Usai solat Isyak, Paeng merebahkan badannya ke atas katil sambil matanya merenung ke arah penghawa dingin yang dipasang. Dalam fikirannya sekarang terfikir banyak benda. Terfikir pasal Alisa, keluarganya dan jugak keluarga Alisa.
Telefonnya berbunyi. Ada panggilan masuk dari Alisa. Bibirnya tersenyum kecil. Macam tahu-tahu je aku tengah fikir pasal dia sekarang ni.
"Assalamualaikum."
"Waalaikumussalam. Hmmm...call aku ni mesti kau rindu aku kan?"
"Mestilah. Bukan tu je tapi saya nak tahu jugak keadaan awak dekat sana macam mana? Sihat ke tidak? Dah makan ke belum?"
"Alhamdulillah aku sihat je. Lepas solat Maghrib tadi, aku dah turun makan dengan mummy dan daddy. Nanti dalam pukul lapan lebih macam tu aku makan lagi. Hehehe...mummy order makanan halal untuk aku. Katanya bukan selalu nak belanja anak-anak makan."
"Bestlah awak dapat makan banyak-banyak. Cakap pasal daddy, macam mana hubungan awak dengan daddy? Daddy masih marahkan awak ke?"
"Daddy dah ok dah dengan aku tapi tak adalah ok betul-betul lagi. Cuma dia dah kurang marah aku macam dulu. Kau tak payah fikirlah pasal ni."
"Yelah. Awak dah solat Isyak ke belum?" seingatnya waktu Isyak di Phnom Penh masuk dalam pukul tujuh tiga puluh dua macam tu. Sekarang ni waktu dekat Malaysia dah lapan lima puluh malam maknanya dekat sana baru tujuh lima puluh malam.
"Baru je lepas solat. Sekarang ni tengah termenung tak tahu nak buat apa. Nak tidur dah nanti nak makan pulak. Takut terlepas sesi makan. Hahaha!"
"Bab makan susah betul eh nak lepas? Oklah Paeng, saya letak dulu ya? Saya nak keluar makan dengan Ecah. Dari petang tadi lagi mengidam nak makan satay. Malam ni baru nak boleh makan sebab Ecah baru free."
"Hmmm yelah. Pergi elok-elok. Pesan dekat Ecah bawak kereta tu elok-elok. Jangan lupa jugak yang kau tengah mengandung sekarang ni."
"Baiklah suamiku sayang. Awak pun jaga diri jugak dekat sana. Jaga solat, jaga makan...jangan makan benda yang sembarangan. Jaga mummy dengan daddy. Kalau ada masalah apa-apa bincang elok-elok."
"Ya sayang."
"Bye...assalamualaikum."
"Waalaikumussalam."
Telefonnya diletakkan ke tepi dan kembali termenung ke arah penghawa dingin.
Ting! Chat dari abangnya masuk di Telegram.
Rome: Bro...ada dekat sini ke sekarang ni?
Paeng: Ya...ada dekat sini sekarang. Baru je sampai dalam petang macam tu. Kenapa? Rindu Paeng ke macam mana ni?
Rome: Tak ada masa abang nak rindu Paeng. Just nak tanya Paeng tidur dekat mana? Dekat rumah daddy ke rumah abang?
Paeng: Tidur dekat rumah daddy since mummy nak sangat Paeng tidur sini. Kesian pulak dekat mummy kalau Paeng tolak.
Rome: Ha oklah kalau macam tu. Tapi kalau Paeng nak tidur rumah abang, bagitahu abang. Takut abang outstation pulak nanti.
Paeng: Ok. No hal.
Macam biasa...kembali termenung tengok penghawa dingin.
"AMBOI...kemain seronok ye kau makan satay malam ni? Ni...dah masuk lima puluh cucuk satay ayam dengan daging yang kau makan ni. Tak kenyang lagi ke? Risau pulak aku tengok kau makan banyak-banyak macam ni waktu malam."
"Bukan selalu aku nak makan macam ni Ecah. Sejak aku mengandung ni, macam-macam yang aku nak makan weyh. Nasib baiklah aku tak mengidam nak makan makanan yang pelik-pelik."
"Hmmm yelah. Makanlah sepuas hati kau."
"Hello girls..." Tiba-tiba saja Haider duduk semeja dengan mereka.
"Eh? Haider? Macam mana awak tahu saya ada dekat sini?" macam mustahil nak kata kebetulan.
