Part 9: Zul

2.8K 53 3
                                    

"Boleh jugak" kata Zul yang kemudian jeda seketika sebelum menyambung "Tapi kau tak kisah? Aku kan stranger? I might as well be fooling you with fake story".

Bibirku diketap sikit. Aku mula memandang matanya.

"Aku tak rasa ada orang yang gigih naik motor dari.... Err dari mana kau datang eh?"

"Shah Alam" jawab Zul pendek.

"Yup, dari Shah Alam semata2 nak menipu aku, aku tak rasa ada orang segigih tu."kataku.

Zul mengetapkan bibirnya mendengar alasanku. Naif sangat ke alasan ni?

".... Lagipun, Umi aku selalu kalau ada kawan datang dari jauh, dia akan ajak naik. Tak elok Biarkan tetamu datang jauh sembang bawah flat je. So aku ikut je cara Umi aku",kataku lalu menuju ke lobi lif.

Aku membuka pintu grill automatik yang memisahkan ruang parkir dan lobi Lif. Zul mengekori, sambil menggalas beg. Tak banyak yang kami berbicara di dalam lif.

Sampai di tingkatku, aku membawanya menyusuri kaki lima yang sempit, dipenuhi ampaian dan barang2 lama penghuni di koridor. Aku lead di hadapan sambil Zul mengekori sambil mengelak beberapa halangan. Sesekali dia melihat sipi2 ke bawah dan mendongak pula ke atas, mungkin untuk menghitung bilangan tingkat.

No. A-63.

"Nah,masuklah berehat. Kau mesti penat kan?" aku mempersilakan Zul.

Zul menghenyakkan punggungnya ke atas sofa. Dia kelihatan kagum dengan rumahku yang bak kata pepatah, luar setinggan dalam kondo.

"Nice rumah kau," puji Zul yang melihat penggunaan wallpaper dan susunan perabot dalam rumahku.

"Nice?" aku seakan pelik.
"Yup, kenapa?"
"Entah, aku tak rasa rumah ni nice. Umi dan Abah agak terhad nak beli perabot yang bulky. Dan generasi baby boomers tak berapa gemar sangat perabot minimalist ni"

Zul sekadar mendengar.

"Tu sebab, aku ingat nak cari kerja. Result Spm aku biasa2. Kalau aku dapat duit, aku nak simpan, nak beli rumah kat pinggir Lembah Klang yang murah2 sikit, macam kat Bangi ke, kat Nilai ke, Puncak Perdana ke. Tapi tulah bila dah jumpa..."

"Amir.... Aku mintak maaf,"kata Zul seakan faham apa yang aku nak sambung.

"Hmm takpela. BTW aku gi dapur buatkan air. Kau nak apa2 tak?" aku mengubah topik. Yang kelakarnya aku cuba nak ubah topik dengan lari ke dapur. Padahal dapur rumah flat sebelah je pun dengan ruang tamu.

Zul sekadar memandangku.

"Amir, boleh aku pinjam bilik kau dengan bilik air? Aku nak salin pakaian" laung Zul tiba2 dari ruang tamu.

"Haa? Guna je guna je" aku dalam keadaan tak berapa dengar sekadar mengiyakan.

Zul memasuki bilikku, sementara aku memikirkan nak buat air apa. Jap nak buat air sejuk ke panas eh? Nak gula ke taknak? Selalu Umi kejap hidang oren sejuk kejap hidang teh panas, maksudnya camna eh? Ada kena hidang ikut keadaan ke? Aku mengomel sendiri. Tulah tak reti nak masuk dapur, lepas tu nak acah2 jamu orang.

Aku melangkah ke bilikku, memandangkan aku nampak bilik air masih belum digunakan. Mungkin Zul sedang melihat2 permandangan dari tingkap bilikku. Atau duduk di atas katil sambil bermain fon.

Pintu dibuka perlahan. Ada seseorang sedang berdiri menghala cermin besar bilikku dalam kesuraman bilikku.

"Hei Zul, kau nak teh ke oren ke atau air suam je" aku bertanya.

Zul menoleh. Dia berbogel! Aku baru menyedarinya bila melihat bahagian depannya melalui cermin dengan bantuan cahaya dari tingkap yang malap-malap. Kemudian aku terperasan baju Tshirt putih, seluar jeans, jacket jogging dan boxernya di atas katilku. Aku dan Zul bertentang mata lalu aku merah padam melihat tubuh bogel 20an. Segera aku menutup pintu.

Amir (BxB) [COMPLETED] Where stories live. Discover now