Kelibat Sya dan Hali yang beberapa minit lalu menghilang kini muncul kembali dari tingkat atas.Gempa yang berada di dapur terus memberhentikan kegiatannya dan menegur mereka.
Gempa:Korang buat apa tadi kat atas?
Sya:Tak tahu abg Hali.Tetiba je panggil.
Hali:Eh,asal aku pulak? Kau yang- ufff
Sya menyiku perut Hali supaya dia tidak memberitahu perkara yang sebenar.
Gempa:Eh? Apasal ni?
Sya:Tak ada apa la, kitorang pergi kat ruang tamu dulu tau.Jom bang.
Sya menarik tangan Hali supaya lebih cepat mereka beredar dari situ dan tidak ditanya macam ii lagi oleh abg sulung mereka.
Hali:Kau ni kenapa?! Senak doh perut aku!
Sya:Lain kali cover la sikit. Ni tak,nasib baik tak kantoi tadi...
Hali hanya menjeling tajam adik bongsunya itu dan mempercepatkan perjalanan untuk ke ruang tamu.Sya yang ketinggalan di belakang hanya mampu melihat Hali melalui ekor matanya. Sksksksk kene tinggal sensorang weh!
•
•
•
•
Keesokan paginya~
Skip time diorang sarapan.
Mereka semua berada di dalam bilik masing ii kecuali Gempa, seperti biasa mod mama Gem dah on, jadi dia seorang sahaja mengemas rumah.
Sya berasa bosan di dalam bilik dan tak tahu nak buat apa.Siti kena denda,dia tak akan muncul dalam beberapa chapter di dalam cerita ini sebab dia palau Author di Whatsapp.
Sya sudah mengajak Hali untuk teman dia di dalam bilik, tapi Hali kata dia malas nak pergi bilik Sya. Jadi,sekarang ni Sya nak pergi ke bilik Solar.Saja nak pergi sana,katanya nak tengok Solar buat potion apa kali ini.
Sya mengetuk pintu bilik Solar dan setelah mendapat nyahutan,dia mengorak langkah memasuki bilik Solar itu.
Solar:Kenapa Sya datang bilik abg ni?
Sya:Saje je.Lagipun bosan la sensorang dalam bilik tu,nak tengok abg buat eksperimen apa kali ni...(senyum)
Solar mengangkat sebelah keningnya dan membuat muka hairan.
Solar:Tak pernah ii kau nak tengok abg buat eksperimen ni?
Sya:Alaaaa boleh lahhhh (puppy eyes)
Solar:Ish, yelah ii. Kau duduk kat kerusi sebelah katil aku tu.Jangan sentuh ape ii.
Solar memberi amaran berserta muka yang serius.Sya sedikit pun tidak takut dengan muka itu malah dijelingnya adalah! 'kau pikir aku takut?'
Sya memerhati setiap langkah berhati-hati Solar apabila memindahkan cecair ungu kedalam cecair berwarna hijau.Dan diakhiri dengan keluhan lega daripada Solar.
Sya:Abg Solar nak buat apa ni sebenarnya?
Solar:Eksperimen ni namanya 'Macam mana kalau kucing melalak'.(bangga)
Sya:Kucing...melalak?(pelik)
Solar:Yep! Dah sekarang kau jangan banyak tanya.Just duduk diam kat situ.
Sya:Abg!
Solar:Ape lagi?(nada menyampah)
Sya:Pinjam fon sekejap.Fon Sya kat dlm bilik ni..
Solar:Kau nak buat apa? Nanti fon aku rosak karang!
Sya:Ishhh ade lahh. Bagi je, takde rosak punyalah...(perlahan) kot
Solar:Hmm..yelah,ambik dekat bawah bantal tu.
Sya tersenyum suka sebelum mengatur langkah pergi ke arah katil di sebelahnya lalu mencapai telefon Solar di bawah bantal.
Sya membuka google dan mensearch 'macam mana kucing melalak' dan menekan kanta yang ada disebelah tajuk yang dia taip itu.
Dan keluarlah satu video yang ada gambar kucing dan dibawahnya tertulis 'kucing melalak'.
Sya menekan gambar itu dan terkuatkan sound dia.
Kucing dalam video tu:WOOF WOOF!
