"Mama!" Fateh ke arah kami "Fateh, ayah kamu halau mak" Puan Afifah menangis kembali. Aku terkedu di situ.
"Kita pergi pejabat Fateh je la mama" Fateh memberi cadangan. Hm tak kan nak bagi dia tidur dalam rumahku pula? Tapi tiada pilihan...
"Kau dengan makcik boleh tinggal rumah aku. Jangan risau. Ada dua bilik tetamu" cadanganku mendapat anggukan daripada mereka berdua.
"Kakak!" Arissa keluar dari rumah "Ya Allah, makcik. Kenapa ni?" Arissa melihat wajah pucat Puan Afifah. Kesian barangkali.
"Bawa makcik masuk bilik dulu. Fateh, kita pergi beli barang keperluan kau dengan makcik jap" Puan Afifah hanya mengangguk. Fateh juga menurut.
"Kau tak janggal ke jalan kaki dengan aku" Fateh memulakan mukadimah. Cehwah, ayat macam karangan bahasa melayu.
"Tak, dah biasa. Kau nak pergi mana?" Soalku "Jalan kat pasar raya tu la" Fateh menjuihkan bibirnya ke arah depan.
"Oh, okay" Aku meneguk air liur. Mahal kot kat kedai tu, satu baju boleh beli beras 3 kampit. Hmm ikut je lah rentak dia ni.
Sejurus masuk ke dalam pusat beli belah berkenaan. Aku terpempan. Buat seumur hidup, baru hari ni pertama kali aku menjejakkan kaki ke dalam pusat ni.
Aku ternampak blaus warna merah hati. Lawa! Cuma..singkat sikit. Tapi kalau pakai seluar dengan inner, boleh ni. Aku mula melihat tag harga. Masya Allah! Sama harga dengan sebuah mesin basuh dah ni!
"Oi, nak ke?" Fateh bertanya. Aku menggelengkan kepalaku. Tak kan nak suruh dia pergi pula? "Kau pergi la dulu, aku nak pergi tandas" Fateh meminta diri. Aku mengatur langkah ke kedai pakaian hadapan sikit.
"Miss, saya nak yang ni"
💮💮💮
"Eee banyaknya beli!" Aku merenung beberapa beg plastik yang dipegang olehnya. Dah 10 beg! Aku pun dah pegang 5 beg! Banyak betul!
"Banyak cakap pula. Jom balik" Fateh berjalan meninggalkan ku. Dia ni, suka tinggalkan orang! Aku mengikut langkah Fateh.
Aku terlepas satu beg plastik. Aduh! Bawa 5 beg pun terjatuh. Aku ingin menunduk, namun ada tangan milik seseorang yang lebih pantas mencapainya.
"Nah" Dia menghulurkan beg tersebut ke arahku sambil tersenyum. Syah! "Terima kasih" aku mencapai beg berkenaan.
"Err, saya nak cakap sekejap dengan awak boleh?" Syah menyoal. Aku membulatkan mataku ke atas. Hipokrit!
"Sorry, saya tak kenal orang hipokrit" aku ingin meninggalkan nya, namun tanganku disentuh "Jangan sentuh saya! Jangan melampau!" Aku memberikan amaran.
"Sorry tak sengaja" syah melepaskan pegangannya. Aku beredar pergi.
Tanpa disedari, seseorang mengendap kami dari celah tiang "Tak guna Syah! Just wait! Dia akan aku bakar hidup-hidup!"
💮💮💮
"Wei, nah" Fateh menghulurkan beg plastik tersebut kepada ku. Aik? Bukan pakaian semua untuk dia dengan mak dia ke?
"Ni blaus yang kau minat tu. Aku suka kalau kau pakai. Ambil la. Aku belanja" Fateh memberinya kepadaku. Aku terlopong. Tak sangka dia beli.
Ni yang nak terharu ni "Thanks" aku tersenyum simpul. Aku segera menyambar beg plastik berkenaan.
"Amboi, tak nampak mama dah eh?" Puan Afifah menegur kami. Eh, tak perasan pula mak Fateh kat sofa...
"Alaa mama ni. Fateh baru nak sweet-sweet dengan Akma" Fateh membuat muka. Ewwww nak muntah pula. Gedik lebih!
"Eh, eh. Kamu kena ingat Fateh, Akma dah bertunang!" Puan Afifah menjengilkan matanya. Fateh sekadar tersengih menayangkan giginya yang putih. Macam nak buat iklan Colgate pun ada heh!
