Part 23

63 9 3
                                    

Udai bersiap ala kadar

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.




Udai bersiap ala kadar. Rambutnya diikat satu dibelakang. Dia memperkemaskan rambutnya menggunakan clip rambut dibahagian tepi rambut. Pelembab bibir dicalit dibibir. Perfect! Macam biasa dia memuji dirinya sendiri.

"Tak siap lagi ke?"

"Dah,dah jap." Udai mengambil handbagnya lalu melangkah keluar.
 
"Jom"


Sudah satu jam mereka membeli barangan keperluan dapur.

"Zhaf, jom lunch kat restoran  dulu."
"Kata nak masak. Kenapa makan dekat kedai?"
"Dinner nanti aku masaklah. Mana sempat nak masak untuk lunch."

Zhafran membelokkan keretanya menuju ke restoran berdekatan.

Mereka melangkah beriringan. Boleh tahan mewahnya restoran ni. Mesti makanan mahal-mahal. Takpalah, orang kaya.

Udai memilih satu meja yang berada ditengah-tengah restoran. Mereka memesan makanan.

"Umur kau berapa?" Soal Udai tiba-tiba memecah kesunyian.
"Kenapa kau nak tahu?" Ish, zhafran ni selalu macam ni. Orang tanya dia, dia tanya orang balik.
"Bukan aku yang nak tahu. Readers ni ha nak tahu umur kau berapa."
"23"
"Uish, muda lagi. Tapi dah jadi ceo. Wow,bukan calang-calang."

Pesanan yang dipesan tadi sampai. Jadi apalagi? Makanlah.

"So aku muda dua tahun lah dari kau kan. Ok je kan aku bahsakan dengan aku kau?"

"Pastu? Kalau aku suruh kau panggil abang Author jugak yang geli. Atau kau nak panggil ....."

"Baby, tak sangka jumpa you dekat sini." Celah sofea tiba-tiba. Datang dari celah mana tak tahulah makhluk ni.

'Mana-mana ada je perkakas ni. Kalau tak buat gedik-gedik dengan laki aku takpa. Ni meliuk-liuk macam ulat bulu.' Kata udai. Tapi dalam hati je okey. Takkan dia nak cakap kuat-kuat. Taknaklah dianggap jealous.

Udai menjeling Sofea.

"U buat apa kat sini?" Soal Zhafran ingin kepastian.
"Nak lunch lah. Tapi tak sangka lah kita memang berjodoh. Btw, boleh saya join?"
"Boleh"
"Tak boleh"

Kata Zhafran dan Udai serentak. Tapi perkataan yang berbeza.
Udai melihat Zhafran geram. Dia menggelengkan kepala menandakan tidak setuju akan kehadiran sofea.
Sofea tanpa dipelawa duduk diatas kerusi di sebelah Zhafran.

Udai makan tidak berhenti. Meja itu riuh dengan suara gedik milik Sofea. Bukan suara je gedik. Tangannya juga kadang-kadang hinggap di tubuh zhafran. Zhafran pun satu. Layan je. Eii.

Zhafran dan sofea semakin rancak bersembang. Udai hanya makan,makan,dan makan.
Perbualan mereka berdua berhenti apabila seseorang muncul di meja makan yang menempatkan mereka. Arsyad!

"Udai, I nak cakap sesuatu dengan U. Boleh U ikut I sekejap?" Pinta Arsyad.

"Ha? Ok."
"Tak boleh."

Kali ni mereka mengulang balik perbuatannya tadi. Udai dan Zhafran berkata serentak namun perkataan yang keluar  masih lagi berbeza. Padan muka Zhafran. Baru kenal buku dengan ruas.

Udai membuntuti langkah Arsyad.

"Nak apa?"
"U dengan Zhafran ada pape erh?"
"Kalau kau panggil aku nak tanya soalan bodoh ni je aku blah."
"Eh,jap. I just nak minta maaf atas apa yang telah I buat."
"Kalau pasal U tinggalkan I dulu I dah lama move on."
"Kita boleh jadi kawan kan?"
"InsyaAllah one day. Kalau sekarang memang tak lah. Oklah Aku pergi dulu. Tu apa kat tangan kau tu."
"Ha? Oh ni untuk U sebagai tanda minta maaf."
"Betul ni? Kau takde letak sihir apa-apakan"
"Hish, takdelah."
"Ok, bye."

Udai lantas menuju ke meja makannya tadi. Alangkah terkejutnya dia bila tiada orang disitu. Yang tinggal hanyalah handbagnya. Zhafran ni. Nak keluar pergi dating pun, simpanlah beg dia ni leklok dulu. Macam mana kalau kene curi?

Udai berjalan menuju ke tempat kereta Zhafran. Sekali lagi matanya terbeliak dek terlalu terkejut. Ya allah. Zhafran tinggal dia ke apa?




Udai sampai dirumah. Mukanya masam mencuka. Mana taknya kene tinggal. Terpaksa naik teksi. Dia melihat di garaj kereta. Kereta Zhafran sudah tersadai disitu. Tunggu kau Zhafran! Aku ajar kau cukup cukup.

Udai membuka pintu utama rumah. Dia melangkah masuk dengan muka yang ketat.

"Baru balik?" Udai disergah satu suara.

Dia menjeling ke arah Zhafran. Asal nak marah dia pula. Dia yang tinggal orang.
"Nak pergi dating dengan sofea pun, ingat lah isteri ada lagi kat restoran tu." Marah Udai.

"Bila masa pula aku dating dengan sofea. Dah kau tu tinggal aku ikut jantan tu. Aku balik lah awal. Tak sanggup aku mengadap dengan adik kau tu."

"Kalau awak tak layan si sofea tu, saya pun tak ikut Arsyad." Udai masih tidak mahu kalah. Perempuan selalu betul! Kan?

"So, are you jealous?" Soal Zhafran. Sebelah keningnya diangkat.





To be continuned. Tq sudi baca. Jangan lupa vote and comment. Saya tahu semakin hambar. Idea kering. Huhu. Tq support saya!

Misteri CintaWhere stories live. Discover now