Bab 46

354 23 0
                                    

Adam keluar dari bilik menuju ke arah maknya yang sedang membasuh pinggan di dapur. Isy! Nak cakap ke tak hah? Kalau aku cakap maybe mak tak suka tapi kalau aku tak cakap, kesian pulak dekat kak Lisa. Aduh! Serba salah aku sekarang ni pun.

Tangannya dikebelakangkan. Ok, aku pilih tangan kanan. Kalau tangan kanan menang, aku akan cakap dekat mak. Gunting, batu, kain...tangan kanannya gunting dan tangan kirinya kain. Tangan kanan menang. Ok! Cakap!

"Mak..."

"Ya? Ada apa Adam?" Puan Saharah memandang anaknya.

Tiba-tiba pulak aku tak confident! Kalau aku cakap ni, buatnya mak pergi mengadu dekat ayah macam mana? Aduh! Kacau! Kacau!

"Adam? Ada apa? Kenapa senyap pulak tiba-tiba?"

"Errr...mak janji dengan Adam dulu boleh tak yang mak takkan marahkan Adam?"

"Janji apa? Nak cakap apa?"

"Mak janjilah dulu."

"Ok mak janji."

Steady Adam...1...2...3...go!

"Tadi Adam ada chat kak Lisa." Matanya memandang wajah maknya. Nampak ada perubahan pada riak wajah mak.

"Kak Lisa cakap dia teringin nak makan pajeri terung yang mak buat."

"Bukannya dia tak boleh masak sendiri. Mak dah pernah ajar dia masak." Puan Saharah kembali menyambung pasuh pinggan.

"Tapi mak bukan sebab kak Lisa saja-saja teringin mak. Sekarang ni kak Lisa tengah mengandung. Dah empat minggu mak. Mungkin sebab tu kot kak Lisa teringin nak makan. Kak Lisa cakap dia dah buat pajeri terung sendiri tapi tak kena dengan selera tekak dia."

Puan Saharah berhenti membasuh pinggan lalu memandang anak bujangnya. "Kak Lisa mengandung?"

"Ye mak. Adam tak tipu. Kak Lisa sendiri yang bagitahu."

"Kak Lisa macam mana? Sihat ke tak?"

Adam mula mengukirkan senyuman kecil. Nampaknya macam mak dah boleh terima.

"Alhamdulillah...kak Lisa sihat je. Cuma tulah dia cakap dia teringin sangat nak makan pajeri terung mak. Bukan tu je...dia rindukan mak dan ayah tapi dia tak berani nak balik sebab takut mak dan ayah masih marahkan dia."

Aku harap sedikit sebanyak apa yang aku cakap ni boleh surutkan kemarahan mak dekat kak Lisa. Aku tak naklah mak dengan ayah terus-terus marahkan kak Lisa sampai sekarang.

"Mak masih marahkan kak Lisa ke? Mak...janganlah marahkan kak Lisa lagi. Adam tak sukalah tengok family kita berpecah-belah macam ni. Mak tahu kan yang kak Lisa bukannya orang yang macam tu? Lagipun sekarang ni kak Lisa dah kahwin dan tengah mengandung sekarang ni. Takkanlah mak tergamak nak biarkan kak Lisa macam tu je? Ni first pregnant dia tau. Mak dulu masa mengandung dekat kak Dira mesti mak ada teringin nak makan itu ini kan?"

Aku tak taulah suara sedih aku ni dapat umpan sedih mak aku ke tidak.

"Mak tak apa Adam tapi ayah tu. Mak tak tahu kalau ayah masih..."

"Mak cubalah cakap dengan ayah. Manalah tahukan sebenarnya ayah dah maafkan kak Lisa tapi sebenarnya ego."

"Tengoklah dulu. Nanti mak cuba cakap dengan ayah."

Adam tersenyum kecil. Aku harap ni satu permulaan yang baik untuk kakak aku berbaik dengan family.





"AMBOI! Sedapnya bau! Hesy! Aku pulak yang tak sabar nak makan," Haider tersengih bila Paeng menjelingnya. Maaflah...aku dengan makanan ni memang tak boleh dipisahkan. Sedap ke tak sedap ke aku makan jugak. Tapi kalau tak sedap sangat tu...auto tong sampah lah jawapannya.

Adara AlisaWhere stories live. Discover now