BAB 21
Sarah menadahkan tangan untuk mengaminkan doa yang dibaca oleh bapa Hairy yang juga seorang imam di surau yang berdekatan dengan rumah mereka .
Air matanya diseka perlahan sewaktu membaca nama penuh Hairy di atas batu nisan itu . Helena yang berada di sebelahnya mengusap bahunya perlahan . Sewaktu habis bacaan doa , Sarah mula bangun untuk beredar namun langkahnya terhenti sewaktu ternampak Ammar .
‘Ammar ? Apa dia buat dekat sini ?’getus hatinya . Keningnya bertaut .
Langkah diatur untuk mendekati lelaki itu . “Ammar ?”panggil Sarah .
Ammar menoleh , “Sarah ?”tanya Ammar semula .
“Apa awak buat dekat sini ?”tanya Sarah terus .
“Saya ziarah adik saya . Dia baru meninggal pagi tadi .”terang Ammar sebak .
Sarah semakin bingung , ‘Adik ? Hairy adik Ammar ke ?’getus hatinya lagi . Pandangannya dibuang ke sekeliling kawasan perkuburan itu . Hanya kubur Hairy yang masih merah menandakan tiada siapa lagi melainkankan Hairy yang ditanam di sini untuk hari ini .
“Kenapa Sarah ?”tanya Ammar .
“Hairy ad..”kata – katanya tidak dapat disambung .
“Abang !”panggil Helena . Ammar terus menoleh dan pantas bergerak pergi ke arah Helena.
‘Ammar abang Hairy ?’ Sarah menggeleng perlahan . Tiba – tiba dia merasakan bahunya disentuh . Sarah pantas menoleh , terang di matanya wajah Farhan .
“Apa kau buat dekat sini ?”tanya Sarah kasar .
“Saya cari awak . Kenapa saya tak tahu pun yang sebelum ni awak couple dengan Hairy ?”tanya Farhan terus . Sarah semakin pelik dengan soalan yang diajukan itu .
“Apa kena mengena dengan kau ?”
“Saya perlu tahu , saya sayangkan awak Sarah . I love you so much .”tutur Farhan lembut .
Sarah menjeling Farhan tajam , matanya menikam mata Farhan . “You’re married !”
Farhan tidak mengendahkan pernyataan Sarah , “Apa hubungan awak dengan Hairy sebelum ni ?”
Sarah menjeling , “Apa masalah kau ni ?”jawab Sarah keras .
“Jawab soalan saya .”tutur Farhan tegas , Sarah hanya menjeling lantas menjawab .
“Aku dengan dia hampir bertunang . Puas ? Sekarang , apa kau nak ?”jawab Sarah tegas .
“Saya nak awak , Sarah .”
“Kau dah kahwin lah !”ujar Sarah sekali lagi .
“I’m a man dear . I can marry four , so that I can still marry you .”tutur Farhan sinis .
“Listen carefully . If you even can marry four , I don’t even want to marry you . Don’t be such an idiot ! I don’t want to be the second choice and I don’t need a heartless man to be my husband ! You don’t deserve the crown to be the best man in my life !”jawab Sarah lantang . Seketika kemudian dia terus berpaling untuk pergi semula ke arah Helena dan Ammar yang sedang menyiram pusara Hairy .
“Sarah , please…”ujar Farhan lagi .
Sarah berpaling , matanya menikam mata Farhan tajam . “I gave you everything Farhan . My heart , my soul . But you ? Just.. Just.. Just go away ! Go away from my life , useless! I don’t need you !”jerit Sarah sambil menumbuk dada Farhan kuat . Jeritannya membuatkan Ammar pantas berlari kepada mereka .
YOU ARE READING
Hanya Kau Yang Terakhir
Teen Fiction"Kenapa mesti kau wujud dalam hidup aku? Kenapa?" Hari ini mungkin permulaan. Aku kena kuat, aku mesti kuat nak hadapi semua ni. Walaupun pemergian abang merentap separuh dari nyawa aku. -Sarah-