Chapter 55

771 49 3
                                    

"Zam, kau nape ?" Tanya Mukhris bila Uzzam diam tak membalas. Mukanya juga serius. Ad dan Annur turut berpaling.

"Aku rasa tak sedap hati." Perlahan Uzzam jawab. Hanya didengari Mukhris. Ad dan Annur mengerut dahi. Pahal ni bisik-bisik.

Mukhris sedaya upaya mengawal riak.

"Kenapa ?" Bisiknya. Uzzam tak balas selebihnya hanya pandang depan dengan muka serius.

"Ada yg follow kita. Aku harap Amir dan Ian tak pape." Uzzam membalas dgn nada berbisik.

"Apahal korang ni ?" Annur menyoal. Dia pelik melihat riak muka Mukhris. Kalau Uzzam takdelah pelik, sbb muka tu jer yg dia tayang sentiasa.

Uzzam dan Mukhris pandang Annur dan Ad. Tampak macam mereka tak tahu.

"Takde apa." Balas Uzzam lalu pandang tempat tadi.

"Ye ke xde pape." Ad memerli.

"Betullah tu Uzzam cakap." Mukhris menambah dengan sengihan.

"Tadi cakap apa ?" Soal Annur pula.

"Hah ? Err...risaukan dorang 4 orang tu." Selok Mukhris. Ad dan Annur memandangnya tajam sebelum menghela nafas. Mereka pon risau. Tambahan pula dengan Hayi yg cedera tu.

"Hujan takkan reda ni. Kita kat atas bukit. Bahaya." Mukhris memberitahu Uzzam.

"Hurm, jom gerak slow-slow." Uzzam memberi arahan.

Mereka mula bergerak dengan perlahan-lahan.

"Hati-hati." Ujar Mukhris.

Tak sampai 10 langkah, Uzzam rasa macam ada sesuatu. Dia kalih ke belakang dan melihat ada yg  melepaskan anak panah mengarah ke arah Adrayna. Uzzam lantas mengambil pistol dan melepaskan dua butir peluru. Dan....

"Arkk..." Anah panah terbang dan tertusuk hampir mengenai jantung Uzzam. Terkejut semua. Ad  cepat memandang ke arah belakangnya.

Ad nak pergi ke tempat penjahat tadi namun ditegah Uzzam.

"Dia dah mati." Ujar Uzzam sambil memegang dadanya. Dia rebah. Adrayna mendecit. Mukhris menghampiri Uzzam dan membantunya bangun.

"Zam...." Tak sempat Mukhris nak berkata Uzzam mengangkat tangannya supaya berhenti bercakap. 

"Just tarik..." Uzzam memberitahu. Darahnya membuak-buak. Hujan pula semakin lebat.

Mukhris mengetap bibir. Dia takut kalau dia tarik, Uzzam makin teruk.

Ad perasan itu dan terus menghampiri Uzzam.

"Ris, angkat dia ke pokok sana."

Mukhris akur. Dia takut, risau...semua ada. Annur hanya menjadi pemerhati.

"Hold on." Uzzam mengangguk perlahan. Matanya terpejam menahan perit.

Ad tarik nafas dalam. Annur cuba menghalang air hujan mengenai tempat luka dengan begnya. Manakala Mukhris menjadi tempat Uzzam bersandar.

Ad pejam mata seketika dan 'zruuutt...'

"H-ahh-ah-ah-ah" Uzzam meringis. Annur cepat² mengambil first aid dan bandage yg dibawa dan diberikan kepada Ad.

Adrayna melihat Uzzam yg tercungap-cungap mengambil nafas sambil pejam mata.

Zip hoodie Uzzam dibuka dan baju t-shirt di sebelah dalam dikoyak. Uzzam membuka mata sambil merenung Adrayna berkerut.

Ad memulakan tugasnya dengan menyapu darah lantas membalutnya. Hoodie di zip kembali.

"Luka dia dalam. Kita kena cepat sampai bawah. Anything can happen to him." Tegas Adrayna.

Dangerous Love 2.0Where stories live. Discover now