Bab 24

341 29 0
                                    

Rome menghampiri adiknya. Dari tadi dia tengok adiknya asyik urut belakang badan. Dah kenapa? Muka pun kecut serupa tahan sakit.

"Dah kenapa urut belakang tu? Sakit ke?"

"Hmmm."

"Kena apa?"

"Kena kayu."

"Huh?"

Paeng berhenti mengurut belakang badannya lalu berbaring menghadap abangnya. "Kena tibai dengan kayu. Ada faham?"

"Fahamlah kena tibai dengan kayu tapi dah kenapa boleh kena tibai dengan kayu? Cuba explain."

"Panjang cerita."

"Pendekkan."

Paeng mengeluh kecil sebelum membuka ceritanya.

"Semalam...Paeng pergi rumah sewa Alisa dengan kawan dia tu. Tak sangka pulak Alisa sampai awal semalam. Dia ingatkan Paeng ni pencuri, perompak lebih kurang macam tulah. Masa tengah lari dari Alisa, dia capai kayu then baling dekat Paeng. Tu boleh dapat sakit macam ni."

"Hahahaha!!!" Ketawa besar Rome dibuatnya. "Padan muka! Tulah abang cakap! Jumpa depan-depan. Tak nak! Nak jugak senyap-senyap. Bila orang salah faham, tak pasal-pasal sakit je mendapat."

"Tak supportive langsung."

"Sejak bila pulak abang tak jadi supportive ni hmmm? Abang selalu support apa yang adik abang ni buat kecuali something happened yang dulu tu abang langsung tak sokong. Kalau abang tak support, how can abang ada di sini temankan Paeng sekarang?"

"Tapi abang nak pesan satu perkara dekat Paeng. Apa tindakan selanjut Paeng lepas ni pun, mestilah inform dekat mummy dan daddy ya? Jangan belakangkan mummy dan daddy."

"Ermmmm...ok..."

"Jangan nak ok je. Kena buat dan ingat apa yang abang pesan selama ni. Abang tak nak Paeng musnahkan masa depan Paeng semata-mata perasaan amarah je."

"Ye...Paeng ingat semua pesan abang. Jangan risau."

Mahunya tak risau adik oiii! Bandingkan kau dengan aku, kau ni keras kepalanya mintak ampun. Tak boleh nak ubah langsung!





PAENG menjejakkan kakinya ke dalam restoran lalu menyapa Alisa yang sedang mengelap meja makan. Tak sedar langsung yang aku ada dekat sebelah dia sekarang. Khusyuk benar buat kerja.

"Hello?"

"Ya encik?" Alisa menoleh dan memandang wajah gerangan di sebelahnya. "Eh? Paeng? Awak buat apa dekat sini?"

"Sajalah nak datang makan dekat sini since kau pun kerja dekat sini kan? Kau bolehlah bagitahu menu apa yang best dekat sini."

"Sengaja kan nak buli saya?"

"Mana ada!" Paeng mengangkat kedua-dua belah tangannya.

"Awak duduklah dulu. Saya pergi ambil menu kejap ya?" Alisa kembali ke kaunter untuk mengambil menu. Kain yang digunakan untuk mengelap meja makan tadi diletakkan kembali ke tempatnya.

"Nah menu..." Menu dihulurkan kepada Paeng manakala pen dan kertas di dalam tangannya untuk mencatit menu.

"Apa yang sedap dekat sini?"

Adara AlisaWhere stories live. Discover now