•Bab 25

327 31 0
                                    

Phnom Penh, Cambodia.

Dia kembali masuk ke pejabat macam biasa. Maklumlah bila bos besar dah suruh masuk kerja balik, nak tak nak kena jugak ikut. Kalau tak ikut, macam-macam pulak dia kena nanti.

Mr. Phungpak melangkah masuk ke dalam
bilik kerja anaknya. "Baru nak nampak muka hari ni."

"Oklah jugak daripada tak nampak."
Mr. Phungpak tak membalas malah menarik kerusi lalu duduk berhadapan dengan anaknya. Kakinya disilang.

"Apa yang istimewa sangat perempuan bernama Adara Alisa tu?" Pertanyaannya hanya disapa dengan keluhan kecil Paeng namun Paeng tak menjawab soalannya.

"I'm asking you."

"Daddy nak tahu apa pasal Alisa hmmm? She is nothing to do with your business or your life."

"Dia memang ada kena mengena dengan hidup kita especially you, my son! Apa kelebihan yang dia ada sampaikan Paeng berubah sekali macam ni?"

Mata Paeng masih lagi pandang ke arah komputer. Kalau boleh dia tak nak langsung jawab soalan daddy tapi aku tahu kalau aku tak jawab daddy akan tanya lagi dan lagi sampailah aku buka mulut.

"Tak ada apa. Paeng tahu dia orang yang baik so why not berkawan?"

"Are you sure yang you hanya anggap dia sebagai kawan baik?"

"Yes!"

"Sampai beli cincin mahal macam tu?"

Tergumam terus Paeng dibuatnya. Daddy tahu pasal aku beli cincin tu dekat Alisa? Tapi...how come daddy boleh tahu sedangkan aku tak bagitahu sesiapa except abang Rome? Takkan abang Rome yang bagitahu? Mustahil! Mustahil! Aku tahu abang Rome boleh simpan rahsia aku. Ini tak bukan ni mesti daddy ada upah orang mengintip pergerakan aku. Tak syak lagi!

"Why not sebagai penghargaan dekat dia sebab sudi kawan dengan anak daddy yang mulut celupar ni kan?" Jawabnya dalam nada yakin tak yakin.

"I know you well Paeng."

"How well you know me? Hmmm? Daddy yakin daddy kenal perangai Paeng sepenuhnya?"

"Even daddy tak pernah rapat dengan Paeng dari kecil sampai ke besar tapi daddy tahu semua perbuatan Paeng. Paeng anak daddy and every single thing you did daddy boleh tahu. Don't misjudge me."

"Then?"

"Daddy tahu Paeng suka dekat dia. Right?"

"You think so?"

"I know you Paeng. Ini kali kedua Paeng buat macam ni lepas dengan perempuan yang dulu tapi daddy tak tahulah ke mana perempuan tu pergi lepas Paeng bagi dia macam-macam. Entah-entah dah happy dengan orang lain?"

Bila kisah lama diungkit balik, terus air mata mula bertakung sedikit di kelopak matanya tapi sempat ditahan dari mengalir keluar. Dia buat-buat menggaru matanya.

"Daddy tak payahlah buka cerita lama. Yang lama biarkan pergi. Paeng dah tak nak ingat pasal tu."

"Good then. Paeng boleh buat benda yang sama jugak kan dengan Alisa?"

"Tak boleh?"

"Sebab?"

"Sebab Paeng suka dia. Jelas?"

"Are you sure?"

"Paeng tahu apa yang Paeng rasa."

"Ok...daddy nak tengok sejauh mana Paeng dengan perasaan Paeng yang entah betul ke tidak tu." Mr. Phungpak bangun dan keluar dari bilik kerja Paeng.

Dari ada mood nak buat kerja terus tak jadi nak buat kerja bila daddy tiba-tiba buka cerita pasal benda yang dah lepas. Gambar seorang perempuan yang disimpan di dalam walletnya ditarik keluar. Wajah perempuan di dalam gambar tersebut diperhati dalam-dalam. Ibu jarinya diusap perlahan pada gambar tersebut.

Adara AlisaWhere stories live. Discover now