Seperti yang korang tahu, penyakit ber-crush² atau bercouple sudah tak asing lagi didengar di telinga. Dan seperti yang kita tahu juga perkara ini mendekati zina dan seharusnya kita hendaklah menjauhi daripada perkara tersebut.
Kalau kita sendiri ada couple, kita nak berubah tapi tak tahu macam mne. Ni tips yang saya boleh kongsikan, mudah²an ia dapat membantu korang yang masih dalam penghijrahan. So ini adalah tipsnya:
1. Elakkanlah daripada mengupload status atau story di media social yang ada possibility crush atau pakwe/makwe awak boleh tengok. Kenapa? Sebab kalau awak nampak nama diorang tengok story/status awak, nanti membuatkan awak mula ada perasaan happy. Bila tiap² hari nampak nama dia, itulah yang buat awak teringat dekat dia, rindu dengan dia dan sebagainya. Maka, kalau boleh elak, elakkanlah.
2. Kalau awak x sanggup nk unfollow atau unfriend si 'dia', maka kurangkanlah mengguna media social yang boleh membuatkan awak nampak nama dia, muka dia. Sebab kalau awak nampak muka dia, ini juga membuatkan lagi perasaan suka tu bertambah. Bila bertambah, itu yang membuatkan awak rasa nak chat dengan dia. Oleh itu, saya sarankan supaya kurangkanlah penggunaan media social. Bnde ni memang agak susah untuk nak elak tapi insha Allah, semoga Allah menguatkanmu!
3. Kalau awak tiada urusan dengan si 'dia', jangan contact dia. Serious jangan contact. Kalau betul² kena contact, jangan chat mesra. Chat setegas yang mungkin. Maksudnya di sini bukan nak suruh awak mesej dia dengan cara marah². Maksudnya adalah straight to the point. Kalau boleh, elakkanlah daripada bergelak sakan dengan si 'dia' kerana takut nanti tiba² dah ckp benda yang out of topic.
4. Elakkanlah daripada tengok post atau perkara yang membuatkan awak ada rasa untuk bercinta. Memang tak dapat dinafikan ramai juga yang post bermesra dengan pasangan atau suami/isteri sendiri. Tapi saranan saya, demi nak menjaga hati dan pandangan, maka elakklah daripada follow² bnde yang boleh triggered awk utk rasa nak bercinta.
Sebenarnya tak kesah cara apa pun yang awak nak usahakan tapi ingat: jangan mudah putus asa :) Allah ada untuk awak.
YOU ARE READING
Berubah Kerana Allah
AksiyonJadilah insan yang sentiasa memperhambakan diri kepada Allah SWT ☝