•Bab 10

390 36 1
                                    

Sejak Paeng hantar chat dalam grup telegram macam tu, kali ini dia betul-betul menjadi tumpuan students di university. Sudahnya aku ke mana-mana pun ada mata yang tengah memerhati. Ada yang tunjuk riak menyampah dan ada jugak yang tersenyum kepadanya.

Yang Paeng pun satu. Bijak sangat pergi cakap macam tu. Bukannya menyenangkan hidup aku, menyusahkan hidup aku ada lah! Aku tak suka suasana pembelajaran aku bila berdepan dengan orang yang pandang aku sinis ataupun tak suka.

"Awak dah jadi tumpuan senior dekat sini sekarang, Lisa. Gilalah...sebabkan Paeng tulis macam tu je terus jadi viral!"
Sejujurnya dia pun tak selesa bila banyak mata yang melihat ke arah mereka.

"Betul tu. Rasa tak selesa pulak sekarang ni," ujar Fatimah. Rasa malu bila mata-mata hanya fokus kepada mereka bertiga.

"Jangan kata awak je Fatimah. Saya ni lagilah rasa tak selesa sebab yang nak kena serangnya mestilah saya. Saya tak sangka pulak Paeng nak tulis macam tu dalam grup."

"Otak Paeng bukannya boleh dikira. Kalau dia rasa nak buat, sekarang tu jugak dia boleh buat." Tukas Hanan. Untung saja mereka dah sampai kelas. Tak ada lah nak kena hadap mata-mata senior yang serupa nak telan.

Bila masuk kelas, cara pelajar dalam kelas pulak. Tambah-tambah lagi mata-mata pelajar perempuan. Dari yang baik dengan dia semuanya pandang sinis serupa benci. Masalahnya aku tak salah!!!

Ketika mereka duduk, telinga mereka tertancap pada beberapa orang perempuan yang bercakap perlahan di belakang mrereka. Alisa tak faham apa yang dibualkan mereka manakala Fatimah dan Hanan pula menyuruh Alisa pekakkan telinga.

"Diorang cakap pasal saya ke?" Tanya Alisa ingin tahu. Tak senang hati dia dibuatnya bila tak tahu apa yang mereka tengah bualkan.

"Emmm...abaikan diorang tu. Diorang dengki," Hanan dah buat muka meluat. Bukan sikit diorang mengata. Ikutkan hati, nak je bagi penampar sulung.





"KALI ni buat hal apa lagi? Hmmm???" Mr. Phungpak menegur sebaik saja Paeng melangkah masuk ke dalam rumah. Paeng yang baru saja nak mendaki tangga menuju ke biliknya terus terbantut.

"Apa yang daddy cuba maksudkan? Paeng rasa Paeng tak buat apa masalah pun. Daddy dengar dari mana pulak ni?"

Mr. Phungpak bangun dari sofa dan berhadapan dengan anaknya. "Jangan ingat daddy tak tahu yang Paeng sekarang tengah protect perempuan bernama Alisa sampaikan sanggup buat statement bukan-bukan dalam grup!"

"Apa masalahnya? Protect je bukannya buat apa pun."

"Daddy tertanya-tanya kenapa Paeng nak sangat protect dia? Kenapa? Ada apa-apa ke dengan dia?"

"Better daddy tak payah tahu." Paeng melangkah naik tangga.

"Paeng!" Langkah Paeng terus berhenti.
"Daddy still tak habis cakap dengan Paeng!"

"Apa lagi daddy?"

"Daddy nak tahu siapa dia tu! Kenapa Paeng rapat sangat dengan dia?"

"Mana ada rapat. Daddy tak payahlah risau!"

"Of course daddy risau sebab daddy tak nak benda yang dulu berlaku lagi! Bergaduh sebab perempuan! Daddy tahu Raish pun suka dekat perempuan tu kan?!"

Pelik! Macam mana daddy boleh tahu pasal benda-benda macam ni? Ada sapa-sapa yang bagitahu ke? Tak pun...Raish?

"Daddy tahu mana?"

"Daddy tahu mana itu tak penting! Apa yang penting daddy tak suka Paeng rapat dengan dia! Lagipula dia beza agama dengan kita!"

Adara AlisaWhere stories live. Discover now