•Bab 21

345 30 1
                                    

“Macam mana abang? Dia ok ke tak kerja dekat situ?” Tanya Paeng sebaik saja abangnya kembali masuk ke dalam kereta.
“Hai…teruja lain macam nampak? Dah kenapa? Kata tak suka?” Rome tersenyum memandang adiknya.  Kalau tengok muka dia, amboi!!! Memang nampak teruja gila-gila.

“Isy!!!”

“Hahahaha…melawak jelah.  Tadi abang dah tanya dia.  Dia kata dia ok je kerja dekat situ.  Tak ada masalah langsung.  Pekerja dekat situ pun baik-baik dengan dia.  Kenapa?”

“Glad to hear that.”

“Bila nak maju next step?”

“Huh? Apa maksud abang?”

“Buat-buat tak faham pulak.  Tunggu apa
lagi? Pegilah mengorat Alisa tu sebelum terlepas ke tangan orang lain.  Kalau nak advance, ajak dia kahwin terus!” Rome memberi cadangan.

“Kahwin? Abang lupa ke Alisa agama apa, kita agama apa?”

“Hmmm???”

“Paeng pernah tanya sendiri dekat Alisa dan dia sendiri cakap agama dia tak benarkan kahwin dengan agama lain kecuali agama sendiri.  Kalau nak kahwin jugak, si lelaki atau si perempuan kena convert masuk Islam then barulah boleh kahwin.”

“Ohhh…dah tu sekarang nak buat apa?”

“Nak buat apa?”

“Tak ada apa lah.  Boleh dah kot balik
hotel?”

“Jomlah.  Dah mengantuk sekarang.”
Rome memandu keretanya pergi pulang ke hotel.







“LISA…ni duit untuk kau.” Ecah menyerahkan beberapa keping not lima puluh kepada Alisa.  Duit yang diserahkan Paeng kepadanya pagi tadi.

“Duit apa ni?” Tanya Alisa sambil dahinya dikerutkan.  Si Ecah ni ada apa-apa hutang dengan aku ke? Setahu aku tak ada.

“Duit belanja kaulah.”

“Huh? Nak buat apa? Aku dah ada duit aku sendirilah Ecah.  Ambik balik.” Alisa kembali menyerahkan duit tersebut kepada Ecah tapi Ecah menolak.

“Anggap jelah ni hadiah untuk kau.  Lagipun bukannya dari siapa-siapa…aku jugak.  Simpan ok?”

“Sebab apa pulak tiba-tiba kau nak bagi duit dekat aku ni?”

“Errr…” Payah jugak nak fikir alasan! Ini semua sebab kau Paeng! Aku terperangkap!
“Sajalah aku nak suruh kau simpan untuk masa depan kau.  Ok? Kali ni je aku bagi.”

“Hmmm ok…tapi jangan buat macam ni lagi.  Aku tahu kau pun nak pakai duit jugak.”

“Hehehe sekali-sekala tolong kawan tak ada apa masalah kan? Aku kesian tengok kau kerja dari pagi sampai ke malam baru nak sudah.  Duit gaji kau pun tak banyak mana.  Jadi, alang-alang aku dah ada duit sikit, aku tolonglah kau.”

“Ni bukan sikit tau.  Kalau ikut jumlah ni, lima ratus kau bagi dekat kau.”

“Sara hidup dekat KL ni kalau kau hanya ada lima ratus tu celah gigi.  Dekat sini sara hidup tinggi.”

“Yelah.  Duit yang kau bagi ni aku akan simpan dalam bank.  Waktu kecemasan je aku akan pakai.”

“Baik! No problem!”

Finally!!! Alisa terima jugak! Ah! Kali ni je aku tolong kau Paeng! Lain hari memang taklah aku nak tolong kau lagi.  Jenuh aku nak jawab dengan Alisa nanti.

Sebaik saja Alisa masuk ke dalam bilik, Ecah mengeluarkan telefonnya dan menghantar chat kepada Paeng.

Ecah: Saya dah bagi duit tu dekat Alisa.

Adara AlisaWhere stories live. Discover now