"Fatimah! Fatimah!" Hanan menerjah masuk ke dalam bilik Fatimah sambil memegang telefonnya.
"Mesti awak nak cakap pasal video yang tengah viral tu kan?"
"Yelah! Macam mana ni?" Hanan dah cemas. Dahlah hari ni Alisa nak jugak pergi kelas.
Tadi aku dah cuba pujuk dia supaya rehat dekat rumah je tapi Alisa tetap jugak berdegil nak pergi kuliah.
"Kita nak tipu apa pulak ni dekat Alisa? Kesian dekat dia kalau dia pergi university hari ni. Mesti dia kena cemuh dengan orang-orang dekat university."
"Itulah pasal. Aduh!!! Ini mesti kerja si Raish tak guna tu. Memang nak makan penampar betullah!" Siapa lagi nak sebar video macam ni kan? Dahlah video aib!
"Hanan! Fatimah! Saya dah siap!" Ujar Alisa dari luar bilik.
"Hanan! Macam mana ni?" Fatimah dah mula gelabah. Sekali dengan Hanan pun naik gelabah jugak.
"Tak boleh nak fikir ni. Aduh!!!"
Ada panggilan masuk dari Paeng. Hanan terus menjawab panggilan tersebut.
"Hello Paeng! Macam mana ni?"
"Tegah dia dari pergi kuliah hari ni!"
"Saya dah suruh dah tapi dia berdegil jugak nak pergi!"
"Buat jelah macam mana pun janji dia tak pergi!"
"Ok saya cuba!" Panggilan dimatikan.
"Paeng cakap apa?" Fatimah menyoal.
"Dia suruh kita tegah Lisa dari pergi kuliah. Tapi masalahnya macam mana? Saya dah cuba dah tadi! Dia tetap berkeras nak pergi!"
"Aduh!!!"
"Hanan? Fatimah? Korang dah siap ke belum?" Bila dengar pertanyaan Alisa lagilah buat diorang rasa gemuruh. Idea pulak tak datang time-time macam ni.
"Kejap! Kejap!"
"Ok!"
Hanan dan Fatimah sama-sama keluar dari bilik dan menghampiri Alisa.
"Awak nak pergi jugak ke kuliah hari ni?" Hanan cuba umpan Alisa lagi.
"Hmmm...tak bestlah ponteng-ponteng. Nanti mata kredit jam pelajaran tak cukup pulak."
"Alah bukan selalu pun awak ponteng. Kali ni awak ponteng bukannya saja-saja. Sebab awak tak sihat jugak kan?" Fatimah pula masuk jarum.
"Saya oklah Fatimah. Sihat je. Dah jom! Nanti lambat pulak!"
"Tak payah pergilah Alisa. Duduk je rumah, rehat." Hanan mencuba nasib lagi.
"Korang berdua kenapa sebenarnya ni? Ada apa-apa ke yang korang sorok dari saya?"
Hah! Bila Alisa tanya macam tu
masing-masing bertambah gelabah!"Taklah. Kitaorang suruh ni sebab takut kalau awak tiba-tiba pengsan dekat kuliah. Yelah, awak kan baru lepas keluar dari wad."
"Tak ada apa lah. Saya ok je. Jom!"
Nak tak nak...kenalah jugak bagi Alisa pergi kuliah. Kalau mereka berdua terus-terus asak Alisa supaya tak pergi kuliah, makinlah Alisa fikir yang bukan-bukan dan syak sesuatu.
SAMPAI di university, banyak mata yang memerhati ke arah Alisa. Hanan dan Fatimah pula gemuruh di sisi Alisa. Aduh! Kalau Alisa tanya ni nak jawab apa pulak? Nak tipu apa lagi ni? Dah habis idea nak menipu.
"Ada apa-apa ke dekat saya?"
"Tak ada." Jawab mereka berdua serentak.
Dah tu kenapa banyak sangat mata yang tengok aku? Senang kata semuanya tengok aku dengan pandangan sinis. Kali ni salah apa pulak yang aku buat?
YOU ARE READING
Adara Alisa
RomancePerjalanan untuk memulakan hidup baru di bumi asing baginya bukanlah mudah. Dengan sendirian tanpa bantuan sesiapa lagilah membuatkan segalanya rasa sukar. Tapi, dia jadikan kesusahan ini sebagai titik permulaan dalam hidupnya. Itulah Adara Alisa...