Bab 47

361 25 0
                                    

Pintu rumah itu diketuk. Paeng dan Haider memandang antara satu sama lain. Kemudiannya pintu rumah dibuka dari dalam. Ada seorang wanita berumur dalam lingkungan empat puluh lebih keluar. Pembantu rumah family Raish.

"Cari siapa ya?" tanya pembantu rumah tersebut.

"Raish ada tak? Kami dua ni kawan dia masa belajar dekat Kamboja," kata Haider.

"Oh ada. Kejap ya? Masuklah dulu." Dia segera menuju ke ruangan atas untuk memanggil Raish.

Paeng dan Haider pula masuk ke dalam rumah dan duduk di sofa rumah. Rumah ni masih sunyi macam hari pertama mereka jejakkan kaki ke rumah keluarga Raish sebab mak ayah dia memang kaki business dan memang selalu tak ada dekat rumah.

"Siapa yang..." Raish terus senyap bila terpandangkan Paeng dan Haider yang berada di dalam rumahnya sekarang.

Baru saja nak lari, Paeng terlebih dahulu mencekak kolar bajunya dari belakang membuatkan dia tercekik kecil.

"Kau nak lari mana?"

Dah buat salah...sedap-sedap kau je nak lari? Memang aku tak lepaslah kali ni.

"Lepaslah! Kau nak bunuh aku ke hah?!"

Haider pula dah cuak bila melihat muka Paeng yang dah mula memerah. Bukan apa...aku takut pecah muka Raish nanti Paeng kerjakan. Paeng kalau dah mengamuk memang payah nak surut.

"Memang kalau boleh aku nak bunuh kau pun sekarang ni tapi aku tak sebodoh tu lagi," kolar baju Raish dilepaskan.

"Aku nak kau jelaskan dekat aku kenapa kau pergi kacau Lisa lagi? Apa tujuan kau buka semua rahsia aku dekat dia?"

"Tak ada apa. Saja je aku buka. Aku tak naklah Lisa tu hidup dalam keadaan bodoh tertipu dengan muka suci kau ni."

"Habis tu kau nak kata yang kau ni suci sangatlah? Suci apanya kalau kau pun perangai macam aku jugak? Kau pun tak payah nak acah baik sangatlah Raish. Aku tahu kau macam mana dan kau pun tahu aku macam mana. Aku takkan serang ikut suka aku kalau orang tu tak cari nahas dengan aku. Ini last warning dari aku. Jangan pernah kacau isteri aku lagi."

"Aku pun malas nak bertumbuk dengan kau sebab aku masih anggap kau ni kawan aku. Aku tak kisah kalau kau nak kacau perempuan lain tapi jangan isteri aku. Bukan sebab aku takut dia berubah fikiran ke apa tapi sebab aku kesiankan dia. Sebabkan kau, Lisa hilang kepercayaan mak dan ayah dia. Mak dan ayah dia tak pedulikan dia. Sekarang ni bila dia dah kahwin dengan aku, tanggungjawab aku untuk bagi rasa bahagia dekat dia."

"Tapi sebabkan perbuatan kau yang selfish ni buatkan hari-hari bahagia dia jadi gelap balik. Kalau kau ada tak puas hati apa-apa dengan aku, straight datang jumpa dengan aku dan bukannya pergi cerita yang bukan-bukan dekat Lisa. Dia tak ada salah apa pun dengan kau. Yang bermasalah hanya hubungan kawan antara kita. Jadi, tak fair untuk Lisa terima semua ni semata-mata kau nak balas dendam dekat aku."

"Aku harap kau boleh faham apa yang aku nak sampaikan dekat kau. Aku mohon sangat dekat kau jangan ganggu rumahtangga aku lagi. Aku dah malas nak bergaduh dengan kau. Aku harap kau faham."

Usai berkata Paeng terus keluar dari rumah. Haider tak banyak cakap mengikut Paeng keluar dari rumah Raish.

"Aku ingatkan kau dah nak bertumbuk dengan Raish dah tadi. Aku cuak jugak tadi."

"Aku taklah gila lagi nak bertumbuk dekat rumah dia. Kalau family dia buat laporan polis, memang jail aku jawabnya."

"Bagus. Tapi ni first time aku nampak kau tenang macam ni. Selalunya kalau kau face to face dengan dia, kau takkan pernah setenang ni."

Adara AlisaWhere stories live. Discover now