29

73 16 2
                                    

Haziq Daniel tersentak apabila pintu biliknya diketuk dari luar.

"Haziq!"panggil mamanya.

"Mama masuklah. Pintu tak berkunci pun,"ujar Haziq Daniel lalu membetulkan kedudukannya di atas katil.

Datin Sri Amira masuk ke dalam bilik anak terunanya itu.

"Haziq buat apa tadi? Nak dekat tiga kali mama panggil Haziq. Haziq termenung apa ni?"soal Datin Sri Amira lalu duduk di sebelah anaknya itu.

Haziq Daniel mengeluh.

"Berat sangat tu keluhnya. Haziq ada masalah ke? Mama tengok dari tadi Haziq diam aje,"tutur Datin Sri Amira.

"Entahlah mama. Haziq tak tahu nak cakap apa,"kata Haziq Daniel.

"Pasal Haifa ke ni?"tanya Datin Sri Amira.

Haziq Daniel diam. Pandangannya ditumpu ke hadapan.

Datin Sri Amira tersenyum tawar. Dia tahu anaknya kecewa.

"Haziq kan dah jumpa adik Haziq. Sepatutnya Haziq gembira tau. Haziq tak bolehlah nak buat perangai macam ni. Kalau Haifa tahu, mesti dia kecik hati,"ujar Datin Sri Amira lembut.

"Haziq sukakan adik Haziq sendiri. Boleh ke mama?"soal Haziq Daniel yang berbaur kesal.

"Boleh,"jawab Datin Sri Amira.

Haziq Daniel segera mendapatkan wajah mamanya itu. Keningnya bertaut.

"Cinta tu tak salah. Lagipun, Haziq tak pernah tahu yang Haifa tu adik Haziq. Jadi memang tak salah kalau Haziq sukakan Haifa." Namun jawapan daripada Datin Sri Amira tidak memuaskan hati Haziq Daniel.

"Haifa bukannya adik kandung Haziq pun. Jadi Haziq boleh kahwin dengan dia,"jelas Datin Sri Amira dengan senyuman.

Haziq Daniel tersenyum senget.

"Tapi Haifa tahu ke yang Haziq ni bukan abang kandung dia?"tanya Haziq Daniel.

"Mungkin Ibu Sarah dah ceritakan semuanya pada Haifa,"balas Datin Sri Amira yakin.

"Haziq tak payahlah nak fikir sangat pasal hal ni. Yang penting sekarang ni kita dah jumpa Ibu Sarah dan Haifa. Mama yakin yang keluarga kita akan happy balik macam dulu,"kata Datin Sri Amira sambil menggosok bahu anaknya itu.

"Ibu masak tidur dulu. Dah lewat sangat dah ni. Haziq tidurlah. Jangan nak stay up sampai pukul tiga pulak,"pesan Datin Sri Amira lalu keluar dari bilik itu.

Haziq Daniel memandang telefonnya yang berada di atas meja biliknya. Dia mengambilnya dan membuat satu panggilan. Dia tersenyum apabila panggilannya dijawab.

^_^^_^^_^

"Hello,"ujar Haifa Najiha dengan suara yang sedikit serak. Dia sebenarnya sudah tidur lena tapi deringan telefonnya mengejutkannya dari tidur.

"Haifa, kau dah tidur ke?"soal satu suara yang menelefonnya itu.

"Abang Haziq ke ni? Abang Haziq nak apa malam-malam ni? Saya dah tidur lena tau tak tadi,"ujar Haifa Najiha sambil menggaru kepalanya yang tidak gatal.

"Kau tak payahlah nak panggil aku abang. Macam pelik aje bunyinya. Kau panggil aje aku macam biasa,"kata Haziq Daniel di atas talian.

"Eh, mana boleh. Awak tu kan abang saya. Saya mestilah panggil awak abang. Barulah bunyi hormat sikit,"tutur Haifa Najiha.

"Tak payah. Aku kata tak payah tu tak payahlah. Kau nak derhaka dengan abang sendiri ke apa?"bidas Haziq Daniel selamba.

Haifa Najiha mengeluh kecil.

AWAK MR MINTWhere stories live. Discover now