17

81 16 0
                                    

Haziq Daniel menyuap makanan hospital kepada neneknya. Ashraf yang berada di sebelah kiri nenek mengurut tangan nenek yang terasa sedikit bengkak akibat pengsan tadi.

"Lain kali nenek kena hati-hati. Nenek kena jaga pemakanan. Tak boleh makan makanan sesuka hati. Lagi-lagi yang kuat garam, memang semakin menjadi-jadilah darah tinggi nenek,"leter Haziq Daniel yang prihatin dengan nenek kesayangannya itu.

"Nasib baik Aisya cepat-cepat call Haziq. Kalau tak nenek memang nak rahsiakan benda ni dari Haziq kan?"soal Haziq Daniel serius.

"Nenek bukan tokse oyak. Nenek cumo tokse Haziq rusing,"jawab nenek.

"Kalau nenek tak cakap, lagilah Haziq risau. Perkara yang melibatkan kesihatan ni tak boleh dibuat main tau nek!"tegas Haziq Daniel.

"Mung toksoh rusing sangatlah Ziq. Aku akan jago nenek molek. Kalu ado gapo-gapo aku telefonlah ko mung,"kata Ashraf Izham.

"Haziq rasa Haziq nak upah jururawat untuk pantau pemakanan nenek,"cadang Haziq Daniel.

"Eh tok payohlah Haziq. Nenek buleh jago diri. Nenek ni doh tuo. Biasolah tu kalu penyakit mari. Kito manusio ni tokleh lari doh dari sakit tuo,"ujar nenek.

"Okey, kalau macam tu Haziq nak nenek jaga kesihatan dan pemakanan nenek betul-betul. Kalau nenek masuk hospital lagi, Haziq upah jururawat untuk pantau nenek,"kata Haziq Daniel.

Nenek sekadar angguk.

"Ziq, aku nok tubik semeta. Nok gi beli air. Mung nok kirim gapo-gapo ko?"tanya Ashraf Izham.

"Takpe kau pergi je,"balas Haziq Daniel.

Ashraf Izham keluar dari wad nenek itu menuju ke tempat air mesin.

"Haifa tok mari ko?"soal nenek.

"Tak,"jawab Haziq kan sepatah.

"Bakpo? Haziq tok oyak ko dio ko nenek masuk hospital ni? Kalu dio tahu mesti dio mari jugok,"ujar nenek.

"Nenek anggap je yang nenek tak pernah jumpa dengan orang yang bernama Haifa tu. Dahlah nek, kita tak payah cakap pasal dia. Dia bukan ingat kat kita pun,"bidas Haziq Daniel.

"Bakpo ni? Haziq baloh nga Haifa ko?"tanya nenek lagi.

Haziq Daniel diam.

"Acu cerito ko nenek,"pinta nenek.

"Nek, melampau sangat ke perbuatan Haziq sampai dia dah taknak jumpa Haziq?"soal Haziq Daniel serius.

"Haziq buat gapo ko dio?"tanya nenek pula.

"Haziq tinggal dia tepi jalan,"balas Haziq Daniel dengan suara yang mengendur.

Nenek mengucap panjang.

"Ya Allah, Haziq! Anok ore tu Haziq. Bakpo bedooh gitumo gi tinggal dio tepi jalan nyoh? Sabiklah dio tokse jupo Haziq. Kalu nenek tokse jupo doh nga ore hok wak gitu ko nenek. Haziq tok fikir perasaan dio ko Haziq? Kalu dio keno culik, gapo Haziq nok jawab nga ibu dio? Ibu dio tu dohla nok nikoh lain doh. Haziq pulok wak gini. Nenek tok pehe lah nga Haziq ni. Tok pernah nok layan tino molek-molek. Acu jadi supo Ashraf gak. Nenek tok suko cucu nenek wak jahat ko ore!"bebel nenek panjang.

Haziq Daniel terdiam.

"Nenek nok Haziq balik ni, Haziq mitok maaf nga dio,"arah nenek tegas.

"Nak mintak maaf macam mana? Dia dah taknak jumpa Haziq. Haziq call dia tak jawab,"balas Haziq Daniel selamba.

