Bab 14

2.1K 64 0
                                    

BAB 14

Sewaktu dia sedang leka mengemas beg dan buku – bukunya untuk ke universitinya , handphone yang terletak di atas meja solek mula berdering kuat minta diangkat .

“Assalamualaikum ,”Sarah mula berbicara , dia tahu siapa gerangan di hujung talian . Dari awal lagi dia sudah menyimpan nombor telefon Hairy .

“Waalaikumussalam .”jawab Hairy sambil tersenyum sumbing .

“Kenapa call ni ? Tak de class ke ?”tanya Sarah bertalu – talu .

“Saje je kacau awak , and yes memang takde class pun . Sebab tu kacau awak . Busy ke ?”terang Hairy diakhiri dengan soalan .

“Saya tengah get ready nak pergi class lah ni .”balas Sarah . Langkah mula diatur keluar dari biliknya dan terus menuju ke ruang tamu , kunci rumah yang terletak di atas meja makan dicapai .

“Owh , sorry kacau awak . Nak saya temankan ke ?”tanya Hairy .

“Tak payahlah , menyusahkan je .”

“Mana ada , saya tengah bosan gila ni . Urm , sementara awak dalam kelas saya lepaklah .Lepas awak dah habis kelas kita jalan – jalan . Nak ?”terang Hairy panjang .

Sarah yang mendengar tersenyum lebar . Tangannya lincah menyarung kasut dan terus membuka pintu rumah , namun kata – kata Hairy tidak dapat dibalas tatkala wajah Ain terpapar jelas di ruang matanya . Ain yang sedang berdiri di hadapan pintu itu , hanya terdiam . Sarah memberikan senyuman hambar dan terus keluar dari rumah itu , meneruskan perjalanan ke universitinya .

“Sarah ? Kenapa diam ni ?”tanya Hairy mulai risau .

“Ermm .. Err .. Takde apa – apalah . Okay je , saya dah keluar rumah dah ni . Awak kat mane ?”tanya Sarah , menyembunyikan hal sebenar .

“Kalau saya cakap saya kat belakang awak macam mana ?”jawab Hairy seraya mematikan talian . Sarah yang mendengar terus berpaling , Hairy yang sememangnya berada di belakangnya itu dipandang geram.

Hairy sudah tersengih tatkala Sarah memandangnya , “Sukalah dapat kenakan orang ?”tanya Sarah sambil mereka mula berjalan meneruskan perjalanan .

“Mana ada saya kenakan awak . Itu kita namakan surprise . Lagipun awak ingat apartmen kita ni jauh sangat ke ? Awak kat tingkat lima , saya kat tingkat tujuh . Sementara awak diam tadi saya dah boleh turun dah tau tak ? Lagi sat…”kata – katanya tidak dapat diteruskan apabila Sarah menutup mulutnya.

“Awak ! Banyaknya membebel , saya dah penat dah nak dengar tahu tak ?! Awak telan ubat apa ni ? Tiba – tiba je membebel tak berhenti .”potong Sarah , tangannya yang berada di mulut Hairy ditarik semula .

Hairy yang mendengar sudah tergelak kuat melihat perilaku Sarah . “Eyh , tak lawak punlah !”ujar Sarah geram . Langkahnya dilajukan meninggalkan Hairy yang masih lagi tergelak di belakang .

“Sarah ! Tunggu saya !”jerit Hairy lantas mengejar Sarah yang sudah jauh meninggalkannya .

*********

Owh yea . I’ll give you that file tomorrow . I gotta go , bye ! “ujar Sarah bersama rakannya sebelum mengerling pada Hairy yang menunggunya di atas kerusi panjang yang terletak tidak jauh dari pintu dewan kuliahnya .

Sarah mengatur langkah ke arah Hairy yang setia menunggunya sedari tadi . “Hai .”tegurnya sewaktu melabuhkan punggung di sebelah Hairy .

Hairy yang masih lagi diam memandang Sarah tanpa perasaan , “Kenapa pandang saya macam tu ?” tanya Sarah pelik .

Hairy melepaskan keluhan sebelum menjawab , “Takde apa – apa . Kenapa happy sangat ni ?” tanya Hairy kembali . Sarah memandang Hairy pelik , dari riak muka Hairy ternyata dia seperti menyembunyikan sesuatu darinya .

Happy pun salah ? Ermm , kenapa awak macam ada masalah je ? Selalunya awaklah yang sentiasa buat saya tak duduk diam . Tapi sekarang tiba – tiba je awak macam diam ?”tanya Sarah panjang .

Hairy mengambil nafas panjang sebelum membalas , “Sampai masa nanti , awak akan tahu juga.”

“Masalah awak macam berat sangat . Awak tak nak cerita dekat saya ke ?”tanya Sarah teragak – agak . Muka Hairy yang  sangat serius membuatkan dia takut – takut untuk bertanya .

Hairy hanya memandang Sarah sayu tanpa membalas soalan Sarah . “Awak ? Kenapa ni ? Seriously muka awak sedih sangat . Janganlah macam ni , cuba cerita kat saya apa masalah awak ni ?” Sarah mula gelabah tatkala melihat wajah Hairy yang pucat dan sungguh muram .

“Tak payah risaulah . Saya takde apa – apa . Jom makan , saya tak makan lagilah . Bukan sebab apa pun.”balas Hairy , mukanya diceriakan sedikit .

‘Pap!’ Sarah memukul bahu Hairy sedikit kuat . “Apasal tak makan ?!”tanya Sarah kasar .

“Tunggu awak ?”balas Hairy takut – takut , dia pasti Sarah akan memarahinya .

“Lain kali kalau dah lapar jangan gatal – gatal nak tunggu orang . Hish , awak ni ! Dah jom makan .” balas Sarah , tangannya pantas menarik lengan Hairy mengajaknya menuju ke kafe .

“Memanglah muka pucat , kalau dah tak makan ! Mengada – ngada betul . Lepastu bila orang dah tanya tak nak jawab . Saje je nak bagi orang marah . Dahlah macam cakap dengan tunggul lepastu boleh pula buat muka tak bersalah . Eeeeiii geram betullah dengan awak ni !”bebel Sarah panjang sambil meneruskan langkah

Hairy yang mendengar sudah tersengih melihat Sarah yang masih lagi meneruskan bebelannya sehinggalah mereka duduk di dalam kafe itu .

“Dah habis dah membebel ?”tanya Hairy sewaktu pelayan yang mengambil pesanan mereka itu beredar.

Sarah mengangkat keningnya sebelah , “Nak saya sambung ke ?”tanya Sarah seperti mengugut .

“Eyh , tak payahlah . Awak tak penat ke ?”tanya Hairy sambil tersenyum .

“Kalau awak pengsan tadi lepastu saya kena angkat lagi penat tau !”jawab Sarah , matanya dibesarkan . Hairy yang melihat sudah tergelak .

“Gelak , gelak ! Awak buat lagi lepas ni , siaplah awak !”ugut Sarah keras .

“Okay , saya janji tak buat lagi lepas ni . Puas ?”tanya Hairy .

Of course , I am . “jawab Sarah sambil tersenyum puas .

Hanya Kau Yang TerakhirWhere stories live. Discover now