"What ??!!" Serentak DS bertanya dengan lantangnya. Mereka turut berdiri dari duduk yg selesa atas sofa tadi. Terkejut punya pasal.
Keadaan menjadi senyap seketika. Dada 4 gadis itu turun naik. Marah.. terkejut.. terkilan.. semua ada.
"Apa ni grandpa ?" Hayi tanya kasar.
"Suhaila Hayiiz, behave your mouth." Tegas Tengku Zakaria. Hayi pandang lain.
"But why grandpa, kenapa tiba-tiba ?" Annur bertanya sopan. Ikutkan hati suara ni nak jadi cam Hayi, tp nanti kena sound ngan ayah, tak pasal-pasal jadi anak derhaka.
"Dengan sape ?" Sera tanya pula. Lepas tu Mahir ambil 4 keping gambar dan letak atas meja ruang tamu berhadapan DS. Ternganga mereka melihat insan yg itu.
"Kenapa tak bincang dulu ? Kenapa kami perlu bagi jawapan terus ? Ni hal masa depan kami grandpa, papa." Ujar Hayi dengan marah yg ditahan-tahan.
"We all have discuss about that." Jawab KuZ
"So you guys agreed with that ? Just like that ? Without us ?" Annur menyoal bertubi-tubi.
"Yea, we all agreed with that." Balas Ku Anwar tenang.
"Why ? Tiba-tiba jer. No...i will not ! Not to ruin my life." Bantah Ad keras. Mukanya sekarang memang tersangat dingin. Marah dengan sikap grandpa dan family mereka yg tak reti nak ambil tahu hal perasaan mereka. Apa ni tiba-tiba suruh tunang dengan Knight Arrows ! For what ?
"Adrayna !" KuYie menaikkan suara bila anak gadisnya mula meninggi suara.
"No i will not !" Ad tak endah. Dah dia taknak, taknak lah ! Apa payah faham sangat.
"Ini untuk kebaikan kamu juga." Ujar KuYie.
"Kebaikan jenis apanya, ni hidup kami. Nak kahwin sangat tunang sangat, tunanglah sendiri..kenapa nak libatkan kami..." Keras suara Ad menjawab.
"Izah Adrayna !!" Laung KuYie sambil berdiri. Dia merasakan seolah anaknya itu sedang memerli dia dan Tuan Xander. Baginya Ad dah melampau. Ruang tamu jadi senyap, takde siapa berani nak sampuk. Tuan Xander juga ambil keputusan utk diam. Biara anak beranak itu selesaikan. Ad bukan senang nak ambil bincang. Keras kepala, degil..
"Why nak kena paksa sedangkan Ad taknak ?" Ad menyambung kata. Matanya tepat memandang mata walidnya. Sememangnya tak pernah terdetik untuk dia untuk naikkan suara, namun hal macam ni bukan main-main.
"Walid ada hak nak paksa kamu. You can't dispute that fact. I'm your 'Wali'." Tegas KuYie. Ad memandang walidnya. Memang tak dinafikan hal itu. Perkara yg diucapkan sedikit sebanyak juga membuatkan DS menunduk. Betullah apa yang dikatakan oleh Walid mereka.
*Masih ingatkan yg dorang panggil macam mana kat bapak dan mak sedara dorang kan ? Kalau tak rujuk buku sebelum...hahahha
Seorang bapa berhak utk memaksa anaknya utk bersatu dengan pilihan keluarga. Haram bagi seorang anak gadis yang tidak akur dengan arahan itu.
Ad tak tunggu lama. Dia kemudian mengatur langkah keluar dari rumah agam itu tanpa sebarang kata.
"Adrayna !" Izmeer memanggil namun todak disahutnya.
Suasana sunyi seketika sebelum KuZie yang dari tadi diam menyampuk.
"So, your decision ?" Ujarnya memandang tiga gadis dihadapannya.
"Hum, Sera terima." Jawab Sera membuatkan semua tersenyum. Dipandang pula Annur. Gadis itu nampak teragak-agak untuk membalas.
"Kalau hal tu baik untuk semua dan tak menjadikan Annur sebagai anak derhaka, Annur setuju." Jemari-jemarinya digenggam erat. Sejuk rasa. Jawapan yg semakin membuatkan hati keluarga senang. Annur memang seorang yg bagus.
YOU ARE READING
Dangerous Love 2.0
ActionBUKU NI START DGN CHAPTER 45, BAB SEBELUMNYA CHECK DALAM BUKU : DANGEROUS LOVE (tgk dlm reading list) Kembalinya satu kumpulan ke tanah air atas suruhan orang tersayang. Namun tiada siapa yg tahu mereka kembali dengan strategi membalas dendam. Tiada...