Terbantut terus selera makan mereka bila melihat kelibat dua orang yang mereka kenal. Dah macam mana pulaklah dua orang manusia ni boleh datang restoran yang sama jugak? Aduh!!! Baru je nak makan dalam keadaan tenang jumpa balik dengan dia ni.
Siapa? Siapa lagi kalau bukan Raish dan Haider. Diorang ni je yang masuk restoran ni. Geng dia yang lain tak ada sekalipun.
"Lepas bertekak dekat university tadi, kita jumpa pulak dekat sini ehhh?" Ujar Raish dengan senyumannya. Senyuman dia manis nak mati tapi tetap bahaya! Siapa yang tak kuat iman memang terus mintak nak couple dengan dia ni.
"Whatever..." Balas Alisa perlahan.
"Macam jodoh pulak kita ni. Ke memang dah jodoh sebenarnya?" Kata-kata Raish membuatkan Hanan nak termuntah. Dia buat gaya nak termuntah di situ manakala Fatimah diamkan diri dan Alisa pula buat tak tahu je.
"Amboi gadis molek ni. Nampak manis dah tapi sekali dia buat gaya nak muntah, aku rasa nak letak penampar pulak," ujar Haider dengan nadanya ditahan. Geram melihat reaksi muka Hanan tadi.
"Ye ke? Letaklah...letak. Tak pasal-pasal kena cop dayus pulak ye nanti." Hanan menjawab dengan senyuman sinisnya.
"Eh! Eh! Eh! Geram pulak aku dia ni..."
Hanan dan Haider masing-masing menikam mata. Berinteraksi melalui mata. Hah berperanglah kamu berdua ya.
"Fatimah, mulut kawan kau ni memang celupar ehhh?" Tanya Haider kepada Fatimah. Sejak tadi dia tengok Fatimah
hanya diamkan diri."Awak tanyalah seribu soalan dekat Fatimah sekalipun dia takkan jawab. Fatimah takkan cakap dengan lelaki yang sembarangan." Hanan yang tolong jawab untuk Fatimah.
"Aku tanya dia kan?"
Hah sudah! Dua orang ni pulak yang jadi watak utama sekarang.
"Dia tak jawab, sayalah tolong jawab. Kang kesian orang cop awak cakap seorang diri pulak. Kena cop tak betul baru tahu."
Haider memang betul-betul panas dengan perangai Hanan. Muka cantik, polos, tapi sekali mulut kecil dia tu menjawab, huish memang mintak nak kena cubit!!!
Raish menarik kerusi lalu duduk di sebelah Alisa. Langsung tak mintak kebenaran dulu sebelum duduk di situ. Ikut suka hati dia je. Haider pun tanpa banyak tanya terus mengambil tempat di sebelah Hanan. Senang sikit nak cari gaduh.
"Tak ada tempat lain ke nak duduk?
Hmmm?" Alisa menyoal. Aku tengah nak tenang-tenang makan dekat sini, tup-tup ada pulak dua makhluk besar tak kecil tak halus datang duduk sini. Terus terbantut
selera makan aku."Entah. Tiba-tiba rasa nak duduk dengan saudara seIslam sekali. Tak salahkan?"
"Islam?"
"Yelah...kenapa?"
"Tak ada apalah. Perangai tu pelik. Ingatkan...faham-faham jelah." Alisa tersengih kecil. Harap-harap dia fahamlah.
"Perangai je pelik." Jawabnya.
"Lisa, jangan kata dia tu je pelik tapi mamat yang sebelah aku ni pun pelik jugak.
Tiba-tiba je datang duduk tepi aku. Tak mintak izin pulak tu.""Haih...aku sabar je dengan mulut kau ni. Elok-elok aku duduk tak nak cari gaduh dengan kau, kang tak pasal-pasal hah non-stop aku bergaduh dengan kau."
Hanan menjulingkan matanya ke atas tanda malas nak layan. Lantak kau!
Ada mata yang memerhatikan mereka dari sudut restoran. Siapa lagi kalau bukan Paeng dengan Ken. Sengaja mereka berdua ikut ke mana Raish dengan Haider nak pergi dan akhirnya apa yang diorang tebak memang betul belaka. Raish follow Alisa dari belakang sampailah ke restoran.
YOU ARE READING
Adara Alisa
RomancePerjalanan untuk memulakan hidup baru di bumi asing baginya bukanlah mudah. Dengan sendirian tanpa bantuan sesiapa lagilah membuatkan segalanya rasa sukar. Tapi, dia jadikan kesusahan ini sebagai titik permulaan dalam hidupnya. Itulah Adara Alisa...