Part 7

35 10 0
                                    

"Oitt disana!"

Zhafran tersentak. "Hmmmm,"

"Disini nak minta tolong disana lagi bolek tak?" Pinta Udai. Lawak pula apabila dia menggunakan bahasa 'disana disini'.

"Apa?"

"Tolong belikan paku tekan" tidak mahu berlengah lagi Udai terus straight to the point.

"Jom ikut aku," pamit Zhafran seraya masuk kedalam kereta.

Udai mengerutkan keningnya. Dia hanya memerhati mamat ais 'ditelan' keretanya sendiri. Asal aku kene ikut lak? Takpe la, asalkan aku boleh kari dari makcik makcik ni. Lenguh pula 'acah' sopan tadi.

Zhafran fokus melihat jalan raya manakala Udai mendiamkan diri. First time kut mereka berdua duan macam ni.

"Ehem," Zhafran berdehem sejenak. Udai lantas berpaling. Sakit tekak ke?

"Kat mana kedai yang ada jual paku tekan?" Soal Zhafran. Ini merupakan pertama kali dia menjejakkan kaki kesini.

"Yang kau tanya aku kenapa, mana laa aku tahu."

"Kau tak tahu? Dah tu apa function kau ikut aku kalau tak tahu?" Dia ingat si keldai ni tahu jalan disini. Kalau tak memang tak laa dia nak bagi duduk dalam kereta yang baru sahaja 'dicederakan' tadi.

"Dah kau yang suruh, aku ikut je, btw aku bukan orang sini. Jadi aku tak biasa dengan jalan kat sini."

"Search laa cari kat mana biasanya kedai yang jual paku tekan," arah Zhafran.

Udai lantas membuka telefonnya.
_________________________________________________________________________________________

Udai ternganga luas apabila melihat meja makan khas untuk pengantin tidak disiapkan lagi. Semua orang kelihatan sibuk dibahagian dapur termasuk makcik makcik tadi.

'Tak boleh harap sungguh laa makcik makcik ni. Tahu nak bergosip je. Aku pergi beli paku pun buat la yang tidak memerlukan paku dulu. ' bibir Udai terkumat kamit membebel.

"Pastu aku kena buat sorang laa ni? Diorang ingat senang ke? Majlis dah la nak mula beberapa minit je lagi. Syahirah kat mana agaknya eh. Eh, mestila tengah berdandan. Mana sempat kalau aku buat sorang. Aduih, menyesal la pula. " rungut Udai tidak puas hati.

'Kalau aku kerja nanti, kalau ada clien tempah last minute, macam mana aku nak handle agaknya eh, tak boleh tak boleh, aku perlu berlatih sekarang!" Omel Udai bersemangat.

"Kalau asyik berangan je bila nak siap keldai," sindir Zhafran.

Semangat tadi serta merta hilang apabila disindir begitu. Udai memandang Zhafran. Pandangan yang sangat menikam! Mamat ais ketul ni!

"Zhaf, tolong saya pleasee..."

Zhafran terkedu sebentar. Pandangannya tadi bukan main macam gunung yang ingin meletup, tiba tiba gedik la pula.

"Tak payah la tengok aku macam tu, tolong je laa" kalau tadi meminta kali ni memaksa pula.

"Hishh,"
__________________________________________________________________________________________
Udai meniliknya dihadapan cermin. Masa yang diambil untuk bersiap sangat lama, kalah pengantin. Dia lantas turun apabila puas hati penampilannya. Lebih kurang 5 minit lagi untuk majlis akad . Udai mengambil posisi di sebelah Syahirah.

"Udai, aku nervios la" bisik Syahirah.

"Lah.. kenapa pula, kau yang gatal sangat nak kahwin kan?"bidas Udai.

Ceh.. tak guna punya kawan. Bukan kata nak bagi semangat dekat kita.

Udai mula perasankan sesuatu. Kenapa semua orang pandang dia erk? Tahu la aku cantik, tapi aku pun tahu malu juga. Hanya seorang sahaja tidak memandangnya sekarang. Eh dua orang, pengantin lelaki kerana dia membelakangi aku dan sorang lagi mestila si mamat ais tu. Dia sorang je tak tergoda dengan aku!

"Weh, kenapa semua orang pandang aku je?" Bisik Udai.

"Kau cantik sangat kut" kata kata syahirah terus dapat menghilangkan kegusarannya. Kut kut la ada tahi mata atau seangkatan dengannya, bikin malu saja.

"Dah sedia?" Soal tok kadi lantas saja mematikan pandangan jejaka jejaka.

Udai tersenyum riang. Terima kasih tok kadi.

Usai sudah majlis perkahwinan yang disambut dengan gilang gemilang itu.

Dinda jangan marah-marah
Takut nanti lekas tua
Kanda setia orangnya
Takkan pernah mendua
Dari jutaan bintang...

Semua menoleh kearah Zharfan apabila telefonnya berbunyi.

Udai menutup mulut menahan ketawa. Mamat ais ni pun tahu jiwang jiwang ye. Jam sudah pun menunjukkan pukul 6.30 petang. Dia mengambil keputusan untuk balik ke universiti selepas selesai solat asar.

"Mak cik , nak tumpang solat boleh,"pintanya.

"Eh,makcik igt kamu dah solat,pergi laa dah lewat ni . Solat dekat bilik tetamu ye." Makcik rogayah dah bagi kebenaran.




"APA? Cakap je laa, dah jumpa apa yang aku suruh?" Soal zhafran sedikit kasar.

"Dah tuan, Udaimatunnur Raisya Rihanna , anak kepada dato syahrizal dan datin Suraya. Alamat rumah dan universiti dia saya dah hantar kat tuan beserta gambar dia yang terbaru."

"Hmmm , ok."

Tangan segera membelek gambar tersebut. "What? " ni gambar sewaktu majlis tadi. Udaimatunnur, macam mana aku tak perasan kau erk.. nampaknya, lagi senang kerja aku! Putusnya seraya tersenyum sinis.

Misteri CintaWhere stories live. Discover now