Phnom Penh, Cambodia.
Ralit matanya memerhatikan skrin laptop sampaikan tak sedar waktu makan sudah pun masuk. Maklumlah...banyak kerja yang dia perlu settlekan hari ni. Kalau tak siap, nanti bos tak puas hati dengan prestasi aku.
"Paeng? Bong man tow yam ahar thongaitrang te rer?" Tanya Bing. Rakan sekerjanya di tempat kerja. (Tak nak keluar pergi lunch ke?)
"Te. Khnhom chong banchob karngear robboh khnhom cheamoun sen," jawabnya lalu matanya kembali perhati ke arah skrin laptop. (Tak nak. Aku nak habiskan kerja aku dulu.)
"Ta bong chong bancheatinh avei te?" Bing menyoal sebelum dia keluar pergi lunch. (Kau nak order apa-apa tak?)
"Te...som arkon." (No, thanks.)
"Alright..." Bing melangkah keluar dari ofis.
Telefonnya berbunyi. Ada chat melalui Telegram masuk. Namun chat tersebut diabaikan dan fokus kepada kerja. Tak sampai satu minit, ada lagi chat masuk membuatkan fokusnya hilang. Paeng mengambil telefonnya lalu memandang chat Telegram.
Ya Allah...Alisa rupanya. Terus chat daripada Alisa dibuka dan dibaca.
Brapon: Assalamualaikum...sorry kalau saya mengganggu masa kerja awak sekarang. Tapi saya cuma nak tanya awak dah makan ke belum?
(*brapon=isteri)
Laju tangannya menaik mesej untuk Alisa.
Me: Waalaikumussalam. Aku tak makan lagi. Ada banyak kerja aku nak kena siapkan. Kau pulak? Dah makan ke belum? Jangan skip makan! Selagi boleh makan, kau makan je. Aku tak nak kau jatuh sakit.
Brapon: Habis tu? Awak tak makan tak apa pulak? Saya pun tak nak awak jatuh sakit. Kalau awak jatuh sakit, saya dekat sini risau tahu tak?
Me: Kau tak payah risaukan aku. Aku ni kuat hahahaha!
Brapon: Yeyelah kuat sangat. Acah kuat je tu. Awak pergilah makan. At least makan roti ke? Rasanya dah cukup. Alas perut tu. Jangan tak makan sampai habis waktu kerja. Tak elok untuk perut awak.
Me: Yelah sayang...aku ikut cakap kau. Kau pulak tengah buat apa sekarang ni?
Brapon: Waktu rehat sekarang ni tapi kejap lagi dah nak start kerja balik. Sebab tulah saya chat awak sebab saya tahu awak sekarang tengah waktu rehat.
Me: Ohhh...ni kau dah makan?
Brapon: Dah. Dah kenyang pun Awak...saya kena stop chat sebab dah mula kerja. Ada pelanggan datang. Saya off dulu ya? Bye...Assalamualaikum.
Me: Waalaikumussalam...take care love.
Brapon: You too.
Naik perkataan last seen recently dibawah nama isterinya. Telefonnya diletakkan kembali di sisi laptop. Haih...rindunya aku dekat Alisa. Tak tahulah lagi bila nak boleh balik Malaysia jumpa dengan dia dengan keadaan kerja aku yang mula menimbun. Kadang-kadang masa untuk diri sendiri pun tak ada.
Tumpuan Paeng kembali ke arah telefon bila ada panggilan masuk. Rome. Panggilan dari abangnya dijawab,
"Hello?"
"Hello. Kau buat apa? Free tak?"
"Not that free. Kenapa?"
"Abang nak ajak Paeng pergi lunch lah. Abang tahu Paeng belum lunch lagi kan?"
YOU ARE READING
Adara Alisa
RomancePerjalanan untuk memulakan hidup baru di bumi asing baginya bukanlah mudah. Dengan sendirian tanpa bantuan sesiapa lagilah membuatkan segalanya rasa sukar. Tapi, dia jadikan kesusahan ini sebagai titik permulaan dalam hidupnya. Itulah Adara Alisa...