Part 15: Kisah Man (Topeng)

2.4K 46 1
                                    

(Bab kali ni panjang sikit, sebab terlebih tulis. Harap korang sudi membaca. Kalau korang rasa tak OK panjang2 camni, boleh komen. Nanti aku bagi macam biasa untuk episode seterusnya. Tq -pengarang-)

---------------------------------------------------------

Zaman kini, di dalam kereta Zul, sekitar Shah Alam...

".... Lepas kejadian tu, Joe selalu sangat ugut aku. Suruh aku main dengan dia. Cuma dia jenis thrill, setiap kali dia main, babak mesti berbeza. Kalau aku taknak buat, dia akan pukau aku supaya badan aku bergerak ikut kemahuan dia.

Buat atas sinki, buat dalam bilik air, dia siap pukau Man dan Zack yang tengah tidur supaya kenduri aku kat bilik diorang, dan yang paling memalukan, dalam kereta aku sendiri pukul 3 pagi kat parkir flat. Apparently, pak guard Nepal tu pun rapat dengan dia. Waktu tu baru aku tau kenapa dia berani sangat. " cerita Zul. Matanya seperti merah berkaca.

Aku dan Man memandang Zul dengan wajah yang sayu.

"Bang Zul dah report polis?" tanyaku.
Zul hanya ketap bibir.
.
"Joe tu bukan calang2 orang, Mir. Dia seakan2 ada backup yang banyak."terang Man, tolong jawabkan bagi pihak Zul. " Aku basically orang second last daripada 4 orang yang kena, mungkin sebab badan aku dulu chubby. Orang gay biasanya tak suka badan besar."

---------------------------------------------------------
Gim Sado-Mado, Shah Alam, 1 tahun sebelumnya...

Kereta Bang Joe diparkir di hadapan sebuah gim yang terletak di kompleks rumah kedai 3 tingkat. Walaupun baru pukul 9, tapi kedai berhampiran kebanyakannya tutup,menjadikan gim yang dihiasi neon berwarna hijau dan merah jambu itu menonjol.

Tingkat bawah adalah kedai menjual protein dan gym khas untuk wanita,di atasnya pula adalah gym lelaki dan bilik mandi, sauna, massage dan loker terletak di atas sekali.

Aku mengikut Bang Joe ke sini seperti yang dijanjikan. Sayang betul gym wanita diasingkan. Tak dapatlah aku nak cuci mata. Bahagian pendaftaran deposit loker juga berlainan.
Wanita di tingkat bawah dan lelaki di tingkat 1.

"Besarnya gim ni bang!" pujiku.
"Biasalah, Man. Rezeki kawan Abang. Abang support je." katanya. Kami menaiki tangga. Tangganya juga cukup lebar dan ada railing di kedua2 belah untuk memastikan perjalanan turun naik berjalan lancar.

"Ehh Joe. Lama tak nampak,"seorang lelaki berusia akhir 20an,berbadan lean dengan sedikit tegap di perut, berambut nipis, sepet, memakai baju signature gim itu menyapa Bang Joe. Dia dan Bang Joe shake hands dengan gaya mereka tersendiri. Mereka berbual pendek sebelum mamat tu terperasan aku.
" Aih budak baru lagi, Joe? Hehe. Pandai kau pilih. Lagi 2 bulan kempis ni konfem. Jaw semua ada nanti dia ni." Bang Joe hanya tersengih.
"Man nak try treadmill ke cardio ke try dulu. Abang nak berbual jap dengan kawan abang. Phone bawak kan? Nanti dah siap, call, kita balik, " kata Bang Joe, meneruskan perbualan.

Aku memilih basikal cardio. Kenapa? Entah. Aku rasa ni yang paling kurang memenatkan. Aku boleh berehat kalau letih, lepastu sambung kayuh. Sedang asyik aku mengayuh, kawan Bang Joe tadi menghampiriku.

" Kau 'adik' Joe kan? Orait untuk kau, aku boleh bagi tips sepanjang kau datang ke gym ni. Free je. Kalau orang lain mau berpuluh, beratus keluar," katanya. Aku terkejut dengan ayat 'berpuluh, beratus' itu.

"Okey, first of all, kau cuba mesin ni dulu. Aku akan ambik data kau, Lepastu kita akan.... Bla bla" aku mula tak fokus dengan ayat2 saintifik yang dikeluarkannya. Apa yang aku tau, aku bergerak dari satu mesin ke satu mesin. Dia memperkenalkan dirinya sebagai Adam. Agak kacak jugak, bila diamati betul2. Dia mengajarku dengan penuh sabar dan mesra sehinggalah habis. Boleh dikatakan aku agak berpuas hati dengan servis yang diberi.

Amir (BxB) [COMPLETED] Where stories live. Discover now