" Papa sihat?" Tanya Riyaz sesudah bersalaman dengan bapa mertuanya itu. Dia kemudiannya melabuhkan duduk di sofa berhadapan dengan Datuk Khalis.
" Macam ni lah, Riyaz. Masih boleh berjalan, makan dan minum. "
" Baguslah kalau macam tu. Mama mana?"
" Mama kamu mana lagi. Dekat dapur lah dia. Melayan anak kamu si Ian tu."
" Ian tu memang manja dengan nenek dia. Tapi itu lah, anti betul dengan budak perempuan." Baritahu Riyaz dengan agak risau.
" Ian anti perempuan?" Datuk Khalis mengerutkan dahinya. Bila pulak cucunya itu anti perempuan?
" Haritu waktu hari sukan sekolah, ada sorang budak perempuan datang bagi hadiah dekat dia. Dia boleh buat macam tak nampak budak perempuan tu."
Tergeleng sedikit kepala Datuk Khalis apabila mendengar cerita tentang cucunya lelakinya itu.
" Tak boleh macam tu. Nanti takut melarat sampai ke besar. Kamu dah nasihatkan dia?"
" Dah papa. Tapi Ian kan. Depan kita dia angguk je lah, belakang kita mana nak di dengar cakap kita." Pening Riyaz memikirkan tentang perilaku anak lelakinya yang itu.
" Hmm biarlah kalau macam tu. Budak-budak ni tak boleh di paksa sangat, nanti diorang memberontak."
" Yelah papa. Macam Ari waktu kecil-kecil dulu lah kan?" Ujar Riyaz sambil tergelak kecil.
" Isteri kamu waktu kecil memang tak boleh dibawak berbincang. Semua nak ikut kepala dia ja. Nasib baik bila dah besar, hilang sikit keras kepala dia tu." Seloroh Datuk Khalis.
" Abang dengan papa tengah mengata Ari ke tu?" Tanya Daleeya yang baru keluar daripada dapur sambil menatang sedulang air.
" Mana ada mengata sayang... Papa tengah puji Leeya ni." Ujar Riyaz sambil tersengih kecil. Dulang di tangan Daleeya pantas diambil lalu diletakkan ke atas meja.
" Ye la tu..." Daleeya menjuih bibirnya sedikit. Tempat kosong di sebelah Riyaz didudukinya.
" Mu'az mana papa?" Tanya Daleeya apabila kelibat Mu'az tidak kelihatan di dalam rumah Datuk Khalis itu.
" Adik kamu tu apa lagi, keluar lah waktu-waktu macam ni. Takda nya dia nak melekat dekat rumah petang-petang macam ni. Kenapa kamu cari dia?"
" Naura cari tadi. Dia asal datang rumah tokpa dengan tokma, paksu lah orang pertama yang dia cari. Manja sangat dengan Mu'az tu."
" Biarlah Ari... Jangan cakap kamu jelouse dengan adik sendiri pulak?" Datuk Khalis memandang Daleeya sebelum menghirup air yang dibawa oleh Daleeya sebentar tadi.
" Papa... Mana ada Ari jealous."
" Sayang, it's okay. Kalau Naura tak nak manja-manja dengan sayang, sayang manja-manja lah dengan abang." Riyaz memeluk lembut bahu Daleeya.
" Ishhh, abang! Kan ada papa ni."
" Kenapa kalau ada papa pun? Bukannya papa tak pernah manja-manja dengan mama kamu tu." Datuk Khalis menjuihkan bibirnya kepada Datin Mariana yang menuju ke arah mereka.
" Sudah-sudah laa bersembang tu. Riyaz, makan kuih ni. Tak payah dilayan dua beranak ni mengarut. " Sampuk Datin Mariana. Pinggan kuih ditolak ke hadapan Riyaz.
" Ye lah mama. Ari dengan papa je suka mengarut." Kata Daleeya dengan nada yang dibuat-buat merajuk.
" Dah ada anak tiga orang pun nak merajuk lagi ke Ari? Dah, pergi panggil Ian dengan Ariyan turun. Entah buat apa laa dekat atas tu sampai mama panggil pun tak dengar." Bebel Datin Mariana sambil menyuap buah yang sudah dipotong kecil ke dalam mulut Naura.
YOU ARE READING
Pemilik Hati Mr. Handsome✔
RomanceSecond romance by rosebiru12 Beautiful Cover by @ rosebiru12 Populariti?! Nahh, dia dah tak perlukannya lagi. Yang seorang Daleeya Arina perlu ialah, seorang lelaki yang mempunyai ciri-ciri idamannya. Tunang or suami orang? She doesn't care anymore...