"Amboi...cantiknya cincin Lisa. Dah bertunang ke?" Tanya Mak Munah bila terpandangkan cincin yang tersarung di jari kelingking Alisa. Alisa turut memandang ke cincinnya.
"Tak ada lah Mak Munah. Ni kawan yang bagi."
"Kawan Lisa bagi?" Alisa mengangguk.
"Lelaki ke perempuan?"
"Lelaki."
"Hmmmm...kalau lelaki bagi cincin mahal macam ni selalunya ada maksud. Mesti dia nak melamar Lisa tu tapi dia tak berani nak cakap." Ujar Mak Munah dengan senyuman penuh makna. Maklumlah...orang tua-tua selalunya dah berpengalaman.
"Ish! Tak ada lah Mak Munah. Dia cakap
dekat Lisa yang dia bagi cincin ni sebagai hadiah sebab Lisa kawan dengan dia masa dekat Kamboja dulu.""Ye ke sebab tu je? Lisa...tak ada maknanya
kalau lelaki yang bergelar kawan nak bagi cincin mahal taraf macam nak masuk meminang tau! Lisa percayalah apa yang Mak Munah cakap ni. Mesti dia ada niat untuk jadikan Lisa sebagai isteri.""Tapi Mak Munah...dia tu agama lain dan Lisa pulak agama lain. Takkanlah dia boleh terfikir nak jadikan Lisa ni isteri dia? Takkanlah dia boleh terima agama Lisa sebagai agama baru dia?"
"Dengar sini apa yang Mak Munah nak cakap...lelaki kalau dia nak dan dia yakin dengan apa yang hati dia nak, pasti dia akan ubah diri dia untuk perempuan yang dia suka. Kalau betullah kawan Lisa ni memang sukakan Lisa, percayalah cakap Mak Munah yang satu hari nanti dia akan datang melamar Lisa dan berubah menjadi orang yang baru untuk Lisa." Kata Mak Munah dengan nada penuh yakin.
Alisa berfikir sebentar. Betul ke Paeng memang suka dekat aku? Tapi...aku dah call dia semalam dan aku rasa dia memang anggap aku sebagai kawan dan ikhlas nak bagi hadiah mahal ni dekat aku. Tapi...bila Mak Munah cakap macam ni mulalah aku ragu-ragu. Haih...
Manakala, ada gerangan seseorang yang memerhatikan Alisa dari jauh. Bibirnya tersenyum dikala ternampak Alisa yang berada di dalam sebuah restoran. Memang tak syak lagi, Alisa memang bekerja di sini.
Telefon dibawa keluar dari kocek seluarnya lalu satu dua gambar diambil dan disend kepada seseorang."What a small world ya Lisa...finally kita akan berjumpa lagi." Sebaik saja gambar diambilnya tadi dah dihantar, dia beredar pergi dari situ.
"SHIT!!!" Hampir saja telefonnya melayang ke dinding bila melihat gambar yang dihantar oleh Raish. Macam mana dia boleh tahu Alisa kerja dekat situ?!
"Tak guna betullah kau ni! Kau memang tak boleh ke tengok aku dan Lisa hidup tenang?! Kau memang suka nak jadi setan kan?!" Nafas Paeng mula kencang naik turun naik turun.
Paeng membuka telegram lalu menghubungi Alisa. Dia cuba beberapa kali tapi Alisa tetap tak angkat panggilannya. Aduh! Lisa! Come on! Angkat call aku! Tapi jawapannya masih sama. Alisa masih tak angkat.
Maybe dia busy kerja kot? Sebab tulah dia tak angkat call aku. Tak apa Paeng...rileks. Tarik nafas dan hembus. Kejap lagi Alisa mesti akan call kau balik. Rileks...jangan nak gelabah sangat.
Chat Raish dibuka lalu dia menaipkan sesuatu.
Paeng: Kau nak apa lagi hah?! Apa yang kau tak puas hati lagi dengan aku dan Lisa ni?! Aku tak kacau hidup kau dan kau tak perlu kacau hidup aku! Simple man!
Raish: Aku tak kacau pun. Aku just tangkap gambar dia dan send dekat kau. Itu je. Salah ke?
Paeng: Aku tak bodohlah! Aku tahu kau mesti ada nak rancang something kan?! Aku warning kau! Jangan pernah berjumpa dengan Alisa!
YOU ARE READING
Adara Alisa
RomansaPerjalanan untuk memulakan hidup baru di bumi asing baginya bukanlah mudah. Dengan sendirian tanpa bantuan sesiapa lagilah membuatkan segalanya rasa sukar. Tapi, dia jadikan kesusahan ini sebagai titik permulaan dalam hidupnya. Itulah Adara Alisa...