Part 30

65 14 14
                                    

"Assalamualaikum, ustazah" aku memberi salam. Aku berada betul-betul di hadapan rumah ustazah. Dengar cerita ustazah sakit. Sapa bagitahu? Biarlah rahsia!

"Waalaikumussalam. Eh Akma. Mari masuk" Ustazah Shuhada terketar-ketar ingin membuka pagar rumah. Aku cuba untuk menolong, namun ditegah oleh Ustazah Shuhada.

"Ustazah sihat?" Aku menyalami tangan Ustazah Shuhada "Alhamdulillah, sihat macam ni lah. Gaya orang tua" suara Ustazah Shuhada sambil terbatuk kecil.

"Ustazah, saya ganggu Ustazah ke?" aku bertanya. Takut la pula kalau Ustazah Shuhada ada hal ke, nak tidur ke.

"Eh, tak adalah. Kamu tak ganggu pun. Ustazah gembira kamu datang. Tadi pagi Fateh datang" Ustazah Shuhada beritahu. Ha? Fateh? Dah lama tak jumpa dia. Biasalah, busy jaga budak yang Puan Syifa suruh tu.

"Kamu tak teringin nak kahwin ke?" Soal Ustazah Shuhada masa kami sedang menonton televisyen "Ha..emm saya dah tunang Ustazah" aku menunjukkan cincin di jari manis ku.

"Oh ye ke? Alhamdulillah. Ustazah tumpang gembira untuk kamu. Bila nak kahwin?" Pertanyaan Ustazah Shuhada membuatkan aku terkedu. Errr nak cakap apa?

"Saya pun tak tahu nak kahwin bila Ustazah. Saya tak kenal pun tunang saya. Perkahwinan ni pun dirancang oleh ibu saudara saya" aku menjelaskan kepada Ustazah Shuhada.

Ustazah Shuhada hanya mengangguk perlahan "Kamu yakin dia jodoh kamu?" Tanya Ustazah Shuhada. Aku terkaku, nak jawab apa? "Err saya... saya...ustazah..." Tergagap pula, cis!

"Kamu dah buat solat istikharah belum? Apa kata kamu bergantung sepenuhnya kepada Allah SWT. Kalau betul dia jodoh kamu, pasti urusan akan dipermudahkan. Kamu tak ada la muka macam tension je ni" Ustazah Shuhada memegang mukaku.

Aku tersenyum. Ustazah ni macam tahu-tahu je aku tengah rungsing "Terima kasih Ustazah. Rasa tenang sikit hati ni" ujarku. Ustazah menganggukkan kepalanya.

"Kalau kamu ada masalah, bagitahu la Ustazah. Insya Allah, kalau ustazah boleh tolong ustazah tolong" Ustazah Shuhada mengusap kepalaku. Aku sungguh terharu dengan kata-kata Ustazah Shuhada itu.

💮💮💮

"Serius ke babe? Kau nak kahwin lagi 2 bulan? Bukan joke right?" Sakit telingaku mendengar apa yang dikatakan oleh Amyra ni "Entah kau ni, boleh pula kahwin sebelum aku" aku sengaja membuat reaksi sedih. Apa ni kawan kahwin dulu, padahal aku dah lama tunang, tak adil!

"Aloo jangan la merajuk. Nanti aku bagi kad jemputan eh. Sayangggg korang!" Farihin membuat flying kiss. Hmm mentang-mentanglah kami buat 'video call'...

"Hmph, dah tu...aku jadi andartu laaa" Amyra mengelap air matanya. Wait... dia betul-betul menangis? "Janganlah nangis Amy. Aku dah nak kahwin ni, tak nak lah kawan-kawan aku sedih" Farihin memujuk.

Aku yang melihatnya terkelu. Nak cakap apa? Aku pun diam seribu bahasa. Seram pun ada tengok Amyra menangis. First time babe! Nampak la kesian sebab kami dah nak menamatkan zaman bujang.

"Hmmm takpe la guys, aku busy. Assalamualaikum" Amyra menutup telefonnya. What??? Dia merajuk ke? Awww Amy!

"Kena buat apa ni? Kesian Amy" Farihin bertanya kepadaku. Laa aku mana la tahu apa-apa "Hmm nanti dia okay kot. Kau tunggu la dia sejuk. Eh, dah habis waktu lunch kan? Tak kerja ke?" Aku berdalih. Serius aku tak tahu macam mana nak pujuk orang.

"Hmm takpe la kalau macam tu. Bye Akma!" Farihin memutuskan panggilan. Haih dugaan? Kesian pula si Amyra tu. Takpe, nanti kita carikan dia pasangan okay?

Boybestfriend♡ [✓]Where stories live. Discover now