•Bab 17

310 24 0
                                    

Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah, Ipoh, Perak.

Ketika dia keluar dari balai ketibaan, dia dah nampak mak dan ayahnya dah tunggu di kerusi. Excited tapi dalam masa yang sama takut pun ada. Takut kena soal macam-macam dengan mak dan ayah. Selalunya mak lah yang akan soal macam-macam.

"Assalamualaikum mak, ayah..." Ujarnya bila dah berhadapan dengan mak dan ayahnya.

"Waalaikumussalam."

Alisa mencium tangan mak dan ayah lalu tubuh orang tuanya dipeluk erat. "Rindu!"

"Kami pun rindu dengan Lisa. Atas flight tadi makan tak?" Tanya Puan Saharah.

"Makan sikit ja. Lisa lapar masakan mak."

"Tahu dah. Jom balik. Mak dah masak banyak-banyak untuk Alisa!"

"Yeay!"

Aku cuba happykan suasana walhal dalam hati tak ada siapa yang tahu. Aku masa mula-mula tengok wajah mak dan ayah, aku dah nak mengalirkan air mata bila teringat balik kejadian hari tu. Aku bukan apa...aku takut kalau tiba-tiba saja benda tu bocor dan dapat tahu dekat mak dan ayah. Tapi, aku berharap sangatlah takkan bocor sampai bila-bila.






"WUHUUUU!!! Kak Lisa dah balik!!!" Adam dah menjerit depan pintu rumah sebaik saja terpandangkan kakaknya yang keluar dari kereta.

"Hello! Sedarlah awak tu dah tujuh belas tahun! Gila ke apa jerit macam budak kecil?" Alisa mengeluarkan begnya dari bonet kereta dan diseret masuk ke dalam rumah.

"Akak...macam mana? Mak dengan ayah...???"

"Syhhh!!! Jangan cakap pasal ni. Diam je." Risau pulak aku kalau bila dia dengan Adam cakap pasal ni, mak dan ayah tahu.

Alisa menuju ke biliknya untuk menyimpan segala beg-beg yang dibawa baliknya. Sambil-sambil tu bolehlah dia berbaring kejap.

"Akak! Akak!"

Alisa yang baru nak tutup matanya terus terjaga. Terkejut dia dibuatnya bila tiba-tiba saja Adam datang menerpanya. Jantung aku pun pam laju jugak.

"Dah kenapa pulak adik ni? Terkejut tahu tak?"

"Sorry! Sorry! Tapi benda ni mesti lagi terkejut!"

"Apahal pulak?"

"Kak Dira datang!"

"Hah?!!"

Hah! Memang aku terkejut sungguh bila dengar kak Dira datang. Aduh! Kena prepare siap-siap nak jawab soalan dari kak Dira kejap lagi.

"Mak? Amboi...banyaknya mak masak hari ni? Kenapa?"

"Lah...Lisa tak bagitahu kamu ke? Dia balik hari ni. Dah sampai dah pun...ada dalam bilik tu hah."

"Balik? Sebab apa pulak dia balik? Cuti sem ke?"

"Dia berhenti belajar." Jawab Puan Saharah.

"Hah? Berhenti belajar? Sebab?"

"Entahlah Dira. Mak pun tak tahu tapi Lisa cakap sebab dia dah tak boleh go. Mungkin dia tak boleh nak adapt dengan suasana di sana kot? Jadi, dia cakap dia nak cari kerja je sekarang."

"Ye ke mak? Entah-entah ada sebab lain."

"Ada pulak fikir macam tu Dira? Mungkin betul kot dia memang dah tak boleh nak go. Takkan nak paksa pulak kan? Lagipun bumi Kamboja tu asing dengan kita. Tak pernah terbiasa duduk di situ."

"Hmmm yelah."

Adira menuju ke bilik Alisa. Ada benda yang dia nak cuba cungkil dari Alisa. Dia tak rasa adiknya itu berhenti belajar atas alasan dah tak boleh go atau rasa terasing di bumi Kamboja. Mustahil.

Adara AlisaWhere stories live. Discover now