37

82 18 1
                                    

Atuk membaca surat khabar di ruang tamu sambil menjamu cekodok yang siap digoreng oleh nenek. Nenek yang baru siap menerima panggilan daripada Datin Sri Amira mengambil tempat di hadapan atuk.

"Abe, esok Hisham dengan Amira nok balik,"ujar nenek.

"Saya tak izinkan!"kata atuk.

"Abe, tolonglah jangan keruhkan lagi keadaan. Cukuplah selamo ni abe baloh dengan anok abe sendiri. Bo lah maroh ko Hisham,"tutur nenek lembut.

"Awak dah lupa apa yang Hisham buat pada anak sepupu saya? Dia kahwin lain sebab anak sepupu saya tu lambat mengandung,"ujar atuk yang sudah berhenti membaca akhbar.

"Sarah hok suruh dio nikoh lain, abe! Sayo dengar sendiri gapo hok Sarah oyak ko Hisham malam sebelum Hisham nikoh dengan Amira,"kata nenek.

Atuk tersentak. Dia memandang nenek.

"Sarah suruh Hisham nikoh dengan Amira sebab Sarah kesian ko Amira, adik angkat dio. Amira tu janda anok satu. Sarah nok anok Amira dapat kasih sayang seorang abah. Dio relo bermadu asalkan Hisham berlaku adil. Tapi abe buat semuo ni jadi kucar kacir! Sayo yakin, Sarah lari dari rumoh ni pun sebab abe!"hambur nenek.

Atuk berdiri. Dia segera keluar dari rumah itu menuju ke satu tempat yang dapat menenangkannya. Masjid.

^_^^_^^_^

Atuk duduk termenung di dalam masjid walaupun dia sudah selesai solat Asar. Kata-kata nenek tadi terngiang-ngiang di telinganya.

'Dio relo bermadu asalkan Hisham berlaku adil. Tapi abe buat semuo ni jadi kucar-kacir! Sayo yakin, Sarah lari dari rumoh ni pun sebab abe!"

Atuk mengeluh. Dia meraup wajahnya. Dia menyesal dengan segala perbuatannya. Dia sedar dia hampir meruntukan rumah tangga anak menantunya sendiri.

"Pakcik okey tak ni? Saya tengok pakcik duduk dekat sini dari waktu asar lagi. Sekarang dah nak masuk Maghrib dah ni pakcik,"tegur seorang ustaz muda yang sudah duduk di hadapan atuk.

Atuk memandang ustaz itu.

"Saya Ustaz Wafi. Saya Imam Muda baru dekat kampung ni. Tapi pakcik boleh panggil saya Wafi aje,"ucap Ustaz Wafi mesra.

"Pakcik panggil kamu Ustaz Wafi aje,"ujar atuk.

Ustaz Wafi hanya tersenyum.

"Pakcik ada apa-apa masalah ke? Kalau pakcik nak kongsi, Inn Sha Allah saya boleh dengar,"tutur Ustaz Wafi lembut.

Atuk menghela nafas.

"Pakcik hampir nak runtuhkan rumah tangga anak pakcik sendiri. Pakcik menyesal sangat-sangat, Ustaz Wafi. Pakcik tak tahu macam mana nak betulkan kesilapan yang pakcik dah buat ni. Pakcik tahu, hukum cuba meruntuhkan rumah tangga itu haram. Berdosa. Pakcik menyesal,"luah atuk sambil menyapu air matanya yang sudah membasahi matanya.

"Pakcik, kebahagiaan di dalam sebuah keluarga terjadi apabila adanya kasih sayang dan semangat kekeluargaan di dalam keluarga. Salah satu semangat kekeluargaan adalah bersatu-padu, bekerjasama dan saling bertolak-ansur. Alhamdulillah, pakcik dah sedar. Pakcik, Allah itu Maha Pengampun dan Maha Penyayang. Pakcik janganlah terlampau berfikir. Saya risau ianya akan menjejaskan kesihatan pakcik pulak,"nasihat Ustaz Wafi.

"Terima kasih ustaz sebab dah beri nasihat pada pakcik,"ucap atuk.

"Sama-sama. Dah masuk waktu Maghrib ni, jom kita solat dulu pakcik,"ajak Ustaz Wafi yang sudah berdiri.

Atuk turut berdiri. Dia menunaikan solat Maghrib secara berjemaah yang diimamkan oleh Ustaz Wafi di masjid kampung itu.

^_^^_^^_^

AWAK MR MINTWhere stories live. Discover now