"Nenek tokse tahu gano Haziq nok mitok maaf. Nenek cumo nok Haziq baik nga Haifa tu jah,"kata nenek.

Haziq Daniel memikirkan kata-kata nenek. Macam mana dia nak pujuk perempuan tu?

^_^^_^^_^

Haifa Najiha terkejut apabila Ashraf mengkhabarkan nenek masuk hospital. Dia hampir menjatuhkan telefon pintarnya.

"Apa dia? Nenek masuk hospital? Kenapa nenek masuk hospital? Nenek sakit apa?"soalnya bertubi-tubi.

"Nenek pengsan. Tekanan darah tinggi. Haziq tok oyak ko Haifa ko?"soal Ashraf Izham di atas talian.

"Haifa dah lama tak contact dengan dia. Ashraf kirim salam jelah dekat nenek. Haifa doakan nenek cepat sembuh,"ujar Haifa Najiha.

"Haifa tokse mari Kelantan doh ko?"tanya Ashraf Izham polos.

"Saya sebenarnya dah start kerja. Jadual padat sangat. Esok pun ada hearing dekat court. Nanti saya free saya pergi. Tak pun raya nanti ke,"balas Haifa Najiha beralasan.

"Amboi, rayo nanti? Lambat lagi tu. Ikut awoklah nok mari bilo-bilo pun. Kampung ni terbuko sokmo untuk perempuan bernama Haifa Najiha,"tutur Ashraf Izham bermulut manis.

Haifa Najiha tersengih sendiri.

"Ada-ada jelah awak ni Ashraf. Okeylah Ashraf, saya tak boleh nak calling lama sangat dengan awak malam ni. Saya kena buat research pasal kes yang saya tengah handle sekarang. Assalamualaikum,"ucapnya.

"Waalaikumussalam,"jawab Ashraf Izham sebelum panggilan ditamatkan.

Haifa Najiha membuka contact telefonnya. Dia memandang nombor Haziq Daniel. Nak call ke tak? Nak call ke tak?

Tiba-tiba ibunya mengetuk pintu biliknya.

"Kakak, jom turun. Encik Adib dah sampai ni,"kata ibu dari luar.

Haifa Najiha menyimpan telefonnya di dalam laci meja soleknya. Dia menarik nafas. Malam ini adalah makan malam antara keluarga Adib Afham dengan keluarganya di rumahnya. Dia turun ke ruangan bawah.

^_^^_^^_^

"What? Your parents dengan Adib pergi dinner dekat rumah Haifa?"soal Alia terkejut.

"Kenapa you terkejut sangat ni?"tanya adik Adib Afham, Athisha. Dia bersandar di pintu rumahnya sambil memandang Alia yang resah seperti kucing kehilangan anak.

"Kenapa I terkejut you tanya? Athisha, you dah lupa ke yang I cintakan abang you? Of course I will be crazy when my crush went dinner with someone which bitch!"hambur Alia geram.

"Alia, stoplah ganggu abang I. He has his own life. Own love. You move on lah. Ada ramai lagi lelaki kat luar sana yang lebih baik daripada abang I tu. I don't know why you are so crazy with him. He is playboy. Sincerely, I pun kesian dekat si Haifa tu. I rasa dia tak tahu kut perangai sebenar abang I,"kata Athisha selamba.

"Better you just go home. Takde apa pun yang you patut tunggu dekat sini. Abang Adib bukan ada pun. Dia tengah menjamu selera dengan bakal isteri dia," kata-kata Athisha menaikkan darah Alia.

Satu tamparan hinggap di pipi kanan Athisha.

Athisha tergamam. Dia menyentuh pipinya yang masih hangat dengan bekas tamparan itu.

"What's wrong with you? Dah gila? Parents I pun tak pernah sentuh I tau! Pergi baliklah gila!"marah Athisha lalu menutup kuat pintu rumahnya itu.

Alia tersenyum sinis.

"Itu padahnya kalau kau cuba-cuba nak pisahkan aku dengan Adib!"laungnya mengharap Athisha dengar.

Dia masuk ke dalam keretanya dan memandu pergi.

AWAK MR MINTWhere stories live. Discover now