"Saya ikut arahan Paeng. Paeng yang suruh saya ikut awak sampai ke sini. Yelah, dia just nak make sure apa yang awak nak makan, awak dapat. Dia cakap kalau duit Ecah tak cukup, dia suruh pakai duit yang dia transfer dekat saya untuk awak."
"Ya Allah...susahkan awak je Haider. Awak tak payah datang pun tak apa sebab satay yang saya makan malam ni pun dah puas."
"Paeng sayangkan awak. Sebab tulah dia suruh datang sini. Dia tak nak kalau awak mengidam nak makan something, awak tak dapat apa yang awak nak makan tu. Kalau awak nak makan apa-apa, bagitahu je saya. Saya akan tolong beli untuk awak."
"Saya tak nak susahkan awak Haider. Lagipun saya ada Ecah."
"Kau ni Lisa. Bagus apa ada Haider jugak. Bukan bermaksud yang aku tak nak tolong kau tapi sekurang-kurangnya nanti kalau aku tak free, kau boleh mintak tolong Haider. Itupun kalau Haider free. Kau pun tahukan aku kerja kadang-kadang tak ikut masa."
"Tapi..."
"Tak ada tapi!" Ecah dan Haider berkata serentak.
Alisa mendiamkan diri. Yang suami aku pun...aku ok je duduk sini. Makan pun serba cukup. Haih...kenapalah kena susahkan Haider pulak sekarang ni?
PAENG membuka pintu biliknya yang diketuk dari luar. Tak payah teka pun dia dah tahu siapa yang datang sekarang ni. Siapa lagi kalau bukan mummy? Madam Srey duduk di birai katil anak lelakinya.
"Paeng ok ke tak ni? Kenapa mummy tengok Paeng macam tengah risaukan something je?" dari waktu mereka tengah makan tadi lagi nampak wajah anaknya macam tengah fikir banyak.
"Biasalah mummy. Sekarang ni Lisa tengah mengandung. Paeng pula tak ada dengan dia. Paeng terfikir dia nak makan apa-apa ataupun mengidam apa-apa ke tapi tak dapat. Kesian dekat Lisa mummy. Haritu Lisa teringin nak makan pajeri yang mak dia masak tapi tak dapat sebab jauh satu then hubungan dia dengan family dia pun masih lagi tak baik. Sejak tulah Paeng cuba penuhi semua yang Lisa nak."
"Mummy bangga dengan Paeng sebab jadi suami yang bertanggungjawab kepada Lisa. Apa yang rasa sekarang ni semuanya lumrah yang Tuhan bagi untuk Paeng sebagai seorang suami supaya Paeng dapat jadi suami yang lebih baik kepada Lisa. Mummy faham bukan senang untuk Paeng dengan Lisa teruskan hubungan dalam keadaan jarak jauh macam ni tapi mummy nak bagitahu Paeng yang teruskanlah apa yang Paeng tengah usahakan."
"Paeng kena ingat niat asal Paeng datang kembali ke Kamboja untuk apa. Kalau Paeng ingat dengan niat asal Paeng, mummy yakin semua urusan Paeng akan dipermudahkan tambah pulak Paeng dapat isteri sebaik Lisa yang memahami diri Paeng. Mummy pun bersyukur Paeng dapat isteri yang baik-baik. Apa yang penting, anak mummy ni happy dengan pilihan hati sendiri."
"Thank you mummy. Paeng pun happy dan bersyukur dapat mummy sebagai mummy Paeng. Selalu sokong Paeng walaupun Paeng tahu apa yang Paeng buat kadang-kadang mummy kecil hati."
"Tak apalah Paeng. Mummy faham dengan perangai anak-anak mummy. Paeng dengan abang Rome sama je perangai cuma abang Rome tak keras macam Paeng. Tak kira Paeng atau abang Rome, dua-dua mewarisi perangai keras kepala daddy. Cuma, bila cakap pasal daddy, mummy harap Paeng boleh bersabar. Mummy yakin lama-lama daddy mesti akan berlembut hati jugak."
"Paeng pun harap benda yang sama mummy."
Dah penat nak hadap masalah yang takkan pernah selesai ditambah pulak dengan daddy yang sememangnya terkenal dengan perangai ego membuatkan semua benda rasa macam lebih susah.
YOU ARE READING
Adara Alisa
RomancePerjalanan untuk memulakan hidup baru di bumi asing baginya bukanlah mudah. Dengan sendirian tanpa bantuan sesiapa lagilah membuatkan segalanya rasa sukar. Tapi, dia jadikan kesusahan ini sebagai titik permulaan dalam hidupnya. Itulah Adara Alisa...