"Kau dah kenapa gelabah lain macam ni Paeng?" Dari tadi dia tengok Paeng asyik mundar-mandir macam orang tak ada hal tuju. Sudahnya dia pulak yang pening tengok Paeng macam tu.
"Aku rasa aku dah tak boleh nak bertolak ansur dengan Raish!"
"Apa pulak dia buat kali ni?"
"Kau tahu tak video yang dia rekod tu dah sampai ke pengetahuan mak ayah Alisa! Sekarang ni Alisa kena halau dari rumah!"
"Hah?! Kau serius ke Paeng?!"
"Aku seriuslah ni!"
"Hah?!" Hanan dan Fatimah menghampiri Paeng dan Ken. "Awak berdua tak gurau kan? Alisa kena halau?!"
"Ye. Baru tadi dia contact aku."
"Ya Allah..."
"Kesian Alisa. Dah tu Lisa ada bagitahu kau ke mana dia pergi sekarang ni?" Dia pun terfikir dekat mana Alisa nak duduk lepas kena halau macam tu.
"Tak tahulah lagi. Dia pun tak call aku. Aku nak call dia takut mengganggu."
"Kau call jelah. Ganggu ke tak ganggu letak belakang kira. Apa yang penting
keselamatan dia!""Betul jugak!"
Paeng terus mengeluarkan telefonnya dan menghubungi Alisa. Panggilan pertama tak berangkat. Dia cuba untuk kali kedua dan panggilan berangkat. Tapi, bukan suara Alisa. Suara perempuan lain.
"Hello?"
"Hello! Alisa mana?"
"Alisa ada je ni. Tengah tidur."
"Kau ni siapa?"
"Saya Ecah. Kawan sekolah Alisa. Awak jangan risaulah. Alisa selamat dengan saya. Alisa ada cerita pasal awak dan kawan-kawan awak dekat saya dan saya nak berterima kasih dengan awak sebab tolong Alisa masa dekat Kamboja dulu."
"Ok...tapi kau nak bawak dia pergi mana?"
"Saya nak bawak dia pergi Kuala Lumpur. Dia akan stay dengan saya dekat rumah sewa."
"Tolong jaga dia."
"Jangan risau. I will."
"Nanti dah sampai sana...bagi alamat rumah sewa kau dekat aku."
"Nak buat apa?"
"Bagi jelah!"
"Ok fine."
"Ok bye!" Belum sempat Ecah menjawab, Paeng terlebih dahulu meletak panggilan.
"Macam mana?" Mereka dah pandang Paeng dengan pandangan tertanya-tanya.
"Alisa selamat. Ada kawan dia nama Ecah datang tolong bawak pergi stay dekat Kuala Lumpur."
"Nasib baik." Mereka mampu menghembuskan nafas lega.
"Tapi masalah aku dengan Raish tak habis lagi!"
"Paeng! Sudahlah! Jangan buat kerja gila lagi!" Ken cuba nasihat Paeng tapi ingat Paeng kisah sangat?
"Aku tak kira!" Paeng menggalas beg galasnya dan terus menuju ke kelas.
Sampai di belakang Raish, tubuh Raish dihadapkan ke arahnya lalu sebuah tumbukan dihadiahkan di pipi kiri Raish. Nasib kaulah Raish makan penumbuk Paeng lagi. Siapa suruh kau buat hal sangat kan?
"Apa masalah kau!"
"Aku tak banyak masalah tapi kau tu banyak masalah! Tahniah! Sebabkan perangai busuk hati kau ni Alisa jadi mangsa! Tak pasal-pasal Alisa kena halau dari rumah sebabkan perangai setan kau ni je!"
YOU ARE READING
Adara Alisa
RomancePerjalanan untuk memulakan hidup baru di bumi asing baginya bukanlah mudah. Dengan sendirian tanpa bantuan sesiapa lagilah membuatkan segalanya rasa sukar. Tapi, dia jadikan kesusahan ini sebagai titik permulaan dalam hidupnya. Itulah Adara Alisa...