Bab 8

7.8K 88 2
                                    

*Harriz pov

      Aku masih berdiri di hadapan rumah Maya,dia sedang lena tidur di dalam dukungan bridal style aku.Sedikitpun matanya tidak tercelik.Aku tidak berhenti tersenyum melihat kehancuran neraka kekasih hatiku.Hehe,bye bye orang tua tak guna,terima kasih sedekahkan anak kau dekat aku.Armaya sayang..mulai sekarang abang yang akan jaga maya,maya jangan naughty ii ye sayang..

"Adik?! adik okay tak?! Ya Allah abang,telefon bomba!!",jerit seorang makcik yang mungkin jiran kepada Armaya.

Aku hanya diam tanpa menunjukkan sebarang riaksi muka.Tidak sedih,tidak takut,tidak juga terkejut.Kosong.Hanya kosong.

**
**

Aku masuk ke dalam perut kereta makcik dan pakcik yang ingin membantuku tadi.Armaya aku baringkan,aku hanya membiarkan pehaku menjadi bantalnya.

**
**

Aku tiba di balai polis untuk membantu siasatan punca kebakaran.Aku meminta pakcik itu menemani Armaya yang sedang tidur di dalam kereta,memang tak lah aku nak kejutkan princess aku yang sedang tidur lena tu! Sesi soal jawabku bermula.

"Adik..adik buat apa datang rumah mangsa malam ii?",tanya polis itu.

"Saya nak jenguk Armaya,sebab saya risau dekat dia..dia pernah bagi tahu saya yang ayah dia tu selalu balik malam mabuk,lepastu kadang ii ayah dia buat benda pelik ii.",jawabku.

"Buat benda pelik ii macam mana dik?",tanya polis itu.

"Dia selalu nak cium ii armaya.",bohongku ringkas.

"Ouh..lepastu mama adik tahu tak adik datang rumah dia.",tanya dia lagi.

"Hmm..riz merajuk dengan mama..sebab mama tipu! mama cakap nak bawa balik Maya,tapi dia tak bawa balik pun! Riz marah,lepastu riz lari rumah..riz pergi rumah kawan riz dulu lepastu baru pergi rumah Maya.",jawabku dengan mimik muka sedih.Heh.Berlakon lah apa lagi?

"Riz pergi rumah maya macam mana? jalan kaki?",soalnya.

"Ha ah,riz jalan kaki sebab rumah Maya tak jauh dengan rumah kawan riz.",jawabku.

"Macam mana riz tahu rumah mereka tak jauh? bukan riz baru kenal maya ke?",tanya dia lagi..ish banyak betul tanya org tua ni.

"Sebab riz tanya mama lah,riz kan sayang maya.",jawabku.

Polis yang menyoalku ketawa seraya mendengar pengakuan comelku itu.

"Amboii...maya tu siapa? makwe riz?",tanya dia.Heh,ofc la takkan tu pun kau tak tahu?

"Ha ah,riz suka Maya! Maya pun sebenarnya nak ikut riz balik dengan mama..tapi ayah maya tak bagi..Maya nak pergi sebab dia takut dengan ayah dia.",jawabku,heh kekonon macam budak kecik innocent sangat aku ni kan?

"Adik tahu tak kenapa rumah dia boleh terbakar? adik ada perasan apa apa punca? api dapur tak tutup ke,plug terbakar ke?",soalnya lagi.

"Hmm..Mula mula masa riz sampai,riz tak dapat cari rumah maya,lepastu riz minta tolong abangni untuk tunjuk mana rumah dia,dia cakap boleh tapi kena bayar,riz bayar dia guna duit rm 500 yang riz ambik dari bilik mama,riz terus masuk rumah maya sebab pintu tak kunci.Lepastu riz tengok maya tengah tidur atas sofa,kebetulan masatu ayah maya balik,dia mabuk.Mula mula dia baring atas lantai,lepastu entah kenapa dia bangun dan ambik botol.Riz tak tahu tu botol apa (tipu),riz nampak dia tuang isi dalam botol tu..nampak macam minyak.Lepastu riz rasa takut tengok dia buat macam tu,riz pun bawa Maya keluar.Tiba tiba riz dengar ayah maya jerit,rumah tu pun terbakar.Riz tak tahu nak buat apa,riz rasa takut,tapi riz tak faham sangat..jadi..riz pun tunggu sampailah mak cik datang tolong riz.",jelasku.

My MedicineWhere stories live. Discover now