Haifa Najiha menumpang kereta Haziq Daniel untuk pergi mengambil kereta Myvi miliknya yang sudah siap dibaiki di bengkel sepupu lelaki itu.
"Kenapa kau tak suruh tunang kau tolong ambik?"soal Haziq Daniel yang fokus memandu.
"Tunang? Bila masa pulak saya saya ada tunang?"tanya Haifa Najiha yang tercengang.
"Aik? Semalam kau kata kau tengah kumpul duit nak kahwin,"balas Haziq Daniel pelik.
"Oh, tu saya saja-saja kumpul duit. Manalah tahu tiba-tiba ada putera raja yang hensem masuk meminang. Boleh kahwin terus,"kata Haifa Najiha selamba.
Haziq Daniel tergelak besar. Lawak!
"Haziq, saya serius tau!"tegas Haifa Najiha.
"Kau ni memang kuat berangan eh? Nak kahwin dengan putera raja konon,"bidas Haziq Daniel setelah tawanya reda.
"Suka hati sayalah. At least saya ada jugak niat nak kahwin. Awak ada?"ujar Haifa Najiha.
Haziq Daniel memandang Haifa Najiha.
"Apa maksud kau yang kau ada niat nak kahwin dan aku takde?"soal Haziq Daniel.
Haifa Najiha terdiam. Kenapalah kau kecoh sangat wahai mulut?
"Kau nak kata aku gay ke apa?"tanya Haziq Daniel serius.
"Mana ada. Saya tak kata apa-apa,"balas Haifa Najiha berdebar.
Haziq Daniel tersenyum sinis.
"Aku bukannya taknak kahwin, cuma jodoh belum sampai. Lagipun aku ada banyak lagi hal yang aku nak kena settle sebelum kahwin,"jelas Haziq Daniel lembut.
"Awak dengan Aisya Fathia tu macam mana?"soal Haifa Najiha.
"Dialah girlfriend aku. Nanti aku jemput kau datang ke majlis perkahwinan kitorang,"ujar Haziq Daniel selamba.
Riak wajah Haifa Najiha berubah serta-merta. Dia dah nak kahwin Haifa. Kau tak boleh suka dia.
"Kau dah breakfast belum ni? Kalau tak lagi, aku nak tapau McD untuk kau,"pelawa Haziq Daniel.
"Saya dah breakfast,"balas Haifa Najiha ringkas.
"Okey. Tapi kalau kau lapar, kau cakap tau,"pesan Haziq Daniel.
Haifa Najiha hanya mengangguk. Kau tak payahlah nak buat baik sangat dengan aku Haziq Daniel. Aku takut aku tak boleh move on bila kau dah kahwin nanti. Haifa Najiha mengeluh kecil.
^_^^_^^_^
Puan Sarah melangkah masuk ke dalam kedai yang dibelinya pada bulan lepas untuk bakal suaminya itu. Dia melilau mencari kelibat Encik Kamal. Langkahnya terhenti apabila melihat satu pasangan seperti pengantin baru yang berpelukan mesra di kaunter.
"Ya Allah, Kamal! Apa semua ni?!" Puan Sarah hampir pengsan.
Encik Kamal segera membetulkan kedudukan. Dia berdiri. Mukanya sudah cuak.
"Sarah, awak buat apa datang sini?"soal Encik Kamal.
"Kenapa? Aku dah tak boleh nak datang sini? Hei Kamal! Kedai ni aku yang beli tau! Aku yang habiskan duit, kau seronok bawak masuk perempuan murahan ni!"hambur Puan Sarah kegeraman.
"Sarah! Jaga mulut kau. Dia bukan perempuan murahan. Dia isteri aku,"kata Encik Kamal serius.
Puan Sarah tergamam.
"Aku dah sebulan kahwin dengan Syuhada. Aku cintakan Syuhada. Kau yang tergila-gilakan aku sampai kau sanggup belikan kedai ni untuk aku,"ujar Encik Kamal lagi sambil memeluk bahu isterinya itu.
YOU ARE READING
AWAK MR MINT
RomanceKemalangan yang tidak dijangka membuka satu cerita. Yang menemukan sebuah keluarga. "Aku suka kau."- Haziq Daniel "Awak dah gila? Sumbang mahram tu dosa tau tak?"- Haifa Najiha Bacalah cerita ni...