Bab 15

2.5K 62 0
                                    


 “Hari ni class awak pukul berapa ?”tanya Hairy pada Sarah sewaktu mereka sedang menikmati sarapan pagi di sebuah restoran berdekatan dengan universiti mereka .

“Urmm , pukul sebelas setengah . Kenapa ?”jawab Sarah sebelum menyambung suapannya .

“Hmm , macam ni . Apa kata kita pergi jalan – jalan dulu lepastu nanti saya kita sama – sama pergi class . Sebab class saya pukul dua belas setengah . Nak ?”terang Hairy panjang , kemudian dia terbatuk – batuk kuat .

“Eyh , awak okay tak ni ? Macam tak sihat je ?”ujar Sarah risau , Sarah meletakkan sudu dan garfunya ke bawah . Belakang Hairy diusap perlahan dengan harapan dapat meredakan batuknya .

Don’t worry , I’m okay . Just batuk biasa je , jangan risau kay . So how ? Nak ke tak nak ?”sambung Hairy setelah batuknya mula reda .

“Urmm , okay . Tapi dekat – dekat je tau sebab saya takut lambat pula .”balas Sarah sambil tersenyum nipis menyerlahkan kedua – dua belah lesung pipitnya.

“Jangan risau saya tak bawa awak jauh – jauh . Dah , cepatlah it’s already eight thirty a.m dear” ujar Hairy , setelah selesai mereka mula beransur . Sarah dan Hairy jalan beriringan menuju ke taman rekreasi yang tidak jauh dari restoran tadi .

**********

“Awak makan comotlah .”ujar Sarah sambil tangannya mengelap hujung bibir Hairy dengan tisu yang sentiasa terletak di dalam begnya .

Hairy yang melihat hanya diam membiarkan tingkah laku Sarah itu dan menyambung suapan aiskrimnya. Pandangannya dibuang ke air pancut di tengah – tengah tasik .

Ya , di tasik inilah dia terjumpa Sarah dalam keadaan yang sungguh tidak dijangka . Dan sekarang dengan pertemuan yang tidak disengajakan itulah dia mula rapat dengan gadis melayu kacukan itu .

“Ish awak ni ! Termenunglah pula ! Buat penat je saya cakap dari tadi .”bentak Sarah , lengan Hairy ditepuk sedikit kuat . Hairy yang tersentak tersenyum simpul .

“Alaah , baru termenung kejap . Awak tu kalau termenung lagi lama tau . Apa salahnya sekali sekala awak rasa macam mana cakap dengan meja . Kan ?”usik Hairy sengaja menaikkan suhu kemarahan gadis yang mula bertapak di hatinya itu .

“Orang cakap betul – betul dia main – main pula .” rajuk Sarah . Pandangannya dialihkan dari Hairy .

“Atotototo , merajuk ke ?” tanya Hairy walaupun dia tahu soalan itu sungguh kurang cerdik untuk diajukan pada Sarah pada waktu ini .

“Okaylah , I’m so sorry kay ? I didn’t meant it . Sorry kay sayang ?”pujuk Hairy bersahaja . Sarah yang mendengar mula ketawa apabila Hairy mencuit pinggangnya .

“Haa ! Macam tu baru comel . Asyik masam je , tak comel .”ujar Hairy lagi apabila Sarah mula berhenti ketawa .

“Ada – ada je awak ni . Eyh , dah pukul sebelas dah ni . Jomlah gerak , nanti kita lambat pula .”balas Sarah sambil mengerling ke arah jam tangannya .

“Yea , I think so . Leggo .” ucap Hairy . Beg dan fail yang diletak di tepi dicapai . Sarah yang juga telah berdiri mula melangkah , namun langkah mereka terhenti sewaktu satu suara menegur mereka .

“Assalamualaikum .”

Sarah dan Hairy yang mendengar terus menoleh , Hairy yang masih lagi samar – samar dengan kemunculan  jejaka itu hanya terdiam namun tidak pada Sarah . Keningnya bertaut rapat , seribu satu persoalan bermain di hatinya . Hakikatnya dia tertanya – tanya mengapakah lelaki itu muncul di hadapannya kini. Salam yang diberi hanya dijawab di dalam hati .

Hanya Kau Yang TerakhirWhere stories live. Discover now