Kak Mas menghampiri Haifa Najiha yang fokus menatap komputer di tempatnya. Alia juga masih belum masuk kerja walhal sudah pukul sepuluh pagi.
"Haifa, Kak Mas nak cakap sikit ni. Haifa busy ke?"soal Kak Mas perlahan.
Haifa Najiha memandang Kak Mas. Dia tersenyum.
"Tak busy pun. Kak Mas nak cakap apa?"tanya Haifa Najiha lembut.
"Encik Adib ada cakap apa-apa ke dengan Haifa?"soal Kak Mas teragak-agak.
Kening Haifa Najiha bertaut.
"Dia takde cakap apa-apa. Kenapa Kak Mas?" Haifa Najiha pelik.
"Encik Adib nak bertunang dengan Alia esok!"kata Kak Mas serius.
Haifa Najiha terkedu.
"Betul ke ni Kak Mas?"soal Haifa Najiha yang tidak percaya.
"Betul, Haifa. Kak Mas pun tak percaya sebenarnya. Tapi bila Encik Adib sendiri yang jemput staff-staff pergi makan majlis dia esok, Kak Mas memang terkejut sangat,"cerita Kak Mas.
"Encik Adib tak jemput Haifa pun,"ujar Haifa Najiha perlahan.
"Tak mungkinlah. Dia jemput semua staff. Mungkin dia lupa nak bagitahu Haifa. Haifa kan tak masuk office minggu ni,"bidas Kak Mas.
"Haifa nak pergi ke esok?"tanya Kak Mas.
"Haifa sebenarnya nak pergi Kelantan esok. Kawan Haifa nak bertunang. Mungkin Haifa tak pergi kut majlis Encik Adib esok. Haifa kirim hadiah dekat Kak Mas boleh tak?"pinta Haifa Najiha sambil tersenyum.
"Boleh je,"ujar Kak Mas.
"Okeylah Haifa, Kak Mas nak sambung buat kerja. Petang nanti kita pergi shopping hadiah untuk Encik Adib nak tak?"ajak Kak Mas sambil tersengih.
"Boleh jugak. Bolehlah Haifa shopping untuk kawan Haifa sekali,"balas Haifa Najiha.
Kak Mas menyambung kerjanya yang terhenti tadi manakala Haifa Najiha membuka langkah menuju ke bilik ketua pejabat guamannya.
Dia membuka pintu itu setelah diarah masuk sejurus dia mengetuk pintu bilik itu. Dia melihat Adib Afham masih fokus dengan kerjanya. Dia menghampiri Adib Afham.
"Encik Adib,"panggilnya yang berdiri di hadapan Adib Afham.
Adib Afham menghentikan kerjanya. Dia memandang wajah yang pernah mengisi ruang hatinya itu. Dia melemparkan senyuman nipis.
"Yes Haifa? Ada apa-apa yang boleh saya bantu?"soalnya lembut.
"Saya cuma nak tanya. Betul ke Encik Adib nak bertunang dengan Alia esok?"jawab Haifa Najiha.
"Oh, saya lupa nak jemput awak. Awak datanglah,"ujar Adib Afham.
"Saya mintak maaf, Encik Adib. Saya tak boleh pergi sebab saya nak pergi Kelantan esok. Saya nak ucapkan tahniah hari ni jugak sebelum saya pergi,"kata Haifa Najiha.
"Awak taknak tanya kenapa saya nak bertunang dengan Alia sedangkan saya langsung tak ada perasaan dengan dia?"tanya Adib Afham.
"Kenapa?"soal Haifa Najiha. Sebenarnya itulah sebab dia masuk ke bilik Adib Afham.
Adib Afham berdiri.
"Saya buat semua ni sebab awak, Haifa. Saya taknak Alia kacau hidup awak lagi. Mungkin dia akan happy lepas dia dah dapat saya. Dan awak pun akan lebih happy bila dia dah tak kacau awak lagi,"jelas Adib Afham dengan suara yang mengendur.
Haifa Najiha mengeluh kecil.
"Encik Adib, saya tak pernah bencikan Alia. Saya tak pernah simpan dendam apapun dengan dia. Encik Adib, perkahwinan ni bukan satu benda yang boleh dibuat main. Perkahwinan adalah majlis penyatuan hati. Kalau Encik Adib buat semua ni sebab saya, dan Encik Adib tak cintakan Alia, semua ni akan buat Alia lebih sakit. Encik Adib cubalah terima Alia. She's kind. Saya tahu dia akan jadi perempuan yang baik bila bersama dengan Encik Adib. Dia cintakan Encik Adib sangat-sangat,"tutur Haifa Najiha lembut.
YOU ARE READING
AWAK MR MINT
RomanceKemalangan yang tidak dijangka membuka satu cerita. Yang menemukan sebuah keluarga. "Aku suka kau."- Haziq Daniel "Awak dah gila? Sumbang mahram tu dosa tau tak?"- Haifa Najiha Bacalah cerita ni...