"Ye laaaaaaa" Fateh terus mengangkat beg plastik untuk dibawa ke dalam bilik. Aku terus duduk di sebelah Puan Afifah.
"Errr makcik dengan pakcik bergaduh ke?" Aku bertanya. Puan Afifah sekadar mengeluh perlahan. Dia kemudian menatap wajahku. Lama...sangat lama.
"Haih, tak tahu nak kata macam mana. Eh, Apa kata kamu panggil makcik dengan panggilan 'mama' kan best!" Puan Afifah senyum segaris.
"Errrr tak biasalah. Nanti Akma biasakan" ujarku. Aduh, tiba-tiba suruh panggil 'mama', kalau bakal mertua takpe juga, oppssss.
💮💮💮
"Kenapa ajak aku pergi set penggambaran kau ni?" Aku memandang Fateh. Fateh sekadar buat tak tahu je. Elehhh aku lepuk satg!
"Saja. Jom la. Kau bukannya buat apa pun" aku terkejut dengan balasan dia. Tak guna! "Aku kena pergi jaga budak kat taska laaaaaaaaaa" aku merengus. Hish geramnya!
"Ohhh, tak tanya pun. Yang kau setuju ikut aku kenapa? Salah sapa sekarang ni?" Fateh tersenyum sumbing. Walaweii, aku rasa nak hentak kepala kat meja.
"Ye lah, aku call Umi kejap" aku lantas mengambil telefon dari dalam tas tangan. Aku mencari nombor telefon Puan Syifa. Aku menekan butang 'dial'.
"Hello, Assalamualaikum Umi!"
"Waalaikumussalam, anak Umi ni kat mana? Lambat bangun ke? Eeee anak dara sorang ni!"
"Eh eh...bukan Umi. Akma kat tempat shooting ni" aku menjawab sambil memperlahankan suara umpama berbisik. Boleh riuh rendah tempat shooting ni nanti!
"Ha? Bila masa pula anak Umi kerja model? Dah datang sini cepat!"
"Umi... bukan Akma tak nak datang. Tapi...Akma dengan Fateh sekarang ni. Akma tumpang dia tadi. Umi jangan marah..."
"Oh, takpe lah kalau macam tu. Lega kamu selamat. Okay Umi nak ajar budak ni. Assalamualaikum"
"Waalaikumussalam" talian dimatikan. Ha? Selamat? Kenapa dengan Fateh, dia boleh selamat pula? Lagipun pelik sebab Umi tak marah dia keluar dengan lelaki.
Sepatutnya ayat Umi 'Ish, dah tunang tapi keluar dengan lelaki lain' ataupun 'Mana boleh keluar dengan lelaki lain. Kamu dah tunang tau!'
"Oi, termenung pula" Fateh menyentuh kepalaku. Aku terkejut. Nasib dia pegang kepala. Kalau muka, aku dah luku-luku kepala dia ni!
"Ish, biarlah!" Aku bermain telefon. Tiba-tiba salah seorang crew memanggilku "Miss, Boleh minta tolong?" Aku terdiam. Nak balas apa? Fateh dah hilang entah kemana. Itu lah, main telefon sangat!
"Aaaa, boleh boleh. No problem" Aku membalas. Errr biarlah aku tolong dia daripada aku duduk sini diam-diam tak buat apa-apa.
"Boleh tolong jadi model?"
"Ha?!?!"
Aku memandang wajah Fateh dengan perasaan yang tidak puas hati. Ada ke patut dia suruh crew tadi ambil dirinya sebagai ganti model? What the....
Aku memandang pakaian ku. Lawa, macam gaun perkahwinan. Oh, ni memang gaun perkahwinan. Kenapa la dia kena jadi model gantian? Huhu.
"So perfect!"
~ 8 January 2021 ~
Bersambung hehe. Sabar-sabar jangan marah saya🤣❤️💕💓 saya rasa macam saya cakap sorang-sorang kat wattpad ni HAHAHAHA
YOU ARE READING
Boybestfriend♡ [✓]
RomanceMengisahkan Akma Dhiya, seorang insan biasa yang memiliki seorang kawan baik lelaki, Fateh Irsyad. Mereka sangat rapat semenjak sekolah lagi. Ada yang kata mereka bercinta, padahal mereka hanya berkawan baik. Apa yang berlaku apabila usia semakin me...