Jiran

220 13 0
                                    

Sorry miss, your'e Malaysia person?

Yes, i'm Malaysia.

Alhamdulillah. Saya Adam Danish bin Abdullah. Saya pelajar fakulti perubatan di sini. Saya baru sampai awal bulan baru ni. Kat mana nak cari masakkan Malaysia.

Oh, saya Ash Hanani binti Ahmad Amsyar. Kat sini memang susah nak dapat makanan Malaysia.

Alhamdulillah.... Syukur sangat dapat jumpa awak.. saya nk makan nasi lemak sambal ikan bilis.

Awak ni dah teruk sangat ni. Saya nak ke pasar segar dekat taman perumahan di WF. John road jom la kalau tak keberatan boleh beli barang-barang masak.

Boleh ke?

Boleh je. Kawan-kawan saya pun dah tunggu di sana. Mereka saling bertukar-tukar cerita pengalaman dan pengetahuan sambil berjalan-jalan ke pasar.

***

Hai kenalkan ini Adam. Pelajar baru dari fakulti perubatan.

Hai, Adam gue Ihsan dari Indonesia. Ini pacar gue Sara dari Thailand kami juga pelajar seperti kamu cuma Hana saja lain. Dia diterima bekerja di restoran milik ASEAN Pacific hotel selepas menang top 5 Masterchef.

Wow.. Chef Hana yang telah terkenal tu ada disebelah saya. Bangga sungguh my mum very like you. Nanti boleh berikan tanda tangga dan resepi sikit ye i nak buat hadiah untuk my mum.

Apa nya susah lu ini. Hana kan ada buku resepnya kamu minta sahajalah sama dia siap dengan autograf untuk peminat kok mahu berkira. Kata si ihsan.

Gue udah lapar kalian berdua asyik ngomong penat deh.. leter si sara. Yok Hana kita jalan duluin. Kasi mereka ini jalan berdua an.

Hana dan sara memilih kedai kebab milik peniaga Turki kedai makan ini dibuka 24jam sentiasa menjadi pilihan pelajar disini kerana harganya yang murah.

Adam cubalah kebab ni. Ini bangunan belakang kolej perubatan awak kan. Nanti bolehlah lepak dengan kami makan-makan kat ni murah baru 5dollar sahaja kebab ni ada kentang goreng sekali. Kata Ash kepada Adam.

Betullah, itu bangunan belakang kolej saya. Hana jap ada sos kat pipi awak. Adam mengambil tisu dan mengelap sisa sos yang terlekat di pipi Ash.

So Swee like the bird....

Kemudian mereka ke pasar basah untuk membeli buah-buahan dan sayur-sayuran.

Ihsan saya nak ke kedai barangan halal nak beli beras, ikan bilis dan cili kering. Orang kat sebelah ni teringat nasi lemak. Usik aku kepada Adam.

Bisa aja... Masaknya di kediaman lu ya Hana. Gue malas mahu cuci pinggan. Kata ihsan.

Tak apa ke masak kat rumah Hana? Tanya Adam kepada mereka

Emangnya kediaman Hana sahaja yang agak luas dari kita semua. Hana ditaja oleh ASEAN Pacific hotel khas untuk kakitangan mereka yang kerja dibawahnya dong..

Hana ni pelajar ke pekerja tak faham? Soal Adam lagi.

ASEAN Pacific hotel ada syarikat induk internasional kulinari kolej kat Malaysia. Hana student mereka di Malaysia. Hana pernah mewakili kolej dalam pertandingan masakan dan Hana telah menang tempat pertama. Di sana kami bertiga mula kenal. Hana dapat buat lanjutan latihan industri di Cruise milik mereka selama setahun dan ditawarkan menjadi pelajar dan chef untuk masakan melayu di hotel mereka. Mereka memberikan kemudahan kepada Hana dengan menyediakan bilik yang lebih luas dan mempunyai kelengkapan dapur yang memuatkan lima ke enam orang dalam satu masa.

Wow menarik tu. Mari saya tolakan troli awak pilih barang yang nak beli. Kata Adam.

Adam awak pedas tak?

Bahagia untuk Ash (Complete)Where stories live. Discover now