Hampir semalaman Haifa Najiha berkurung di dalam biliknya itu. Sudah beberapa kali nenek mengajaknya keluar namun dia tetap berdiam diri. Dia tak sanggup nak melihat wajah madu ibunya itu.
"Haifa, bukak pintu ni,"arah Haziq Daniel dari luar.
Haziq Daniel nak apa?
"Awak nak apa? Saya penatlah!"kata Haifa Najiha yang masih duduk di atas katil.
"Kita nak balik petang ni. Kau taknak balik ke?"soal Haziq Daniel.
Haifa Najiha mengeluh. Dia membuka pintu bilik itu.
"Kau kenapa ni? Semalaman berkurung dalam bilik. Tak keluar makan pulak tu. Kalau gastrik macam mana? Aku jugak susah,"bebel Haziq Daniel. Dia sebenarnya risaukan gadis itu.
"Nenek kata kau pengsan semalam. Betul ke?"tanya Haziq Daniel.
"Bukan pengsan sangat pun. Pitam sikit aje,"balas Haifa Najiha selamba.
"Kau ni memang tak reti nak jaga kesihatan langsunglah. Jom keluar. Aku nak bawak kau pergi makan,"kata Haziq Daniel.
"Taknaklah. Saya boleh aje makan kat rumah,"ujar Haifa Najiha.
"Tapi kau tak makan pun,"bidas Haziq Daniel selamba.
Haifa Najiha diam.
"Siap cepat. Aku tunggu kau dalam kereta. Jangan lambat!"arah Haziq Daniel lalu pergi.
Haifa Najiha merengus. Suka sangat arah-arah orang. Huh! Dia segera menyiapkan dirinya.
^_^^_^^_^
Haifa Najiha memandang sekelilingnya. Sawah padi. Parit. Ada pondok. Tempat apa ni?
"Kita nak buat apa kat sini? Awak kata kita nak pergi makan. Saya tak nampak pun ada kedai makan kat sini,"kata Haifa Najiha sambil memandang Haziq Daniel yang sudah duduk di pondok itu.
"Kita datang nak makanlah. Aku dah bawak bekal,"ujar Haziq Daniel lalu membuka bekas-bekas makanan yang dibawanya di dalam beg plastik.
Haifa Najiha duduk menghadap Haziq Daniel. Ada ikan bakar. Sup sayur. Ulam. Hmm, boleh tahan sedap. Dia menelan air liur.
"Makanlah,"pelawa Haziq Daniel yang sudah menikmati makanan itu.
"Memang makan macam ni ke? Tak payah nak lapik tikar ke apa?"soal Haifa Najiha.
"Tak payah. Makan macam ni lagi sedap. Natural,"jawab Haziq Daniel selamba.
Haifa Najiha hanya mengikut. Dia menjamu seleranya. Sedap!!
"Sedapnya,"pujinya.
"Ikan bakar ni aku yang bakar. Sebab tu sedap." Haziq Daniel berbangga diri.
Haifa Najiha membuat muka.
"Kenapa kita tak makan dekat kedai makan aje? Lagi selesa," ujar Haifa Najiha.
"Aku saja nak bawak kau makan kat sini. Lagipun best tau makan kat sini. Udara dia pun bersih. Sejuk mata memandang tengok sawah padi tu,"balas Haziq Daniel.
"Saya rasa macam taknak baliklah. Boleh tak macam tu?"soal Haifa Najiha.
"Kenapa? Dah rasa seronok duduk kampung?"tanya Haziq Daniel pula.
Haifa Najiha angguk.
Haziq Daniel tersenyum senget.
"Ibu kau macam mana? Dia jadi tak kahwin dengan orang tu?"soal Haziq Daniel.
Haifa Najiha memandang abangnya itu.
"Tak. Dia dah tahu perangai sebenar orang tu. Orang tu pun sebenarnya dah ada isteri,"jawab Haifa Najiha.
YOU ARE READING
AWAK MR MINT
RomanceKemalangan yang tidak dijangka membuka satu cerita. Yang menemukan sebuah keluarga. "Aku suka kau."- Haziq Daniel "Awak dah gila? Sumbang mahram tu dosa tau tak?"- Haifa Najiha Bacalah cerita ni...