidak dapat dibendung tetapi dia nekad untuk terus berdiam diri dengan harapan dapat melupakan segala memori – memori bersama Farhan .
Mama dan papanya tidak berhenti mendesak supaya dia pulang ke Malaysia sedangkan pertemuan dia dengan Farhan , Nadia dan Iqram amat melukakan hatinya . Abangnya pula sedang meyulam detik bahagia bersama Qashmiera yang tua setahun darinya . Dan sekarang Ain sedang berseronok dengan kekasih hatinya . Sarah pasrah , matanya ditutup rapat . Keluhan berat dilepaskan , dia tidak kuat untuk menghadapi semua ini . Buku – buku dikemaskan , kerusi ditolak.
Langkah diatur keluar dari perpustakaan , sewaktu dalam perjalanan untuk ke tasik yang berdekatan dengan perpustakaan itu , tanpa dipinta dia ternampak kelibat Ain sedang bergelak tawa bersama kekasihnya . Sarah melajukan langkah , dia mengambil tempat di bawah pohon rendang di situ . Buku dan beg diletakkan di tepi . Sarah duduk sambil merenung air pancut di tengah – tengah tasik itu . Segala – gala yang dilalui olehnya hanya dipendam dalam hati . Kini , dia betul – betul keseorangan .
Tidak seperti dulu , Ain masih ada di sampingnya untuk dijadikan teman . Hatinya diruntun pilu , Ain ada di hadapan matanya tapi bukan lagi Ain yang setia mendengar seperti dulu , Ain kini hanya sibuk dengan teman lelakinya . Sarah sungguh tertekan !
Dia tertekan mengenangkan perkara yang terjadi di Malaysia , sedih bila mengenangkan abangnya yang tumpuannya seratus peratus pada kakak iparnya . Yang paling membuatkan dia terluka adalah Farhan , setahun tanpa khabar berita dan muncul semula setelah berkeluarga .
Sarah menitiskan air mata , semakin lama air matanya semakin deras mengalir di pipi . Apabila sedar yang dia telah pun menjadi perhatian orang yang lalu lalang di situ , beg dan bukunya segera diambil untuk beredar ke apartment .
Belum sempat dia melangkah , dia terlanggar seseorang . Buku yang dipegang terjatuh , sambil tangannya lincah mengutip dia bersuara , “I’m so sorry .”Sewaktu dia berdiri semula baru dia tersedar , orang yang dilanggarnya sebentar tadi adalah Hairy
.
Sewaktu matanya merenung mata Hairy , jejaka kacukan itu bersuara , “Sarah ?” Sarah hanya menunduk perlahan menyembunyikan wajahnya , “Sarah , why are you crying ?”tanya Hairy.
Sarah hanya diam tanpa sebarang jawapan . “Sarah , saya tanya ni .”ujar Hairy lagi . “Mana ada , mata saya masuk habuk tadi .”dalih Sarah terang – terangan , walaupun dia sedar Hairy tidak mempercayainya .
“Sarah , budak darjah satu pun tahu beza mata orang nangis dengan mata orang masuk habuk . Dah saya tak nak dengar apa lagi , saya nak awak ikut saya sekarang .”arah Hairy . “Eyh , nak pergi mana ni ?”tanya Sarah sewaktu Hairy mula menarik lengannya .Namun Hairy hanya mengendahkannya.
**********
YOU ARE READING
Hanya Kau Yang Terakhir
Novela Juvenil"Kenapa mesti kau wujud dalam hidup aku? Kenapa?" Hari ini mungkin permulaan. Aku kena kuat, aku mesti kuat nak hadapi semua ni. Walaupun pemergian abang merentap separuh dari nyawa aku. -Sarah-