Sya:OPOCOTSOLARMELALAK!
Dan secara dramatiknya Sya terlepaskan fon dipegangannya dan ia terjatuh dengan kelajuan internet 4G dan mulai retak.
Solar yang terdengar namanya diseru dari langit ketujuh terus mengalihkan pandangan ke sebelah kirinya dan mendapati Sya dengan muka cuak dan dihadapan Sya terdapat telefonnya yang sudah retak.
Solar:WEH SYA!! KAU BUAT APA NIII??!!
Solar terus melulu ke arah telefonnya tetapi bukan ke arah Sya.Kurang asam punya abang!
Solar terus mengangkat telefonnya yang sudah dinazakkan oleh Sya dan telefon itu sempat memberikan kata ii terakhirnya sebelun terpadam.
Bzzt
Dan telefon itu terus terpadam.
Solar:Sya,kau buat apa kat telefon aku?~(nada seram)
Sya:L-lek la abg,t-tadi Sya search m-macam mana k-kucing melalak.Lepastu Sya terkuatkan sound dia... Sebab tu la terlepas...
Solar:Tak apa la.Benda dah jadi.Nanti aku cuba cari telefon baru.
Kalau diikutkan hati,Solar nak sahaja marah si Sya ni,tapi dia takut dia diberi tazkirah oleh Gempa pagi itu yang bertajuk 'Disebabkan fon rosak,kau marah adik kau'.
Sya:A-abg Solar tak marah ke?
Solar:Kalau boleh nak je aku marah tapi karang tak pasal ii aku kene dengar Gempa tazkirah pagi ni pulak.Dah lah aku nak sambung buat aku punya kerja,kau pergi balik bilik kau.
Sya hanya membuat muka innocent kiranya macam muka sedihlah.Dan mengorak langkah keluar daripada bilik Solar terus ke bilik Hali.
Tanpa Solar sedari,Sya sudah mengambil simcard telefon dia semasa dia bercakap panjang tadi.Sya berfikir seorang diri di hadapan pintu bilik Hali sebelum mendapat idea.
Sya membuka pintu bilik Hali sambil menutup matanya,yelah dia dah la main terjah je pintu bilik orang tapi tak ketuk dulu,jadi dia ambil langkah berjaga-jaga.
Halilintar:Woi! Tak reti nak ketuk ke hah?!
Sya:(masih menutup mata) Malaslah nak ketuk,abg Hali tengah buat ape tu?
Hali:Buka je la mata kau.Abg tengah baca buku ni hah.
Sya menghembus nafas lega kemudian menutup pintu dan mendekati abg keduanya itu.
Hali:Ada apa ni?Muka macam takut je.
Sya:Ermmm Sya ter'rosak'kan fon abg Solar jadi dia marah la jugak dekat Sya.
Hali:Jadi?Apa kena mengena dengan aku?
Sya:Abg ni lambat catch up lah!Sya datang sini mestilah nak ajak abang Hali tolong Sya buatkan fon abang Solar.
Hali:Memandai je kau cakap abang ni lambat catch up eh? Tapi macam mana nak dapat-
Kata ii Halilintar terputus apabila Sya menunjukkan simcard yang dia ambil senyap ii daripada Solar tadi.
Halilintar:Mana kau dapat?
Sya:Ishh ni mestilah abang Solar punya!
Halilintar:Jadi sekarang nak pergi bilik kau la? Nak buat fon baru untuk mata empat tu?
Sya:Ha'ah.Jom!
Sya terus menarik tangan Halilintar menuju ke biliknya dan terus pergi ke bilik rahsia yang dia tunjuk dekat Halilintar semalam.Halilintar di belakang hanya pasrah diperlakukan begitu.
Tbc~
Maaf sebab lambat update.Sya ingat tak ada orang nak baca chap lepas.Mianhae~(っ˘̩╭╮˘̩)っ
SYAPETIR OUT!
YOU ARE READING
Misterious My Little Sister's💫{✓}|Boboiboy
AdventureSya seorang adik perempuan kepada 7 adik-beradik elemental.Dia baru sahaja berpindah ke Pulau Rintis atas permintaan ayah dan ibunya. Sya memiliki sifat yang ceria namun disebalik keceriaannya itu terdapat satu rahsia yang disembunyikan dari keluar...